Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: 2004 års B235E i en 9-5 2006?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    125

    2004 års B235E i en 9-5 2006?

    Glad afton! Jag har en 9-5 2006 hemma med rasad motor. Kan få fram en fräsch 2004 B235E. Kan det funka om jag flyttar alla 2006-specifika delar från gamla motorn till den nya? Eller skiljer sig block/topplock på något sätt så att det inte går?

    Sent from my Nokia 8 using Tapatalk
    9000CDE 2.3t -95 | 9000CSE 2.3T -95 | 9-5 Aero -03
    MR2 GT -94 | Evo IV -96 | LS400 -91 | KE35 -78 | RS2000 -92 | Scirocco GT -77 | E28 -86
    Och lite motorcyklar etc...

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av JB9 Visa inlägg
    Glad afton! Jag har en 9-5 2006 hemma med rasad motor. Kan få fram en fräsch 2004 B235E. Kan det funka om jag flyttar alla 2006-specifika delar från gamla motorn till den nya? Eller skiljer sig block/topplock på något sätt så att det inte går?

    Sent from my Nokia 8 using Tapatalk
    som jag har förstått de så är 04-10 mer eller mindre samma motor, skiljanden är väl att 06-> fick lite bättre kolvringar

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Det är förvisso rätt att kolvringarna fick ett annat artikelnummer 06. Men att de skulle vara bättre på något sätt är något som jag gärna hade fått bekräftat från säker källa. Kan ju vara så enkelt som annan leverantör med samma spec.

    Gällande byte av motorn så är det ju rimligt att ställa sig frågan om det är en 2.3liters maskin i den du ska byta i? Om så är fallet är det bara att byta, finns marginella skillnader på oljefälla och anslutningarna för vevhusventilationen i den, men det går ju att ta från den motor som sitter i.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Bättre kolvringar kom väl några år tidigare typ -02/-03 någonstans om jag inte minns fel (jag är dock ingen säker källa utan har hört det av folk som jobbat i Södertälje)

    Det borde inte vara något som hindrar 'nedgraderingen' så länge -04 motorn har hålet i blocket för oljefällan.
    Ändringen av växellänkaget kom under modellåret dvs. det finns både gamla och nya på MY04 och jag är inte helt säker på om alla MY04 har hålet eller om det också kan skilja men det är ju lätt att kolla.

    Vilka yttre delar du tar från vilken motor, är de lika så går du på skicket annars från -06'an men det är som Fidel skriver marginella skillnader om den rasade också är en en B235E

    Får man fråga vad det är som rasat?
    Miltal och servicehistoriken på de två motorerna är inte helt oviktigt när du väljer delar (som jag resonerar)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Bättre kolvringar kom väl några år tidigare typ -02/-03 någonstans om jag inte minns fel (jag är dock ingen säker källa utan har hört det av folk som jobbat i Södertälje)

    Det borde inte vara något som hindrar 'nedgraderingen' så länge -04 motorn har hålet i blocket för oljefällan.
    Ändringen av växellänkaget kom under modellåret dvs. det finns både gamla och nya på MY04 och jag är inte helt säker på om alla MY04 har hålet eller om det också kan skilja men det är ju lätt att kolla.

    Vilka yttre delar du tar från vilken motor, är de lika så går du på skicket annars från -06'an men det är som Fidel skriver marginella skillnader om den rasade också är en en B235E

    Får man fråga vad det är som rasat?
    Miltal och servicehistoriken på de två motorerna är inte helt oviktigt när du väljer delar (som jag resonerar)
    Det kanske jag glömde skriva, nuvarande motor är en B205E Biopower.

    Det sitter automatlåda i bilen som jag tänker fortsätta använda, så växellänkage etc bör ej spela någon roll.

    Är det alltså något som skiljer mellan 2.0 och 2.3, annat än vev/stakar/kolvar? Det var okänt för mig.

    Programvara är givetvis inget problem, jag flashar in B235E-programvaran själv.

    Och Biopower vs non-biopower bör väl ej spela någon roll heller?

    Jag har inte provstartat gamla motorn själv, men förra ägaren (en saabverkstad) säger till mig att det är lagerras.

    Motorn jag kan få tag på är inköpt från en skrot för några år sedan och har stått i förvaring sedan dess. Den skall enligt uppgift då vara en B235E 2004 på ca 180000km.
    9000CDE 2.3t -95 | 9000CSE 2.3T -95 | 9-5 Aero -03
    MR2 GT -94 | Evo IV -96 | LS400 -91 | KE35 -78 | RS2000 -92 | Scirocco GT -77 | E28 -86
    Och lite motorcyklar etc...

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Växellänkaget nämnde jag för det var en ändring som infördes under MY04, vet ej om det är synkat med när andra ändringar infördes som t.ex. ändringen av blocket.

    Då borde det 'bara vara att pluppa' i motorn eftersom du har koll på att mjukvaran måste anpassas, i övrigt tror jag inget skall skilja.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Det jag skulle kolla är att det verkligen är den nyare ventilationen på reservdelsmotorn. Brytpunkten är ju i skarven där 2003/04 och det blir ju fånigt om det är så att det är det äldre blocket på nämnda motor.

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Det borde inte vara något som hindrar 'nedgraderingen' så länge -04 motorn har hålet i blocket för oljefällan.
    ... jag är inte helt säker på om alla MY04 har hålet eller om det också kan skilja men det är ju lätt att kolla.
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Det jag skulle kolla är att det verkligen är den nyare ventilationen på reservdelsmotorn. Brytpunkten är ju i skarven där 2003/04 och det blir ju fånigt om det är så att det är det äldre blocket på nämnda motor.
    Helt min mening också och det är att det finns ett hål i blocket som är skillnaden.
    Fanns förresten BioPower utan den uppdaterade VHV? dvs. redan 2003, tror inte det.

    Och detta med versionen på vevhusventilationen är något man kan önska om man ändå byter block/motor om alla andra parametrar är lika.
    Hittar man en fin motor med fullt fungerande VHV utan sludge till rätt pris skulle jag inte tveka, den äldre versionen fungerar också så länge man har koll på att slangar och ventiler är i gott skick vilket även gäller den nya versionen.
    Det viktiga är att vara medveten om att anslutningar på slangarna skiljer sig åt så det inte går åt en massa pengar i onödan bara för man har missmatch
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    BioPower har annan topp, men en B235E -04 funkar ju.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    125
    Ok, kanon. Så om det är nya VHV på reservmotorn så bör det alltså vara lösbart.

    Hyvens; Vet du vad som skiljer på BIopower-topparna? Är det direkt olämpligt att köra en Biopower-programvara (och därmed bränsle) i en icke-biopower-topp/motor?
    9000CDE 2.3t -95 | 9000CSE 2.3T -95 | 9-5 Aero -03
    MR2 GT -94 | Evo IV -96 | LS400 -91 | KE35 -78 | RS2000 -92 | Scirocco GT -77 | E28 -86
    Och lite motorcyklar etc...

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Topparna skiljer inte. Insugsventiler är rostfria i biopower, har för mig att sätena ska skilja sig åt också.. Å andra sidan har b235e nimonic avgasventiler vilket b205e saknar. Ser ingen risk att köra på E85 trots det.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    Topparna skiljer inte. Insugsventiler är rostfria i biopower, har för mig att sätena ska skilja sig åt också.. Å andra sidan har b235e nimonic avgasventiler vilket b205e saknar. Ser ingen risk att köra på E85 trots det.
    Biopower har annan ytbeläggning på inloppsventilerna, dem är inte rostfria. Alla säten är hårdare då E85 ger en betydande ökning av slitaget.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Biopower har annan ytbeläggning på inloppsventilerna, dem är inte rostfria. Alla säten är hårdare då E85 ger en betydande ökning av slitaget.
    Samtidigt så undrar man ju lite om det verkligen är så, eller om det verkar spela någon betydlig roll, då trimfirmorna säljer biopower-konverteringar utan någon som helst hårdvaruförändring (förutom tändstift i vissa fall), och inte heller någon skriven notis om ökat slitage (vad jag sett)..

    Sent from my Nokia 8 using Tapatalk
    9000CDE 2.3t -95 | 9000CSE 2.3T -95 | 9-5 Aero -03
    MR2 GT -94 | Evo IV -96 | LS400 -91 | KE35 -78 | RS2000 -92 | Scirocco GT -77 | E28 -86
    Och lite motorcyklar etc...

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Den dagen det inte håller tätt för man väl göra något, jag har inte problem hittills så du kan nog vara lugn.
    Vad är det värsta som kan hända? byta topp? det är väl överkomligt
    Som biltillverkare vore det däremot tjänstefel att inte ta hänsyn till bränslets påverkan på materialvalen.
    Det behöver ju inte vara dyrare att tillverka en annan variant men det kan bli dyrt i efterhand om man inte tänkt rätt och som tillverkare måste man i kalkylen ha alla bilar med i beräkningen.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Den dagen det inte håller tätt för man väl göra något, jag har inte problem hittills så du kan nog vara lugn.
    Vad är det värsta som kan hända? byta topp? det är väl överkomligt
    Som biltillverkare vore det däremot tjänstefel att inte ta hänsyn till bränslets påverkan på materialvalen.
    Det behöver ju inte vara dyrare att tillverka en annan variant men det kan bli dyrt i efterhand om man inte tänkt rätt och som tillverkare måste man i kalkylen ha alla bilar med i beräkningen.
    Mycket riktigt. Jag skall försöka ta en titt på den tilltänkta motorn idag och jämföra VHV etc med den jag har, så får vi se.

    Sent from my Nokia 8 using Tapatalk
    9000CDE 2.3t -95 | 9000CSE 2.3T -95 | 9-5 Aero -03
    MR2 GT -94 | Evo IV -96 | LS400 -91 | KE35 -78 | RS2000 -92 | Scirocco GT -77 | E28 -86
    Och lite motorcyklar etc...

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av JB9 Visa inlägg
    Samtidigt så undrar man ju lite om det verkligen är så, eller om det verkar spela någon betydlig roll, då trimfirmorna säljer biopower-konverteringar utan någon som helst hårdvaruförändring (förutom tändstift i vissa fall), och inte heller någon skriven notis om ökat slitage (vad jag sett)..

    Sent from my Nokia 8 using Tapatalk
    Det är så, Saab har publicerat resultat från de hållbarhetstester de gjort. På insugssidan gick man från 4,25 micron/h till 0,34 micron/h och på avgassidan från 1,75 micron/h till 0,13 micron/hr genom de anpassningar man gjorde (nitrering av inloppsventilerna istället för krombeläggning, hårdare säten med mer krom och volfram och mindre koppar).

    På B207'orna så är det dessutom så illa att själva gjutningen tenderar att spricka på grund av den större temperaturgradienten som orsakas av E85. B5% för standardtopp på E85 är 89 timmar, 208 timmar på bensin och hos den anpassade BioPower toppen 401 timmar på E85.

    Trimfirmor gör sällan några seriösa hållbarhetstester, då hade trimsatserna blivit för dyra, dels för att bekosta testerna men också för att man hade upptäckt att mer hårdvara behöver bytas ut. En biltillverkare behöver ta höjd för att bilköparen kanske dagligen kommer att långpendla på autobahn med hög genomsnittshastighet och många fullgasaccelerationer på att sätt som trimfirmor kan strunta i.

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Det är så, Saab har publicerat resultat från de hållbarhetstester de gjort. På insugssidan gick man från 4,25 micron/h till 0,34 micron/h och på avgassidan från 1,75 micron/h till 0,13 micron/hr genom de anpassningar man gjorde (nitrering av inloppsventilerna istället för krombeläggning, hårdare säten med mer krom och volfram och mindre koppar).

    På B207'orna så är det dessutom så illa att själva gjutningen tenderar att spricka på grund av den större temperaturgradienten som orsakas av E85. B5% för standardtopp på E85 är 89 timmar, 208 timmar på bensin och hos den anpassade BioPower toppen 401 timmar på E85.
    Kanon, tack för all info! Självklart behöver biltillverkaren ta mer höjd för slitage.

    Jag var och kollade på en tilltänkta motorn idag. Den har stått i en container ett par år så aluminiumet har oxiderat en del, men i övrigt såg den ut att vara i OK skick. Det som stör mig lite är att den helt saknar kabelstam, turbo, olje/vattenrör till turbo, spridare, fuel rail, spjällhus, tändkassett, m.m. Vevhusventilationen såg ut att vara av rätt modell dock, så det är ju bra.

    Detta innebär att jag får lägga en del tid på att flytta över allting sånt från den gamla motorn -- Inget större problem i sig... Men frågan är; Är det samma spridare på en B235E 2004 och min B205E biopower 2006?

    Samt att min gamla motor saknar spjällhus och tändkassett så det behöver jag fixa fram oavsett. Finns det olika spjällhus eller kan man köpa från vilken 2004--> 9-5 som helst?
    9000CDE 2.3t -95 | 9000CSE 2.3T -95 | 9-5 Aero -03
    MR2 GT -94 | Evo IV -96 | LS400 -91 | KE35 -78 | RS2000 -92 | Scirocco GT -77 | E28 -86
    Och lite motorcyklar etc...

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Japp, är samma spridare. Spjällhus är samma på 9-5 04-> så det funkar att köpa ett sådant begagnat så länge det är från 04->.
    Fuelrail med spridare och kabelstam är ju inga konstigheter, railen med spridare är ju bara att vika upp och lägga ovanför huven och sedan montera när maskin är i.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    Japp, är samma spridare. Spjällhus är samma på 9-5 04-> så det funkar att köpa ett sådant begagnat så länge det är från 04->.
    Fuelrail med spridare och kabelstam är ju inga konstigheter, railen med spridare är ju bara att vika upp och lägga ovanför huven och sedan montera när maskin är i.
    Satt precis och kollade i EPC, och det verkar mycket riktigt vara samma spridare. Däremot bränsletrycksregulatorn är annorlunda på BioPower-bilarna. Frågan är om den är samma på 2.3 biopower och 2.0 biopower? Min EPC är för gammal så jag får inte upp 2.3 Biopower i den (har upp till 2007).

    Antingen får jag köra med en vanlig bensin-programvara för 2.3T och skaffa en sådan bränsletrycksregulator (4770400), eller köra en 2.3T biopower-programvara från 2008-2010 (finns inga för 06-07), om nu 2.3 biopower har samma BTR och spridare som 2.0 har. Så jävla dumt att inte ha en nyare EPC...
    9000CDE 2.3t -95 | 9000CSE 2.3T -95 | 9-5 Aero -03
    MR2 GT -94 | Evo IV -96 | LS400 -91 | KE35 -78 | RS2000 -92 | Scirocco GT -77 | E28 -86
    Och lite motorcyklar etc...

  20. #20
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. [LÖST] 9-5 2001 B235E byte motor till B235E från 2005
    Av Docken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-12-27, 13:37
  2. Saab SC 9-5 aero 2004 eller 2.0t biopower 2006
    Av gjutarn i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-15, 12:24
  3. Avgassystem 9-5 Aero 2006 vs 9-5 2,3t 2004
    Av Dadid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-01-25, 23:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •