Sidan 5 av 7 FörstaFörsta ... 34567 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 140

Ämne: Uppgradera bromsar 308mm eller 314mm? OG9-5 -01

  1. #81
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 180
    Medlem#
    ja
    Förtydligande:
    Citat Ursprungligen postat av loffeleguan Visa inlägg
    Jag har inte luftat med hjälp av övertryck.
    Jo.
    Eftersom enda alternativet är undertryck/sug i nippel. Övertrycket skapas av tryck på bromspedal eller ngn slags tryckluft mackapär, ez-bleed, vigor, luftman. Men alla ger övertryck i systemet, vilket effektivt hindrar luft att komma in under tiden man luftar.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  2. #82
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 180
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Att något av detta skulle ha påverkats det minsta av bytet till 314mm ok låter väääldigt otrooligt. Tycker jag.
    Vill hävda att det inte är det minsta otroligt. Snarare ganska vanligt att man sabbar packningarna i huvudcylindern när kolven vid luftning får passera förbi det normala arbetsområdet.
    Men att dåliga packningar i huvudcyl skulle suga in luft är nog inte vanligt.
    Jo, vääääldigt otroligt att själva bytet påverkar servo eller huvudcylinder. Men att den efterföljande luftningen kan ge de problem du beskriver är ju absolut en möjlighet förstås. Det kan ju förklara att det inte är 100% bra ännu.
    Det tänkte jag inte på.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #83
    Grundladd loffeleguans avatar
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    140
    Medlem#
    12519
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Förtydligande:Jo.
    Eftersom enda alternativet är undertryck/sug i nippel. Övertrycket skapas av tryck på bromspedal eller ngn slags tryckluft mackapär, ez-bleed, vigor, luftman. Men alla ger övertryck i systemet, vilket effektivt hindrar luft att komma in under tiden man luftar.
    Det jag menade med att jag inte har använt övertryck är att jag inte har använt nån mackapär att trycksätta systemet med men du har säkert rätt rent tekniskt att bara lufta manuellt med pedalen också räknas som att lufta med övertryck.

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Jo, vääääldigt otroligt att själva bytet påverkar servo eller huvudcylinder. Men att den efterföljande luftningen kan ge de problem du beskriver är ju absolut en möjlighet förstås. Det kan ju förklara att det inte är 100% bra ännu.
    Det tänkte jag inte på.
    Nä att servon och huvudcylindern har gått åt skogen bara för jag bytt bromsar är ju typ 0% chans. Jag var lite otydlig där. Servon misstänkte jag mest för att jag har inte varit nöjd med pedalkänslan någon gång och sen huvudcylindern nu efter luftning av 314 bromsarna.
    Kan det ha hänt att när jag bytade bromsslangar så har luft krupit upp genom rören och in i huvudcylindern? Har kollat runt en del och det ska tydligen vara ett rent helvete att lufta en huvudcylinder som redan sitter på bilen om det kommit luft in där.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC 1,8t BioPower Vector -08
    Maptun Steg 5

  4. #84
    Grundladd loffeleguans avatar
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    140
    Medlem#
    12519
    IMG_20190827_184159.jpg
    Nu har jag luftat med VIGOR V4411 https://www.bildelaronline24.se/vigor/12256683 och bytat nipplar (läcker fortfarande vid gängorna). Det blev skillnad när jag gjorde bromsning från 100-30 men vid normal körning så måste jag fortfarande trampa pedalen till minst hälften för att det ens ska bromsa nåt. Jag har luftat ur ännu 1 liter vätska och denna gången kom det inga bubblor alls. Jag börjar få slut på idéer.

    Har 9-5 så sunkiga bromsar eller är det jag som är extremt kräsen?
    Senast redigerat av loffeleguan den 2019-08-27 klockan 21:59.
    Saab 9-3 SC 1,8t BioPower Vector -08
    Maptun Steg 5

  5. #85
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 180
    Medlem#
    ja
    Kan en huvudcylindern som behöver luftas och/eller renoveras/bytas ge de symptomen?

    Nyfiken som man är: Hur tyckte du det funkade att lufta med den?
    (gängläck är som sagt normalt när det är övertryck i systemet och nipplarna är öppna. Ser man bara till att stänga nippeln innan man släpper övertrycket är det lugnt)



    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av loffeleguan Visa inlägg
    Har 9-5 så sunkiga bromsar eller är det jag som är extremt kräsen?
    Kanske läge att låta någon 9-5-expert provköra. Så du får svar på det...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #86
    Grundladd loffeleguans avatar
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    140
    Medlem#
    12519
    Är ju nästan 19 år sen jag körde en ny SAAB 9-5/9-3 så mitt minne av dom bromsarna är ju inte färskt direkt.

    Jag har beställt en huvudcylinder som förmodligen kommer imorgon eller på torsdag, får se om jag hämtar ut den eller returnerar den.

    Den var väldigt smidig att lufta med. Man slapp oroa sig för vätskan i behållaren som hela tiden fylldes på automatiskt. Det stod att man skulle hålla sig mellan 1,0-1,2 bar men jag tyckte det kunde va lite mer tryck i systemet men vågade inte pumpa den högre.
    Burken som håller vätskan rymmer 3 liter, lite i största laget tycker jag, 2 liter hade ju räckt gott och väl.
    Värt pengarna? Njaa.. det är nog upp till var och en att bedöma.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC 1,8t BioPower Vector -08
    Maptun Steg 5

  7. #87
    Grundladd loffeleguans avatar
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    140
    Medlem#
    12519
    Jag har googlat runt lite och vad jag förstått så om huvudcylindern är kass eller läcker internt så ska bromspedalen långsamt sjunka till botten om man håller den nere men det gör inte min, den tar bara långt ner.
    Jag har även sökt runt lite här på forumet och det verkar som att flera som har just NG9-3 Aero bromsar tycker samma om sina bromsar, att dom tar bra men väldigt långt ner i förhållande till OG9-5 bromsar. Kanske bara konstruktionen på oken som gör det?
    Saab 9-3 SC 1,8t BioPower Vector -08
    Maptun Steg 5

  8. #88
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 984
    Medlem#
    3471
    Kan ju inflika att jag har 345 mm bromsar på min og9-5, pedalen känns som den gjorde med 308 mm. Pedalen ska inte behöva tryckas längre ned, är systemet fullt ska det ge bromsverkan tämligen direkt. Svårt o tro att 314 bromsar har större diameter på kolven än 345.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  9. #89
    Grundladd loffeleguans avatar
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    140
    Medlem#
    12519
    314 har tydligen 60mm kolv medans 345 har 57mm om jag förstått rätt.
    Saab 9-3 SC 1,8t BioPower Vector -08
    Maptun Steg 5

  10. #90
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 985
    Medlem#
    5849
    Nej nej, nä, så kan det väl inte vara?

    Båda varianterna har väl 60mm kolvar?

    // Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  11. #91
    Grundladd loffeleguans avatar
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    140
    Medlem#
    12519
    Där är vad folk säger i alla fall, har själv inte mätt.
    Saab 9-3 SC 1,8t BioPower Vector -08
    Maptun Steg 5

  12. #92
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 121
    Medlem#
    1941
    Det är olika OK till 314mm & 345mm, även om de ser ganska lika ut. Har också hört att kolvarna har olika diameter med den mindre i 345mm OKen, men inte mätt själv.

  13. #93
    Grundladd loffeleguans avatar
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    140
    Medlem#
    12519
    Då har jag mekat idag igen. Monterat tillbaka original-ok och 308 skivorna och nu känns pedalen som den gjorde innan, så huvudcylindern är det nog inget fel på tror jag.

    Det är svårt att beskriva skillnaden.
    Med 314 oken var det mer distinkt känsla men pedalen tog mycket längre ner (nästan helt i botten) och med mycket mindre väg att dosera bromskraften på.
    Med 308 mm så tar den högre upp men man har längre pedalväg till full bromsverkan.

    Eftersom SP har rabatt på packningssats till 314 ok så köpte jag det när jag köpte nipplar. Ska plocka ut kolven och se hur det ser ut i oket. Det var ju trots allt begagnade som kanske har legat och fått skit i sig. Satt ingen plugg till banjoskruven.
    Återkommer med resultat och bilder.

    Ni får gärna komma med tips under tiden som jag pillar med oken

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC 1,8t BioPower Vector -08
    Maptun Steg 5

  14. #94
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 121
    Medlem#
    1941
    Kollar nu i WIS angående bromskolvsdiametern.

    16"+/314mm har kolvdiameter 60mm
    17"/345mm har kolvdiameter 57mm

  15. #95
    Grundladd loffeleguans avatar
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    140
    Medlem#
    12519
    Undrar om det kan vara så att 314 oken har större kammare som därmed kräver mer vätska för att få full bromskraft.
    Saab 9-3 SC 1,8t BioPower Vector -08
    Maptun Steg 5

  16. #96
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 985
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Kollar nu i WIS angående bromskolvsdiametern.

    16"+/314mm har kolvdiameter 60mm
    17"/345mm har kolvdiameter 57mm
    Det kunde man inte tro....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  17. #97
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    62
    Har 314 mm ok på min 9-5 -05.
    Läste att vissa fått ditt problem med bromsarna innan jag bytte själv, hittade tyvärr aldrig någon lösning så jag kan inte hjälpa dig med det.

    Vid daglig körning så märker jag ingen skillnad mot orginal Aero kanske att pedalen till och med tar lite tidigare än förut men det beror nog mest på att bromsvätskan mm är nytt.

    Därimot så tog jag några varv på en kurvig bana i somras. Helt klart värt bytet.

    Hoppas du hittar vad som felar.

    /Jerry

  18. #98
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 325
    Citat Ursprungligen postat av loffeleguan Visa inlägg
    Undrar om det kan vara så att 314 oken har större kammare som därmed kräver mer vätska för att få full bromskraft.
    Nja... Större diameter =större volym, men det är ju inte så att kammaren är tom på bromsvätska, eller kanske dina är det eftersom du verkar ha luft i systemet. Kammaren ska alltid vara fylld och den mängd vätska som behövs är det som behövs för att flytta kolven.

    Hur är skicket på dina 314mm skivor ?
    En skiva som kastar (är skev) trycker bort beläggen längre från skivan, dvs beläggen behöver flytta sig längre sträcka vid bromsning. Dessutom brukar skeva skivor skapa mycket värme så man kan ha fadningsproblem redan vid normal körning.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #99
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Även olika typer av belägg kan göra att pedalen upplevs annorlunda.

  20. #100
    Grundladd loffeleguans avatar
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    140
    Medlem#
    12519
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Nja... Större diameter =större volym, men det är ju inte så att kammaren är tom på bromsvätska, eller kanske dina är det eftersom du verkar ha luft i systemet. Kammaren ska alltid vara fylld och den mängd vätska som behövs är det som behövs för att flytta kolven.

    Hur är skicket på dina 314mm skivor ?
    En skiva som kastar (är skev) trycker bort beläggen längre från skivan, dvs beläggen behöver flytta sig längre sträcka vid bromsning. Dessutom brukar skeva skivor skapa mycket värme så man kan ha fadningsproblem redan vid normal körning.
    Ingen luft.
    Allt är nytt förutom oken som jag ska plocka isär.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Realpower Visa inlägg
    Även olika typer av belägg kan göra att pedalen upplevs annorlunda.
    Men ett belägg gör inte så att pedalen blir lång innan den tar.
    Saab 9-3 SC 1,8t BioPower Vector -08
    Maptun Steg 5

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-01-24, 15:32
  2. Uppgradera till 314mm bromsar, og 9-5 -01
    Av Victor W i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-05-08, 23:33
  3. 314mm bromsar eller 345mm bromsar? 314mm bromsok OG9-5
    Av läppglans i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-03-28, 20:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •