Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: 9-5 Startproblem med E85

  1. #1
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309

    9-5 Startproblem med E85

    Bilen det rör är en Biopower konverterad 9-5 Aero och det uppkommer endast då jag kör med 40-100% E85 och att det är +20 grader ute och att motorn är väl varm samt att den har stått stilla i en ½ timma, jag har bytt vevaxelgivare,DI, inga leakage, Bränsletryck OK inga felkoder bytt LMM helt klart värmeberoende fel som endast uppkommer ibland, mina idéer börjar ta slut nu sist så gav jag den en hutt med 95 oktan och då hostade den igång på det och gick sen bra på E85 som jag hade i tanken De ni nu har ni något att fundera på! Det är som att få ett värmelås på en gammal förgasarbil
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Gissar den etanolhalten korrekt?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Apex Visa inlägg
    Bilen det rör är en Biopower konverterad 9-5 Aero och det uppkommer endast då jag kör med 40-100% E85 och att det är +20 grader ute och att motorn är väl varm samt att den har stått stilla i en ½ timma, jag har bytt vevaxelgivare,DI, inga leakage, Bränsletryck OK inga felkoder bytt LMM helt klart värmeberoende fel som endast uppkommer ibland, mina idéer börjar ta slut nu sist så gav jag den en hutt med 95 oktan och då hostade den igång på det och gick sen bra på E85 som jag hade i tanken De ni nu har ni något att fundera på! Det är som att få ett värmelås på en gammal förgasarbil
    Vem har gjort trimmet? Kör du org spridare ? Låter som din bränslemapp är kaiko.

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  4. #4
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309
    Ja enligt SID och mina egna beräkningar så är det korrekt, på somrarna så brukar jag köra i Norge och där är det svårt att hitta E85 men där har det aldrig uppkommit då jag har kört på RON95 jag har även fast monterad bränsletrycks regulator och BB Lambda och allt är ju normalt och visar normala värden, jag ska köpa mig nytt batteri då det är dåligt, jag fick åka bärgningsbil idag för första gången i mitt liv och hittar vi felet så blir det den sista
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  5. #5
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Vem har gjort trimmet? Kör du org spridare ? Låter som din bränslemapp är kaiko.
    Det borde inte vara mappen som är fel eftersom det är värmerelaterat intermittent fel men jag kör med tillräckligt stora Bosch EV14 spridare och mappad med T7 Suite av ///Mackanizd
    Däremot så funderar jag på tankurluftningen den är ju inte konstruerad för E85 här är ju andras erfarenheter värdefulla och kan det vara magnetventilerna på torpedväggen som spökar?
    Senast redigerat av Apex den 2020-05-22 klockan 18:14.
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Apex Visa inlägg
    Det borde inte vara mappen som er fel eftersom det är värmerelaterat intermittent fel men jag kör med tillräckligt stora Bosch EV14 spridare och mappad med T7 Suite av ///Mackanizd
    Vilka ev14 kör du?
    Jag kör ev14 630cc och har samma problem det beror på att min bränslemapp är kaiko, vilket gör att adapteringen inte blir rätt

    Be mackan kolla på det ifall han har gjort trimmet åt dig

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  7. #7
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Vilka ev14 kör du?
    Jag kör ev14 630cc och har samma problem det beror på att min bränslemapp är kaiko, vilket gör att adapteringen inte blir rätt

    Be mackan kolla på det ifall han har gjort trimmet åt dig
    Jaha ja incessant nu börjar vi komma någon vart, ja jag kör med 630 men är det då insugsluftens temp som kommer utanför i mappen
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem OG9-5
    Av Persan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-07-14, 09:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •