Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 53

Ämne: Vad är orsak till störst slitage på en B235R motor ?

  1. #1
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232

    Vad är orsak till störst slitage på en B235R motor ?

    Hej,

    Har alltid funderat vad sliter mest på en motor av följande två alternativ.

    1) Köra väldigt lugnt med bilen men byta olja var 3000-4000 mil..

    2) Köra hårt med bilen och byta olja var 700-1000 mil..

    Har sett många bilar som har klarat mellan 25000-30000 mil med service intervaller mellan 3000-4000 mil, dock mestadels lugn körning.

    Har dock även sett en del 9-5 Aero som klarat närmare 30000 mil med slarvande oljebyte och en del hårdkörning..

    Dom fall jag sett är Hirsch motoruppgraderingar på 280-300 hk till 9-5 Aero.

    Kan nån vettig person förklara hur allt detta hänger ihop, med tanke på hur mycket kritik har t7 kolvarna fått under alla dessa år .

    Jag är väldigt imponerad hur kolvarna klarar sig , speciellt med en del hårdkörning och service intervaller uppåt 4000 mil..

    Tacksam för svar

    Med vänlig hälsning

    Kemal
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  2. #2
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Utan att veta exakt. Men skulle tro, kolvringar, vevlager, ventilfjädrar(mindre utsträckning än andra) sen är det inte så mycket kvar som ska slitas. Men de grejorna är ju mer eller mindre "utbytes" saker som ska ge sig innan något dyrare säger kras

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  3. #3
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Hårdkörning sliter mer än lugn körning. Sedan finns det grader av hårdkörning...

    Att byta olja enl spec är väl ok, men mer sällan 4000mil är väl inte bra.
    Bra olja är fö bättre för motorn än dålig. Men det är ju en aning OT. Antar att vi talar om samma olja oavsett körstil. Men en olja som är extremt bra för motorn oc körstilen kanske klarar 4000mil. En sämre olja gör det inte, men kan kanske klara 700mil hårdkörning...

    Sammanfattningsvi brir det ett föga upplysande:
    Det beror på.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Det är flera delar i svaret på din fråga:
    * Högre effektuttag ger större påfrestningar på alla delar i en motor "per motorvarv". Marginalerna minskar om man tar ut högre effekt per kolvslag. Detta kräver att oljan är av bra kvalitet och inte sliten för att kunna hålla emot krafterna som uppstår när mer bränsle förbränns per motorvarv. Vidare så trycks större mängder bränsle och förbränningsrester förbi kolvringarna och hamnar i oljan, vilket sliter hårdare på oljan.
    * Högre varvtal / ligga på lägre växlar ger fler motorvarv per körd sträcka, och varje motorvarv medför visst slitage. Även här krävs bra olja för att hålla mot slitaget, men detta är mer nötande slitage än stora-krafter slitage.
    * Sedan kan även "hård körning" vara många kallstarter och korta körsträckor så motorn inte blir varm, vilket sliter styggt på oljan.

    Utöver detta så beror det väldigt mycket på hur programmen är skrivna, hur "styggt" programmen sliter på motorn i form av hur mycket bränsle som sprutas in för ett visst effektuttag, när antändningen sker av bränslet i cylindern etc etc. Hisrh är säkert snällare mot motorn än Bosse-på-hörnet som ägnat hela 30 minuter att knåpa ihop ett special-special-program.

    Sedan kan man fråga sig varför man skall köra så väldigt långa sträckor på samma olja när 5 liter Dexos2-godkänd olja kostar 250kr...

    /Johan

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Hårdare körning sliter mer på ex. ventiler/ventilsäten och cylinderväggar, men detta har förmodligen ingen praktisk betydelse för en motors livslängd.

    Hårdare körning innebär i regel högre oljetemperatur, vilket innebär att rester från förbränningen lättare lämnar oljan.

    När Saab körde "The long run" på Talladega så körde man med den vanliga 2000 mils intervallen för oljebytena vad jag vet.

    Kör man oljebytesintervaller på 4000 mil så tror jag inte motorerna kommer att se så bra ut invändigt.

    2 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Tja. Det där med antal motorvarv är ju intressant. Kanske det som ligger bakom frågan. Det skulle ju kunna bli lika många motorvarv och lika lång tid mellan oljebytena i de två fallen. Även om det inte blir riktigt så med de data vi fick i första inlägget, så kan man ju fundera på en sådan jämförelse oxo. Då blir det kanske än mer uppenbart att "Hårdkörning sliter mer än lugn körning"
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Jag har hört och läst, orsaken till att dieselmotorer ofta har ett rykte att kunna gå långt
    beror på att motorn jobbar med ett lägre varvtal.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  8. #8
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Tänk också på att slumpen faktiskt är en icke försumbar faktor.
    Vissa motorer håller, andra går sönder. Oftast finns det uppenbara anledningar, men ibland är det faktiskt bara otur.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  9. #9
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Hej,

    Tack för era svar.

    Om jag förstått det rätt, så verkar det som att det är svårt att avgöra vilken alternativ av dom 2 ovannämnda som är mer slitsam för motor ?

    Vilket körsätt orsakar högre oljeförbrukning i längden av dom 2 ovannämnda alternativ ?

    Kemal
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  10. #10
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Måste ha vart trött eller disträ när jag läste xD

    Men kör sätt eller olja, allt detta i kombinationer med sträcka. Intressant tankeställning

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    MINST slitage är väl att undvika högre rpm än 3k & sköta underhåll.
    Hur mycket mer sliter det om man ofta drar tungt, tex husvagn eller släp?

  12. #12
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    MINST slitage är väl att undvika högre rpm än 3k & sköta underhåll.
    Hur mycket mer sliter det om man ofta drar tungt, tex husvagn eller släp?
    Hej,

    Jag är medveten om att minst slitage är att köra lugnt och samtidigt sköta bilen på bästa möjliga sätt.

    Men jag var mer ute att göra det lite svårare, för att komma till ett svar utav dom 2 ovannämnda alternativ.

    Något jag märkt förekommer ofta numera.

    Mvh

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Sedan kan man fråga sig varför man skall köra så väldigt långa sträckor på samma olja när 5 liter Dexos2-godkänd olja kostar 250kr...

    /Johan
    Håller med dig men jag tror majoriteten vet ändå inte om dessa priser.Sen när dom skall lämna in bil så stiger service prise kraftigt.

    Kemal
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Jäkla telefon. Den utelämnar typ hälften av det jag skriver.
    Jag skrev även att om jag som glad amatör fick chansa så säger jag alt 2 sliter minst av dessa.

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    199
    Kul tråd och jag har också funderat över hur det kommer sig att vissa bilar går så långt och inte bara överlever, utan är rätt fräscha efter många år av brukande.

    Om jag bara fick välja ett av de två alternativ du anger blir min gissning att lugn körning sliter minst även om det slarvas med oljebyten. Bäst är ju såklart när bilen sköts om och vårdas ur alla aspekter.

    Men något som jag tror har ännu större påverkan på en motors livslängd är om den gått mycket korta sträckor i stadstrafik eller om den gått många mil på motor- eller landsväg.

    Detta är min intuitiva gissning, inget jag har fog för egentligen.

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #15
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Jag anser att försiktig körning med alldeles för långa oljebytesintervall sliter betydligt mer, en motor är gjord och byggd för att köras. Oljor är till för att hålla motorn frisk och fräsch. Man hinner inte slita ut en olja på 700 mil.
    Men detta gäller enbart på otrimmade motorer, det finns så många exempel på klantar som inte vet vad de gör när de försöker trimma och så kommer motorhaveriet snabbare än ett brev från Postnord.
    Sedan finns det hur många andra aspekter som helst, tex hur koppling, växellåda, drivknutar, resten av bilen påverkas av hård körning, men motorn mår bättre av hård körning.
    /Johan

  16. #16
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Jag anser att försiktig körning med alldeles för långa oljebytesintervall sliter betydligt mer, en motor är gjord och byggd för att köras. Oljor är till för att hålla motorn frisk och fräsch. Man hinner inte slita ut en olja på 700 mil.
    Men detta gäller enbart på otrimmade motorer, det finns så många exempel på klantar som inte vet vad de gör när de försöker trimma och så kommer motorhaveriet snabbare än ett brev från Postnord.
    Sedan finns det hur många andra aspekter som helst, tex hur koppling, växellåda, drivknutar, resten av bilen påverkas av hård körning, men motorn mår bättre av hård körning.
    /Johan
    Jag är böjd att hålla med. Hård körning bör inte slita nämnvärt på en välservad och välfungerande motor. Inom rimliga gränser förstås, att ligga och banka på varvstoppet är givetvis inte nyttigt.
    Körstil och brist på sunt förnuft är enligt min erfarenhet det som oftast rasar motorer, stolpskott som ger fullt med kall motor eller "fultrimmar" utan att riktigt veta hur allt fungerar.

    Jag har kört flera av mina bilar tiotusentals mil, vissa med över 300 häst, och dom tuktas ordentligt. Har hittills aldrig haft ett ras eller ens ett missljud från någon motor.

    Sen måste jag påpeka att "snabbare än ett brev från Postnord" egentligen inte säger så mycket längre, det mesta är snabbare än ett brev från Postnord numera.

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  17. #17
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Sen är det ju så att folk med "motoröra" oftast har mycket mindre ras än dom som inte har det, jag blir så trött på folk som inte fattar att man ska ta det lugnt när motorn är kall, eller bara ignorerar tydliga signaler på att nåt är på tok.

    Folk frågar ibland hur det kan komma sig att jag har "sån tur" med bilar jag köper, alltså att dom sällan går sönder trots att jag köper billiga bilar, när dom själva köper dyrare bilar och råkar ut för allehanda olika problem hela tiden, jag brukar säga att det är en kombination av att välja rätt bil att köpa, att sköta den och att hitta felen innan dom blir dyra, och att ha tur

    Apropå motoröra, en bekant (eller ja, har inte pratat med honnom på 8 år eller nåt nu) brukade predika tyska märkens överlägsenhet och då i synnerhet BMW, han brukade köpa nån billig bmw med stor motor (nåja, typ en 325 eller 32 och sen körde han den som en biltjuv, en sak han gjorde ofta var att kallstarta (gärna på vintern) och sen i princip köra på varvstoppet direkt, jag påpekade att det INTE är bra, men hans svar var "det är en kvalitetsbil, den är gjord för att tåla sånt", han brukade inte heller byta olja speciellt ofta, med samma argument "det är en kvalitetsbil".. sen när "kvalitetsbilen" rasade motorn (det hände flera gånger) så var det förstås för det var ett dåligt exemplar, och han köpte en till bil i samma klass..

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    "Otur" dras till vissa personer

    /via Tapatalk

    2 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    40
    Blåser du luft/bränsleblandningen förbi kolvringarna tappar oljan sina egenskaper. Detta leder till sämre smörjande egenskaper längs foderväggarna. Summa summarum, kolvringaringarna slits betydligt fortare.

    Ett enkelt sätt att spara sim motor är att ta för vana att köra motorn smidigt, gör man detta jämnar man ut belastningstopparna för motor och transmission. "Mjukt och smidigt är därtill oftast också snabbast " Sist men inte minst ska man komma ihåg att de allra flesta maskiner är designade för att arbeta runt 80-85% belastning för bästa driftsekonomi och hållbarhet

  20. #20
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Hmmm vad vad det nu han sa Jeremy Clarcson om hastighetsbegränsningar på Autobahn
    "Then whats the point!"

    Jag är mer inte på rcy's tänk. Ville jag köra mjukt och smidigt kan jag lida fram i en Toyota istället för en Aero
    Kör man hårt får man ta väl hand om bilen och vara mer noga med underhållet.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Ecodriving kontra slitage på motor?
    Av b10tax i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-09-20, 18:32
  2. Slitage på motor vid chippning?
    Av nejo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 15:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •