Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 85

Ämne: Rattlåsfel NG9-3

  1. #41
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    49

    Re: Tändningslås SAAB 9-3ss

    Citat Ursprungligen postat av Aaaaaaalm
    Ska ge mig på låset i 9-5 an någon dag.
    Ja, det var just någon tråd om 9-5 som fick mig att köra WD-40.
    Någon skrev om att de skruvat ur och gjort rent låset och att det därefter fungerat efter monteringen. Att det skulle vara ett "smutsrelaterat" problem är ju inte helt otroligt med tanke på placeringen.
    //G
    9-3 ss 1.8t -03 steg1

  2. #42
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220

    Rattlåsfel 9-3 -10 SC

    Hej!

    Farsan fick upp rattlåsfel nu idag när han skulle iväg från jobbet.
    9-3 Aero TTiD -10

    Har läst en del andra trådar om samma fel och vad ja kan fatta så är det tändningslåset som är boven.
    Ni som haft samma fel har byte av tändningslåset avhjälpt felet?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #43
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Är det det enda felet han får upp? Inga broms, antisladd odyl? Om så skulle vara fallet så fortsätter jag att tjata om höger bakhjul....
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  4. #44
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220
    Det var det ända felet han sa i telefon så ja antar det bara var det.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #45
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    500
    Medlem#
    107
    på våran 9-3 ss-04 så byte jag till en begagnad tändlås som funkat 1 år sen kom samma fel igen. köpte då från maptun 995kr o inte dykt upp igen..
    fick massa fel då det kom upp i displyen ex blinka funka inte, inner belysningen blinka bara till...behöver inte giftas in så bara byta...:-)
    9-3 verII -04 175hk

  6. #46
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    49
    Medlem#
    -

    Rattlåsfel 9-3 -08 1,8t BioPower 18000 mil

    Nytt fel då.... Bilen larmar om "rattlåsfel stanna snarast". Detta meddelande dyker ibland upp varje km och ibland varje 10 mil alltså sporadiskt..... det klickar när man sätter in och ut nyckeln så det låter som att rattlåset fungerar.... hur kan man se om den är trasig? Eller är det tändlåset som ska bytas? Har inte märkt någonting på bilen förutom det där meddelandet då.

  7. #47
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    49
    Medlem#
    -

    Rattlåsfel

    Hej! Min Saab biopower 2008 larmar ibland om rattlåsfel. Ibland klickar det när man drar ut nyckeln och ibland inte. Aldrig märkt något fel förutom att den larmar ibland.

    Tror ni det kan vara tändningslåset och byter isåfall en vanlig mekonomen verkstad ut såna eller måste det kodas in?

    Sen har jag ju besiktningsperiod snart... Förstår att man blir underkänd med felkoder men om jag läser av och raderar felkoden innan besiktningen? Om det ens finns någon eftersom det inte fanns någon för 2 veckor sen trots att bilen larmat för rattlåsfel lite då och då. Några tips inför besiktningen angående detta? Inte kul om det ploppar upp medan dom testkör bilen där :/

    Bilen har aldrig larmat för fel nyckel eller så. Tacksam för svar

  8. #48
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Varför är det så svårt att berätta vad det är för bilmodell?
    Att det är en Saab är självklart och vilka bränslen bilen är byggd för är mindre relevant i detta fall men modellen...

    Och vad har det med motorstyrning att göra?

    Edit: Nu känner jag igen dig och ser att du startade exakt samma fråga tidigare så jag slår samman trådarna och där berättade du att det handlar om en NG9-3 vilket leder misstankarna till CIM (utan att ha mer fakta)

    Tråkigt att det strular vidare med din bil.
    Utläsning av felkoder med Tech2 tror jag är nästa steg.
    Vet du skicket på ditt startbatteri?
    NG9-3 är kinkig och ett dåligt batteri ger ibland mystiska fel.
    En konditionstest av batteriet kan vara bra att göra samtidigt som urläsningen av ev. felkoder om du inte vet/kan se att batteriet är gammalt. Fräscht batteri är alltid bra att ha när det blir vinter.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-10-01 klockan 11:57. Anledning: hittar mer info
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #49
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Dåligt batteri kan ge väldigt många skumma fel från elsystemet om det är en 9-3. Den bilen är väldigt känslig om batteriet inte är i utmärkt skick.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  10. #50
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    110
    Löser rattlåset ur "lätt" när du sätter i nyckeln, eller kan det bli så att du ibland får ta ur den igen och sätta i och då fungerar det? Testa det genom att vrida på ratten ordentligt så låset går i och sen sätt i nyckeln ett par gånger och återkom med svar!
    gå även igenom alla dom andra matnyttiga inläggen som finns tidigare i tråden. Tändningslåset behöver inte giftas in, och det finns bra guider på nätet hur man byter det själv. Läs ut felkoden och posta den här.

    Besiktningen kommer att ge dig anmärkning om inte rattlåset inte fungerar när dom provar det. Dock är det inte en felkod dom bryr sig om, under förutsättning att låset fungerar under besiktningen.
    Nu står det inte var du bor men det finns säkert en ganska stor chans att det finns någon i närheten som kan hjälpa dig med felkodsutläsning.
    Senast redigerat av vemfanäroilsludge den 2016-10-01 klockan 15:26.

  11. #51
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    49
    Medlem#
    -
    Ursäkta att jag inte skrev så mycket info. Är nyopererad så ville bara skriva ned snabbt. Batteriet är ca 2 år gammalt, men kan kika på det. När jag vickar lite med nyckeln så kan meddelandet ibland försvinna. Jag tänkte testa byta tändningslåset eftersom det inte är så dyrt. Rattlåset fungerar för jag testade senast idag.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av vemfanäroilsludge Visa inlägg
    Löser rattlåset ur "lätt" när du sätter i nyckeln, eller kan det bli så att du ibland får ta ur den igen och sätta i och då fungerar det? Testa det genom att vrida på ratten ordentligt så låset går i och sen sätt i nyckeln ett par gånger och återkom med svar!
    gå även igenom alla dom andra matnyttiga inläggen som finns tidigare i tråden. Tändningslåset behöver inte giftas in, och det finns bra guider på nätet hur man byter det själv. Läs ut felkoden och posta den här.


    Besiktningen kommer att ge dig anmärkning om inte rattlåset inte fungerar när dom provar det. Dock är det inte en felkod dom bryr sig om, under förutsättning att låset fungerar under besiktningen.
    Nu står det inte var du bor men det finns säkert en ganska stor chans att det finns någon i närheten som kan hjälpa dig med felkodsutläsning.

    Hej!
    Ratten går inte att vrida när bilen är avstängd och det klickar i när jag drar ut nyckeln, någon enstaka gång det inte gjort det men då stoppar jag in nyckeln och drar ut den igen så klickar det. Rattlåset går ur lätt när nyckeln sätts i, det klickar direkt. Ratten är även låst åt båda håll när jag drar ut nyckeln.

    Under färd så larmar den ju "rattlåsfel stanna omedelbart". Tänk om det kommer upp på besiktningen? Kan man få körförbud då? Trots att rattlåsfel klickar och fungerar.

  12. #52
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Nä, körförbud får du inte. Ombesiktning får du.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  13. #53
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    49
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av vemfanäroilsludge Visa inlägg
    Löser rattlåset ur "lätt" när du sätter i nyckeln, eller kan det bli så att du ibland får ta ur den igen och sätta i och då fungerar det? Testa det genom att vrida på ratten ordentligt så låset går i och sen sätt i nyckeln ett par gånger och återkom med svar!
    gå även igenom alla dom andra matnyttiga inläggen som finns tidigare i tråden. Tändningslåset behöver inte giftas in, och det finns bra guider på nätet hur man byter det själv. Läs ut felkoden och posta den här.

    Besiktningen kommer att ge dig anmärkning om inte rattlåset inte fungerar när dom provar det. Dock är det inte en felkod dom bryr sig om, under förutsättning att låset fungerar under besiktningen.
    Nu står det inte var du bor men det finns säkert en ganska stor chans att det finns någon i närheten som kan hjälpa dig med felkodsutläsning.
    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Nä, körförbud får du inte. Ombesiktning får du.
    Okej! Ska läsa ut felkoden och skriva den här sen. Funkar det att radera den innan besiktningen? Grejen är att rattlåset fungerar men larmar ändå då och då...

  14. #54
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    110
    Jag skulle tro att det är tändningslåset som behöver bytas. Du kan nolla koden men det kommer ej hjälpa då den kan komma igen när som helst. Troligtvis har du felkod på ISM.(Ignition Switch Module) dvs tändningslåset. Men det finns en hel del pengar att spara på att läsa ut felkod och sen se vad man behöver byta, än att byta på chans! Ett tips på besiktningen som skulle kunna fungera är att aldrig ta ur nyckeln och bara vrida den till off. Då är chansen mindre att det dyker upp igen.
    Senast redigerat av vemfanäroilsludge den 2016-10-01 klockan 21:11.

  15. #55

    Rattlåsfel NG9-3

    Hej, detta har säkert tagits upp innan, men tar det igen då jag inte hittade det.
    Har en saab 9-3 -04, står rattlåsfel lite då och då i displayen,men jag har kört iaf.
    Men i förrgår var det slut på det roliga, gick inte att vrida om nyckeln.
    Läste lite på nätet och såg att man kunde koppla ur batteriet, gjorde detta och jag fick hem bilen.
    Körde till verkstaden idag, där sa dom tändningslåset, efter 3 timmar ringer dom och säger att det är CDI:n, efter 3-4 timmar igen så ringer dom och säger att det är cdi:n och nu också styrboxen, säger att dom får byta den också då....kalaset gick på 2700kr(då tog han inte betalt för tändningslåset).
    Är detta ett vanligt problem på saab 93?

  16. #56
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    500
    Medlem#
    107
    jag bytt tändlåset 3 ggr på min men de 2 första var inte nya utan felet kom igen men efter helt nytt lås så är mitt fel borta..
    efter 15000mil brukar felet dyka upp :-( har OP-com o det kunde felsöka tändlåset med att den tappat kontakt med cim tror jag det stod .
    9-3 verII -04 175hk

  17. #57
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291

    Rattlåsfel NG9-3 -08

    IMG_1006.jpg
    Får dessa felkoder. Vad ska jag byta?

  18. #58
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    CIM-modulen. Den verkar trasig, och det gör att ESP inte kan få värden från girvinkelgivaren som sitter i den modulen (det är den bakom ratten).
    Sen har du uppenbarligen fel på glödstiften också.

  19. #59
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Glödstiften bytta för 1 mån sen.
    Vart hittar jag en cim?

  20. #60
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    T.ex. bildelsbasen eller laga om ingen lokal bildemontering finns.
    Den är det ju många som fått byta så info finns i många gamla trådar

    Jag gissar frågan gäller någon variant av NG9-3
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-03-07 klockan 09:58.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •