Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 88

Ämne: Vinterdäckstråden 2019-2020

  1. #1
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 944

    Vinterdäckstråden 2019-2020

    Tänkte köpa 17" dubbfria och testa i år. Att pendla 10 mil på bar asfalt med dubbdäck majoriteten av vintern är ingen höjdare.

    Men frågan är vilken dimension bör man satsa på?
    Har tittat på 205-50-17 eller 215-45-17.

    Bilen är en NG9-3 2008.



    Edit: Då diskussioner dragit igång om vinterdäck och det redan diskuteras det annat än just friktionsdäck som Glader9991 satt som topic så är denna tråd även lämplig som samlingstråd för säsongens diskussioner.
    Förra årets tråd hittar ni här -> Vinterdäckstråden 2018-2019

    /Moderator
    Vinterdäckstråden 2018-2019

    Senast redigerat av Moderator den 2019-09-05 klockan 14:18. Anledning: Topicbyte

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 080
    Jag kör med 225-45-17 går jättebra. Men högerfoten måste vara försiktig. Skrev fel ,jag kör med 18 tum.
    Senast redigerat av Blue Spirit den 2019-09-02 klockan 07:00.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Gryt
    Inlägg
    171
    Medlem#
    7435
    Har kört 4-säsonger med 205-50-17 går utmärkt på bar väg men mycket stötigt på osaltad väg när det går hål på tillkörd snö/is. Har bytt till 215-50-17 och kört 1-säsong det går betydligt mycket bekvämare men är känsligare för planing i snöslask. ng9-3 -10 XWD
    Aktuella SAAB:ar: nr. 22 ng 9-3 ss 2,0T Aero XWD Biopower 210 2010; nr. 21 Og 9-3 SE 2,0T 200 cab 1999; nr. 19 9000 CSE 2,3t 170 (250+ E85) 1998

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 121
    Medlem#
    1941
    Jag kör med 225/45-17 på mina og9-5 & ng9-3, dock dubbat. Övervägde friktion när jag nu i sommar köpte nya, men vill inte chansa baserat på den blandande typ av vägar jag kör på. Hur som så har jag aldrig upplevt några problem med den dimensionen som dubbade vinterdäck, snarare tvärt om så har det fungerat mycket stabilt & bra. Har kört med sådana sedan 2003. Dock är det att rekommendera att köpa kvalitetsdäck, men det är ju inget konstigt i sig.

    Till min ena fick jag med 215/45-17 friktion. Det man skall tänka på med den dimensionen är att bilen blir lägre då de har mindre rullomkrets, vilket inte alltid är önskvärt på vintern.

  5. #5
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 944
    Optimalt hade varit 16". Men svårt att hitta rätt fälgar när jag har 314mm bromsarna.
    Har en uppsättning dubbdäck att sätta dit om det skulle bli kris.

    Sommaren kör jag 225/40-18. Inte kan 205-50-17 vara mer stötigt än det på vintern?

    Hur upplever du 225-45-17 i snö? Planar det lätt?

    Helst vill jag ha minst 50 som profil för komfortens skull.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Hakka 9 205/55R16 har bra komfort. Väldigt lite dubbljud från de däcken, bara precis hörbart. Vid två platser på väg till jobbet är det snorhalt 1-3 gånger per vinter. Ofta står det någon bil i diket då. Dubbarna gör stor skillnad när de behövs.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 874
    Medlem#
    4458
    Nej det borde absolut inte vara stötigare. Kör du på 205/50-17.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Gryt
    Inlägg
    171
    Medlem#
    7435
    "
    Sommaren kör jag 225/40-18. Inte kan 205-50-17 vara mer stötigt än det på vintern?"

    Har inte kört 225/40-18 jag har 235/45-18 på sommaren och tycker det är värre på "knölig" väg på vintern med 205/50-17.

    Aktuella SAAB:ar: nr. 22 ng 9-3 ss 2,0T Aero XWD Biopower 210 2010; nr. 21 Og 9-3 SE 2,0T 200 cab 1999; nr. 19 9000 CSE 2,3t 170 (250+ E85) 1998

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Hakka 9 205/55R16 har bra komfort. Väldigt lite dubbljud från de däcken, bara precis hörbart. Vid två platser på väg till jobbet är det snorhalt 1-3 gånger per vinter. Ofta står det någon bil i diket då. Dubbarna gör stor skillnad när de behövs.
    Precis, lösningen är inte att att byta till dubbfritt utan att skaffa ett dubbdäck som är så lätta att leva med som möjligt. Vilket har betytt Nokias bästa dubbdäck de senaste 17 åren, detta efter en allvarlig smäll som var direkt effekt av oväntad halka den enda gången jag köpt, det enligt tester jag då läste bästa, dubbfria däcken. Vill aldrig hamna i den situationen igen.

    Alla mina vinterdäck har varit smalast tillåtna med högsta möjliga profil (i mina fall 185/65-15 resp 195/65-15), detta ger bäst förutsättningar på snö och is. För att ett vinterdäck är stabilitet och väggrepp delvis motstridiga, för att öka väggreppet på ett knöglig väg måste det utnyttja kontaktytor som kräver att däcket rör sig mer (och i förlängningen bilen i sidled).

    Jag har varit inne på att skaffa höst/vinterdäck (kontinentala låtsas-vinterdäck) för att köra på när väglaget tillåter under vinterdäcksperioden, men kommit fram till att risken inte överräger nyttan (och ids man byta till riktiga vinterdäck när man ser att det verkar bli en enstaka frostnatt på våren allvarligt talat), samt att den mjukhet som krävs för att ett vinterdäck ska fungera bra, är en nödvändg påminnelse om att det faktiskt är vinterperiod och den torra men kalla vägen faktiskt kan ha överraskande svartis. Desto roligare att byta till sommardäcken på våren...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 180
    Medlem#
    2555
    Kört med 225/45 17 i många år på 9-5 och alltid varit supernöjd.
    Även Hirschen fick ha det.

    På våra 9-3 är det 16" på vinter och 18" 225/40 18 på sommaren.

    Min V6 har 314mm och 16 dubbdäck.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 944
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Hakka 9 205/55R16 har bra komfort. Väldigt lite dubbljud från de däcken, bara precis hörbart. Vid två platser på väg till jobbet är det snorhalt 1-3 gånger per vinter. Ofta står det någon bil i diket då. Dubbarna gör stor skillnad när de behövs.
    Jo så är det ju. Men övriga dagar och särskilt de när vägarna är så torra att det skulle gå att åka sommardäck är inte roliga.
    Jag pendlar på stor landsväg samt E4 och där vräker de på salt.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Precis, lösningen är inte att att byta till dubbfritt utan att skaffa ett dubbdäck som är så lätta att leva med som möjligt. Vilket har betytt Nokias bästa dubbdäck de senaste 17 åren, detta efter en allvarlig smäll som var direkt effekt av oväntad halka den enda gången jag köpt, det enligt tester jag då läste bästa, dubbfria däcken. Vill aldrig hamna i den situationen igen.

    Alla mina vinterdäck har varit smalast tillåtna med högsta möjliga profil (i mina fall 185/65-15 resp 195/65-15), detta ger bäst förutsättningar på snö och is. För att ett vinterdäck är stabilitet och väggrepp delvis motstridiga, för att öka väggreppet på ett knöglig väg måste det utnyttja kontaktytor som kräver att däcket rör sig mer (och i förlängningen bilen i sidled).

    Jag har varit inne på att skaffa höst/vinterdäck (kontinentala låtsas-vinterdäck) för att köra på när väglaget tillåter under vinterdäcksperioden, men kommit fram till att risken inte överräger nyttan (och ids man byta till riktiga vinterdäck när man ser att det verkar bli en enstaka frostnatt på våren allvarligt talat), samt att den mjukhet som krävs för att ett vinterdäck ska fungera bra, är en nödvändg påminnelse om att det faktiskt är vinterperiod och den torra men kalla vägen faktiskt kan ha överraskande svartis. Desto roligare att byta till sommardäcken på våren...
    Har Hankook Ipike RS2 dubbat 205-55-16 nu senast. Inget fel på de så. Men ja sitta höra på dubbljudet 10 mil per dag på bar asfalt är inte kul.

    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Kört med 225/45 17 i många år på 9-5 och alltid varit supernöjd.
    Även Hirschen fick ha det.

    På våra 9-3 är det 16" på vinter och 18" 225/40 18 på sommaren.

    Min V6 har 314mm och 16 dubbdäck.
    Vad kör du för 16" fälgar?

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 180
    Medlem#
    2555
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #13
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 180
    Medlem#
    ja
    Med tanke på att Topic är 17" vinterdäck
    Vilka dimensioner och däckmodeller rekommenderas som dubbfria däck?

    Jo, jag vet att dubbat är bäst. Kör därför alltid dubbat.

    Men med tanke på att det går snabbt att byta hjul, kan man byta mellan sommardäck och dubbdäck i mellansäsong. Dock ser jag en stor poäng att inte köra sönder dubbarna på barmark när salt och varmt väder gör vägarna is&snö-fria nästan hela vintern. Dubbdäcken slits fort i +10-15C och varmare.

    I vissa delar av landet händer det att en hel vinter kan passera utan att bilen körs i vinterväglag en enda gång. Då känns det ganska meningslöst att slita ut dubbar för att de behövs vartannat år. Dubbfritt är ett bra alternativ.

    Om man då och då kör långa sträckor nord-syd eller från låglandet högt upp i fjällen kan man råka ut för snö året om. Men att köra 100-200mil med dubbdäck i maj juni för att det är (stor) risk för vintervägar kort tid eller kort sträcka typ någon km brant väg på hög höjd, det känns inte perfekt. Dubbfritt är ett bra alternativ.

    Om man pendlar på stor saltad europaväg i söder om Stockholm är det mycket sällan vinterväglag. Dubbfritt är ett bra alternativ.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Har Hankook Ipike RS2 dubbat 205-55-16 nu senast. Inget fel på de så. Men ja sitta höra på dubbljudet 10 mil per dag på bar asfalt är inte kul.
    Jag vet inte hur dubbljudet är på Hankook Ipike RS2 är, men på Hakka 5 var det lågt, på Hakka 7 i praktiken ohörbart, Hakka 8 lågt och Hakka 9 vet jag inte (men misstänker man gjort samma resa som mellan 5 och 7, dvs närmast ohörbart.), eller kort sagt, jag tror du kan slippa dubbljudet genom att byta till Hakka 9. Med Hakka 7 vet jag att du inte hör något dubbljud om du är beredd att offra väggrepp för ljud.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 180
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Tänkte köpa 17" dubbfria och testa i år. Att pendla 10 mil på bar asfalt med dubbdäck majoriteten av vintern är ingen höjdare.
    Har funderat på detta oxo. Jag har haft både Hakka 5 och Hakka 7 på 9-5.När man vet att det är barmark dag ut och dag in är det ingen höjdare att köra något av dessa dubbdäck. Högt ljud och dåligt väggrepp. Så jag letar oxo efter något vettigt (=bra) odubbat.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag vet inte hur dubbljudet är på Hankook Ipike RS2 är, men på Hakka 5 var det lågt, på Hakka 7 i praktiken ohörbart, Hakka 8 lågt och Hakka 9 vet jag inte (men misstänker man gjort samma resa som mellan 5 och 7, dvs närmast ohörbart.), eller kort sagt, jag tror du kan slippa dubbljudet genom att byta till Hakka 9. Med Hakka 7 vet jag att du inte hör något dubbljud om du är beredd att offra väggrepp för ljud.
    Det du skriver känner jag inte igen. Några ohörbara däck finns inte. Tvärtom är däckbuller det dominerande ljudet från bilar i hastigheter över 30-50km/h. Och när det gäller dubbdäck är ljudnivån ofta mer än den dubbla mot odubbat. Så då dominerar det vid ännu lägre hastigheter.

    Frågan gäller alltså när man kör dubbat på barmark och plusgrader hela vintern som en försäkring mot några få dagar med snö eller is. Dubbarna slits väldigt mycket av detta, så mycket att det är tveksamt om de ens fungerar efter en säsong. Skall man behålla dem 2-3år eller längre tillför knappast utslitna dubbar något, i den mån det inte har lossat. Så varför inte köra med däck anpassade för aktuell typ av klimat och väglag tänker jag.

    Min tanke var att ha hjul med fräscha dubbdäck att använda på snö och is. Samt att dessutom ha en uppsättning hjul med odubbade däck som man använder övrig tid. Byta hjul går som sagt snabbt.

    För övrigt fattar jag inte varför man saltar så mycket i södra delen av landet. Huvuddelen av landets vägar saltas inte. Har man riktiga dubbdäck funkar det alldeles utmärkt utan salt.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Det du skriver känner jag inte igen. Några ohörbara däck finns inte. Tvärtom är däckbuller det dominerande ljudet från bilar i hastigheter över 30-50km/h. Och när det gäller dubbdäck är ljudnivån ofta mer än den dubbla mot odubbat. Så då dominerar det vid ännu lägre hastigheter.
    Det är det karaktäristiska dubbljudet jag pratar om.

    Bullrar gör de naturligtvis som alla däck, och bullernåvån är typiskt högre än med sommardäck (speciellt om sommardäcken är något av de senare generationernas riktigt tysta sommardäck), och dubbarna höjer det säkert. Men på åtminstone Hakka 7 uppfattar man inte alls bullret som ett ljud från dubbar.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 944
    Att chansa på att köpa Hakka 7 eller senare är inte ett alternativ. Bullrar det ändå är det pengar rakt i sjön.

    Jag hade Goodyear Ultragrip på min 9-5a. De bullrade något enormt.
    Även på min firma VW Caddy har jag likadana däck. Det är det ännu värre. Troligtvis pga. dålig ljudisolering i en arbetsbil.
    Enligt däckgubben skulle de vara bland de tystare dubbdäcken.
    Då är Hankook dubbdäcken mycket tystare.

    Prisskillnaden mellan bra dubbfria däck 205-55-16 och 17" är ganska stor. 300-400kr per däck.
    Börjar fundera lite åt att åka 205-55-16 dubbfria. Men då måste jag jaga rätt på fälgar som passar över 314mm bromsarna.

    https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3301312

    765kr st för Hankook 205-55-16.

    https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3300540

    1160kr för 205-50-17.

  18. #18
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 121
    Medlem#
    1941
    Vad gäller buller så har jag det senaste året börjat använda ANC headset när jag kör bil längre sträckor. Det är riktigt nice. Man får en lägre bullernivå, vilket minskar tröttheten. Men man hör fortfarande tillräckligt mycket för att vara med i trafiken.

    Jag har testat Bose QC35II, Sony WH-1000XM2 & Sennheiser PXC550.

    Sennheiser är de med bäst byggkvalitet, riktigt bra ljudkvalitet & framförallt går det att använda som headset till telefon. De man pratar med hör inte att man sitter t.ex. i en bil.
    Bose är sämst på det mesta utom möjligen komforten.
    Sony har förvisso bäst brusreducering, men sämst komfort av dessa tre, samt tyvärr singel mikrofon som gör att det inte blir någon bullerdämpning för den man pratar med.


    De nya Bose 700 & Sony WH-1000XM3 har jag inte hunnit testa än.

    https://sv-se.sennheiser.com/pxc-550-wireless
    https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3765234



    Ja det var ett sidospår, men ett tips i all välmening & för min del klart värt investeringen.

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #19
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 180
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Vad gäller buller så har jag det senaste året börjat använda ANC headset när jag kör bil längre sträckor. Det är riktigt nice. Man får en lägre bullernivå, vilket minskar tröttheten. Men man hör fortfarande tillräckligt mycket för att vara med i trafiken.

    Jag har testat Bose QC35II, Sony WH-1000XM2 & Sennheiser PXC550.

    Sennheiser är de med bäst byggkvalitet, riktigt bra ljudkvalitet & framförallt går det att använda som headset till telefon. De man pratar med hör inte att man sitter t.ex. i en bil.
    Bose är sämst på det mesta utom möjligen komforten.
    Sony har förvisso bäst brusreducering, men sämst komfort av dessa tre, samt tyvärr singel mikrofon som gör att det inte blir någon bullerdämpning för den man pratar med.


    De nya Bose 700 & Sony WH-1000XM3 har jag inte hunnit testa än.

    https://sv-se.sennheiser.com/pxc-550-wireless
    https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3765234



    Ja det var ett sidospår, men ett tips i all välmening & för min del klart värt investeringen.
    Jag har under många år kört med Bose QC15 och tycker de funkar väldigt bra. Började ha dem på långkörningar med 9000. Lurar med sladd, alltså inte headset. De är visserligen gamla, men var det bästa man kunde hitta när de köptes. Hur de står sig mot dagens modeller vet jag inte. Men jag håller med om att de är värda investeringen, trots att de kostade skjortan!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  20. #20
    Tips är att qc35 går ner på rea rätt ofta nu, köpte mina från Webhallen gör 1790kr i slutet av juli

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Vinterdäckstråden 2018-2019
    Av MuLLvaD3n i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2019-09-05, 14:14
  2. Sommardäck 2019
    Av jellybear i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 96
    Senaste inlägg: 2019-07-19, 14:11
  3. Medlemsuppföljning - Maj 2019
    Av tornros i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-06-02, 23:23
  4. Vinterdäckstråden 2014-2015
    Av RZ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2014-10-11, 01:07
  5. Vinterdäckstråden 2011-2012
    Av Stoffe #2959 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 78
    Senaste inlägg: 2011-11-11, 19:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •