Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 58 av 58

Ämne: Varför svarvars det av 1,1 mm vid byte till T5 kolvar i T7

  1. #41
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    japp B205 har de längsta stakarna av alla.

    japp måste svarvas om du vill köra med en t7-packning.

  2. #42
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    258
    Dessa skall komma från en 2.0 9000
    Är det en sugis då det verkar saknas uttag för kylning? Eller hur ligger det till?
    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

  3. #43
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Citat Ursprungligen postat av zimm Visa inlägg
    japp B205 har de längsta stakarna av alla.

    japp måste svarvas om du vill köra med en t7-packning.
    Eller använda dubbla stålpackningar.
    (T7)
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  4. #44
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    258
    Citat Ursprungligen postat av toorp Visa inlägg
    Eller använda dubbla stålpackningar.
    (T7)
    Har du testat med dubbla t7?
    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

  5. #45
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Citat Ursprungligen postat av kitqeb Visa inlägg
    Har du testat med dubbla t7?
    Yes. I min gamla bil med t5 botten och något oplant topplock. Inga läckage. Funkar utmärkt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  6. #46
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Har kompsänkt en B230F (Volvo rödblock 8v) med dubbla standard packningar (biltema), packningen(arna) gick aldrig trots 1,4Bar med en t3/t4 Turbo så nog borde det funka med dubbla T7-packningar. (Sen att den sköt oljestickan vid vartannat fullgsas svep pga skyhögt vevhusvent tryck är en annan historia )

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #47
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Citat Ursprungligen postat av kitqeb Visa inlägg
    Dessa skall komma från en 2.0 9000
    Är det en sugis då det verkar saknas uttag för kylning? Eller hur ligger det till?
    2,0t/i vänder med marginal ovanför oljemunstyckena, så det behövs inga urtag.
    Det är i alla fall så jag mins det.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  8. #48
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Det var väl först som årsmodell 1994 som 2,0 oturbo fick kolvkylning.
    2,0 långmotor hade aldrig kolvkylning.

    Det är alltså intressant att veta årsmodellen
    Vilken längd har stakarna?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    258
    Min i fråga är från -08.
    Så jag har ingen kolvkylning?

    Det var en annons som nu givetvis är borta.
    Verkar svårare än väntat att få rätt grejer. Man vågar ju inte köpa fel.

    Vilka 9000, 900 har de berömda t5 kolvarna?
    9-3 2.0 98-00 vet jag

    Citat Ursprungligen postat av toorp Visa inlägg
    Yes. I min gamla bil med t5 botten och något oplant topplock. Inga läckage. Funkar utmärkt.
    Härligt, något man kan köra på då

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    2,0t/i vänder med marginal ovanför oljemunstyckena, så det behövs inga urtag.
    Det är i alla fall så jag mins det.
    Känns sådär att gröpa ur för att det ska passa min 9-5a. Om man nu hittar ett par till av denna typ. Om jag nu har kolvkylning.
    Senast redigerat av Moderator den 2019-02-08 klockan 00:20.
    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

  10. #50
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Citat Ursprungligen postat av kitqeb Visa inlägg
    Känns sådär att gröpa ur för att det ska passa min 9-5a. Om man nu hittar ett par till av denna typ. Om jag nu har kolvkylning.
    Vad är det du ska gröpa ur?
    Vad jag vet är det bara 2,3 som har urtag för att kolvarna ska gå fria från oljeejektorerna.
    Ska du har kolvar till en 2,3l T7 motor så ska du ju ha 2,3 kolvar om du inte önskar höja förbränningstrycket rejält...

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av kitqeb Visa inlägg
    Min i fråga är från -08.
    Så jag har ingen kolvkylning?
    Vilka 9000, 900 har de berömda t5 kolvarna?
    9-3 2.0 98-00 vet jag
    Alla 9-5 med T7 har kolvkylning.

    9000 -94-98 har kolvar som är de rätta. Kolvar från sugmotor har fel kolvgrop och är klenare.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  11. #51
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    258
    Trodde att urgröpningen var just kolvkylning. Det är tänkt till en 2.0 som i signaturen.
    Ok, 2.0/2.3i är sugis alltså?
    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

  12. #52
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    193
    Hej!

    T5 kolvar har:

    900t från 94-98
    9-3t från 98-99, samt 00 för 154hk
    Viggen hade t7
    9000t från 94-98 som sagts ovan.

    Samtliga har röd tändkasett

    Mvh

    Mathias

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #53
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Citat Ursprungligen postat av kitqeb Visa inlägg
    Trodde att urgröpningen var just kolvkylning. Det är tänkt till en 2.0 som i signaturen.
    Ok, 2.0/2.3i är sugis alltså?
    Ja fram till 2000 ungefär så fanns det 2,0i och 2,3i som var sugmotorer.
    Samma motorer fanns med turbo och hade andra, starkare kolvar och oljekylning av de. Vad jag vet är det bara 2,3 med turbo som har urtag i kolvkjolen för att oljemunstycket inte ska krocka.


    Om du köper T5 2,0t kolvar så är det bara att montera de med tillhörande vevstakar.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  14. #54
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    258
    Då är kolv från 2,0i/2,3i inte något att hänga i granen.

    Fått tag i kolvar från en b204e, saknas bara stakar då.
    b204 eller b235 stakar
    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

  15. #55
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Jag har fått uppfattningen att b204e-stakar är kraftigare.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #56
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    258

    Varför svarvars det av 1,1 mm vid byte till T5 kolvar i T7

    Hittat b204L-stakar och kolvar.
    De har gått runt 20-25k. Är det dumt att smälla in i en T7 med 14.000mil.
    Eller behöver man ens bry sig om miltalet.. Är väl mest sprickor om ska akta sig för, finns det något mer?
    Senast redigerat av kitqeb den 2019-02-10 klockan 15:36.
    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

  17. #57
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av kitqeb Visa inlägg
    Hittat b204L-stakar och kolvar.
    De har gått runt 20-25k. Är det dumt att smälla in i en T7 med 14.000mil.
    Eller behöver man ens bry sig om miltalet.. Är väl mest sprickor om ska akta sig för, finns det något mer?
    Är grejerna i visuellt bra skick så finns det inget att oroa sig för, men nya lager och ringar ska på givetvis.

  18. #58
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Nån borde göra en wiki eller FAQ eller nåt med all den här infon. Vilka motorer hade vilka kolvar, stakar, vevar, vilka kolvar passar i vilka motorer, osv osv.
    Slår vi oss ihop borde vi kunna få fram dom exakta måtten på alla delar också, jag har en B235 som ska rivas vid tillfälle så jag kan ta på mig att mäta upp alla intressanta mått i denna.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byta kolvringar vid byte till T5 kolvar?
    Av MicEE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-01-10, 01:49
  2. Byte av kolvar i T7
    Av Apex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-06, 20:58
  3. Vilken toppackning vid byte till T5-kolvar?
    Av Jansen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-23, 03:34
  4. Byte från T7-T5 kolvar
    Av 9kltt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-18, 18:22
  5. 9-5 RAS!!! byte till 9000 kolvar!???
    Av perra9314 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2005-09-14, 13:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •