Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 44

Ämne: Lysande laddlampa OG9-5

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Bosch är original, och eftersom det finns en laddningsalgoritm i dem så skulle inte jag skaffa något annat av försiktighetsskäl. Kan inte säga att det är problem med andra tillverkare, men för egen del håller jag mig till original-tillverkaren av den anledningen.

    En sak att ha i bakhuvudet är att Bosch bilreservdelar är populära att förfalska så man bör försöka utvärdera säljaren också.

    Den lilla sladden som ansluter på generatorn är D+ vilken är kopplad till laddningslampan, och den har grunfunktionen att förmagnetisera generatorns ok så den kan börja ladda. Ligger den kortsluten mot jord (vilket jag antar att StefanM far efter) så kan generatorn inte ladda - men det är nog ett mindre sannolikt fel. Det mest sannolika är just att kolen tagit slut, brukar kännas igen på att laddningsslampan beter sig lite slumpmässigt av och på ett tag en period innan den blir helt av hela tiden. Om det är dioder som gått sönder så kommer och går inte felet (och det brukar vara en diod som går först med resultat att lampan glöder snarare än lyser).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #22
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Fast kol som är slut på en sån ny generator låter konstigt...........det jag for efter med booster är att med tomt batteri och en kraftig booster så kan man döda mycket elektronik inkl generatorkomponenter.
    När det gäller fabrikat på regulatorer har jag inte noterat att äldre 9-5 är särskilt kinkiga. Där går nog det mesta. I NG9-3 är det desto kinkigare........

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    225
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Bosch är original, och eftersom det finns en laddningsalgoritm i dem så skulle inte jag skaffa något annat av försiktighetsskäl. Kan inte säga att det är problem med andra tillverkare, men för egen del håller jag mig till original-tillverkaren av den anledningen.

    En sak att ha i bakhuvudet är att Bosch bilreservdelar är populära att förfalska så man bör försöka utvärdera säljaren också.

    Den lilla sladden som ansluter på generatorn är D+ vilken är kopplad till laddningslampan, och den har grunfunktionen att förmagnetisera generatorns ok så den kan börja ladda. Ligger den kortsluten mot jord (vilket jag antar att StefanM far efter) så kan generatorn inte ladda - men det är nog ett mindre sannolikt fel. Det mest sannolika är just att kolen tagit slut, brukar kännas igen på att laddningsslampan beter sig lite slumpmässigt av och på ett tag en period innan den blir helt av hela tiden. Om det är dioder som gått sönder så kommer och går inte felet (och det brukar vara en diod som går först med resultat att lampan glöder snarare än lyser).
    Kolen är inte slut, den ser typ nu ut och är inte nersliten. Laddlampan lyser konstant, alltså inte svagare eller blingar, den lyser konstant och när jag mätte så laddar den inget. Så laddningen är konstant död.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Fast kol som är slut på en sån ny generator låter konstigt...........det jag for efter med booster är att med tomt batteri och en kraftig booster så kan man döda mycket elektronik inkl generatorkomponenter.
    När det gäller fabrikat på regulatorer har jag inte noterat att äldre 9-5 är särskilt kinkiga. Där går nog det mesta. I NG9-3 är det desto kinkigare........
    Denna har inte startats med booster, bara testat med startkablar och insåg efter den startats att den inte laddar, då vart det nytt batteri vid nästa start.

  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Strömmen som går via lampan (*) på en 9-5 går direkt till laddningsregulatorn, så det faktum att lampan lyser ska betyda att regulatorn är inkopplad (via D+) och får ström. Detta ska medföra den skickar ström igenom magnitiseringslindningen (då spänningen på D+ är för låg), vilket kickar igång generatorn så den skapar en egen spånning från generatorn (parallellt med utgången till batteriet, B+) och slutar dra ström från laddningslampan.

    Det skulle kunna vara som StefanM säger att D+ är kortsluten mot jord, men det är nog mer sannolikt att det är avbrott någonstans till magnitiseringslindningen, dvs. i regulatorn eller mekaniskt i generatorn. Om du mäter på släpringarna som kolen ska ligga an mot, är det lågimpendivt där? Det skulle även kunna vara dioder, men i så fall flera stycken av dem.

    (*) Egentligen är detta 9-5 1998-2001, senare årsmodeller har en LED och ett motstånd som efterliknar detta.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #25
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Startkablar kan faktiskt bli lika illa om man har otur.............särskilt om man kanske kopplar plus och minus fel med helt tomt batteri. Då kanske det inte sprakar nåt men generatorn mår inte så bra....
    A och o när det gäller alla former av starthjälp är egentligen att koppla på dem och låta det "ladda" batteriet en 10-15 minuter. Sen försöka starta. Annars kan strömspikar och annat som blir skada komponenter.

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    225

    Motor går ej runt efter generatorn varit loss OG9-5 B2x5

    Hej.

    Håller på med en 9-5 2,3t Bio -06 där laddningen har slutat fungera, så lyfte motorn lite så vi kunde få loss generatorn, nu har vi monterat dit generatorn igen och skruvat fast allt (hoppas jag) och skall testa att starta motorn men den går inte runt, misstänker att vi har missat något. När vi vrider på tändningsnyckeln så klickar endast startmotorn, ungefär som att det inte finns ström i batteriet, men batteriet är nytt och fulladdat. Vad kan vi ha missat?

    Någon kabel?
    Något med multiremmen som gör att motorn inte går runt?
    Kan tycka att det luktar lite elektronikbrand när vi har testat starta.

    Någon som har några förslag?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-05 klockan 15:22. Anledning: §7 Piratkopiering

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    225
    Varför är tråden flyttad (ihopslagen med min andra tråd gällande laddning), detta nya ämne handlar inte om laddning utan om mekaniskt då inte motorn går runt?

    Samt varför står orsaken "Pirat kopiering"?
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-05 klockan 16:43. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  8. #28
    Eftersom det är ett följdfel och relaterat till det pågående problemet med laddningen och när bilen startar och laddar så är både problemen lösta samt att andra som byter generator kan ju göra precis som du och finns det då beskrivet kan de ju undvika att få samma följdfel.

    Och det låter som du lossat + kabeln som sitter mellan + polen på alla tre komponenterna, batteri, startmotor & generator. Kika på den.

    Ang. §7 Piratkopiering så efterfrågade du just det i ditt ursprungliga inlägg precis som många före dig gjort.
    Och så finns ingen som helst anledning till att citera inlägget direkt före speciellt när du postar en ny fråga som inte syftar på föregående post.

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    225
    Citat Ursprungligen postat av Moderator Visa inlägg
    Eftersom det är ett följdfel och relaterat till det pågående problemet med laddningen och när bilen startar och laddar så är både problemen lösta samt att andra som byter generator kan ju göra precis som du och finns det då beskrivet kan de ju undvika att få samma följdfel.

    Och det låter som du lossat + kabeln som sitter mellan + polen på alla tre komponenterna, batteri, startmotor & generator. Kika på den.

    Ang. §7 Piratkopiering så efterfrågade du just det i ditt ursprungliga inlägg precis som många före dig gjort.
    Och så finns ingen som helst anledning till att citera inlägget direkt före speciellt när du postar en ny fråga som inte syftar på föregående post.
    Förstår att ni kanske vill hålla ihop vissa trådar, men denna kan jag tycka är lite långsökt kanske, problemet har inget med lysande laddlampa och felsökning att göra som rubriken refererar till, utan vad som kan gå fel när man monterar en generator med multirem, missade kablar eller mekaniskt fel.

    Varför jag lade dessa med två olika rubriker är för att det skulle bli enklare för andra att kunna söka efter specifika problem med enklare rubriker, tycker själv att det är ganska struligt när man söker i ett forum och behöver gå igenom långa trådar för att hitta det man söker efter.

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    225
    Har nu kopplat in generatorn men något är fortfarande fel, tyvärr så plockade jag inte loss detta själv och är osäker på vad som blivit fel.

    När jag försöker starta bilen , alltså vrider på tändningsnyckeln så är det något mystiskt fel (någon felkoppling) då kabeln till motorvärmaren blir varm och börjar röka .
    Kopplar jag loss motorvärmaren, kabeln är delbar på mitten (kabeln som går från grillen/fronten på bilen till värmaren som sitter i motorn) så klickar endast startmotorn en gång, sätter jag tillbaka motorvärmaren så går startmotorn runt, men typ bara ett varv samt att kabeln till motorvärmaren blir varm och börjar röka.

    Vad kan ha blivit felkopplat?

    På generatorn finns det som jag ser det 3 kontakter (B1+, B2+ samt en som jag tror det står 0+ på), vart skall dessa gå?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  11. #31
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Jorden mellan motorn och batteriet kanske är bruten, så strömmen tar fel väg. Förstår inte riktigt hur det drabbar motorvärmarkabeln, kanske är skyddsjord inblandat - men om en kabel börjar ryka så är det säkert pga. för hög ström, och den enda höga strömmen som är inblandad är den som går mellan batteri och startmotor. Det var säkert inget fel på motorvärmarkabeln innan den började ryka, problemet är rimligen att den kabel som strömmen ska gå genom saknas eller är fel.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    225
    Kan inte heller förstå hur motorvärmarkabeln kan bli varm och börja röka, förstår inte vilken väg strömmen kan ta
    Skall alla 3 kontakter vara anslutna på generatorn (B1+, B2+ och 0+)?

  13. #33
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Det låter ju som sagt som att du saknar jord mellan motor och kaross. Då blir ju jordkabeln mellan ansl motorvärmare och blockvärmare jordkabel istället. Lär antagligen påverka generatorn också.....Förr tillbaks när det blev lika så brukade gaswiren agera jord och den brann då av eller vart stum......
    Någonstans har du iallafall en grov kabel som jordar blocket/växellådan.

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    225
    Då är frågan, på generatorn så finns det 3st anslutningar (enligt bild som jag bifogat ovan), var skall dessa gå, skall alla 3 anslutningar användas? Skall det finnas en jordkabel från generatorn eller jordar den genom fästet?

  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Jorden ska gå via en 25 mm2 svart kabel från batteriet till en jordpunkt (G25) på växellådan. Både generator och startmotor jordas sedan via gods i motorn. Det ska även finnas en 16 mm2 kabel från batteriet till en jordpunkt (G2) till vänster strukturben bakom strålkastaren, och en 10 mm2 kabel för redundansjord ska finnas mellan jordpunkterna G25 och G2.

    Min gissning är att det inte något inkopplat på G25.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    225
    Nu har vi äntligen fått motorn att gå runt och det visade sig att det var jordfel som skickade jorden via motorvärmarkabel så att denna började röka. Efter att ha plockat loss jordpunkterna bakom lyset vid batteriet, samt den på växellådan och slipat ordentligare så vart det inga problem att starta motorn.

    Supertack till alla som har hjälpt till att felsöka, är guld värt!

    MEN Problemet med att bilen inte laddar kvarstår dock, och nu beställer jag en laddregulator, vad jag har förstått så skall denna heta 5470612 enligt "Långmilare" här på forumet vilket är Saabs artikelnummer, när jag söker på Google efter 5470612 så ramlar jag hela tiden in på Hitachi 130589 och denna ser likadan ut som sitter på generatorn, någon som har vetskap om detta är samma (alltså en 3:e parts kopia på originalet), isf tänkte jag köpa den på Skruvat där dom har bra pris. Finns det någon nackdel förutom att det inte är original, eller passar denna inte alls och är helt fel?

    https://www.skruvat.se/Generatorregu...oCtsMQAvD_BwE#

  17. #37
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Så länge det är rätt originalnummer som ref så är det nog rätt på det viset och med tanke på det jag skrev tidigare så skulle jag nog köpa billigaste möjliga. Det är ju som sagt inte säkert att det är den det är fel på. Kan ju lika gärna vara nåt diodfel.

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #38
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    225
    Nu var sonen iväg på skroten och köpte en ny generator där dom sa att denna fungerade, annars fick han retunera denna, tycket det var enklast och billigast då jag inte var säker på att felet är laddregulatorn.

    Innan vi bytte något så har vi nu testat att mäta direkt på polen på generatorn (B1+) som sedan går till startmotorn och sen direkt upp till batteriet för att säkerställa att det inte är något fel på kabeln mellan batteriet och generatorn och den levererar ingen ström.
    Har även testat att koppla på en lampa direkt från generatorn (0+) den som går om jag förstått det rätt upp till laddlampan i instrumenten, men lampan jag kopplat in vill inte heller lysa.

    Sen plockade vi ur laddregulatorn från generatorn vi köpte på skroten och satte i det i generatorn på bilen, men den laddar fortfarande inte, det sista vi nu kan testa är att plocka loss generatorn igen och sätta tillbaka laddregulatorn i generatorn från skroten och sedan montera i generatorn från skroten för att säkerställa att inte generatorn har stått och gått sönder.

    Finns det något mer att felsöka? Börjar bli trött på att skruva i och ur generatorn

  19. #39
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Kan ju vara något annat som gått sönder i generatorn i och med jordfelet du har haft. T.ex nån diod.

    Det bästa vore att testköra en generator i en bänk så du vet att den fungerar när du monterar den i bilen, annars hade jag nu chansat med den kompletta från skroten nu när jordfelet är åtgärdat.

    Bor du i Stockholm har du Start och Generator som jag tror har flyttat till Tyresö(Låg i Sickla förut). Dom kan testköra generatorn i bänk i värsta fall.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  20. #40
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Fast det är ju lätt att testa om generatorn fungerar i bilen, bara att koppla en 2W 12V glödlampa (inget annat) mellan D+ och B+ samt att koppla in enbart B+ till batteriet. Så utöver jorden och B+ kabeln är det bara en glödlampa som behövs. Det ska varken vara en starkare eller svagare glödlampa, för det ska vara "lagom" ström genom den.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Laddlampa lyser inte och varvräknare strular OG900 T16 -84
    Av richard75 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-08-21, 16:27
  2. [LÖST] Laddlampa lyser svagt 9000
    Av beagleboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-04, 19:20
  3. [LÖST] Laddlampan lyser OG900 -87
    Av Greatsnyggo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-23, 13:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •