Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Halvautomatiska sidorutor 9-5 -05..

  1. #1

    Halvautomatiska sidorutor 9-5 -05..

    Hej,

    På min 9-5 Aero från 2005 går sidorutorna ner hela vägen om man trycker till snabbt på knappen, men man måste hålla inne knappen hela vägen upp igen. Ska det vara så?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Ja det skall vara så, tyvärr. Av någon anledning så klarade inte Saab av att konstruera ett system som övriga biltillverkare hade som standard 2005 eller tidigare. Värdelöst är det ju minst sagt speciellt när man kör manuellväxlat. Världens långsammaste fönsterhissar är det också.

  3. #3
    Jahapp, där ser man.. Värdelöst är en bra beskrivning..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Det fanns väl på ng9-3 när den kom?
    Så det handlar nog inte om att inte klara av att konstruera utan att man la inte ner värst mkt pengar på 9-5an.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Det handlar nog snarare om att man nog hellre ville komma ut med några nya bra modeller än att konstruera om gamla 9-5an...

    "auto up" är nåt som kräver mycket säkerhet då nån i värsta fall kan klämma sig i rutan. Eftersom fönsterhissar blir trögare över tiden måste självkalibrering finnas med i systemet som kan kompensera att lasten ökar över tiden. Troligen krävs både unik motor samt styrenhet.

    "Auto down" är nog mycket enklare då ingen kan riskera klämma sig...

    Skulle gissa att en felaktig fönsterhiss kan leda till enorma skadestånd iallafall i US.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Har ju själv en 9-5 och det känns som att Saab bara tryckte ut den för att ha nåt att trycka ut. Ungefär som man pressar skit på toaletten. NG9-3 känns både modernare och stabilare. Märkligt att dom inte lade ner 9-5an tidigare och satsade på nya modeller. Förstår fortfarande inte varför man trycker ut en skitbil och en modernare bil. För 9-5an är helt klart en skitbil i mina ögon efter att ha ägt en i 5 år.

    -Rostar sönder
    -Värdelösa bussningar i fram- och bakvagn
    -Högt ljud i kupén
    -Känns inte premium invändigt eller utvändigt
    -fönsterhissarna
    -Motorerna

    +Riktigt rolig att köra

    Detta är min åsikt, har säkert glömt någonting både på minus- och plussidan. Sen kan jag ju däremot nämna att jag vill absolut inte ha någon annan bil än just en Saab. Antingen kör jag Saab eller så går jag. Men jag tycker det är så tråkigt att fabriken bara tryckte ut samma skit år ut och år in när dom hade kunnat göra förbättringar och nyheter. Där kunde dom ha lärt sig någonting ifrån Volvo. Hur länge har inte V70 funnits och förändrats?!

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Nu kan jag inte hela historien, men saab hade ju flera bilar på gång som "nekades" att jobba färdigt på från högre ort. Nya 9-5 var ju på väg ut mycket tidigare än den kom. Troligen såg väl de flesta på saab den gamla 9-5an som redan död och inte värd alls att satsa på, och sista facelift var en dödsryckning... att den sen levde många år efter detta är ju otroligt, men utan ersättare gick det väl inte lägga ned den...

    9000 var riktigt bra när den kom 1985. ng900 var ju inte helt lyckad. 9-5 var som sagt en riktigt bra bil när den kom, och med og9-3 (som var åkej men inte bra) samt nya 9-3 såg det ju rätt ljust ut för saab i början på 2000-talet. Bilarna var inte premium, men (enligt mig) jäkligt mycket bättre än motsvarande andra bilar i liknande nivå, tex passat, toyota avensis, skoda oktavia. Men nånstans 2005 blev man omsprungna, kvaliteten verkar (vad man läser på forumet om tex rost etc) sjönk rejält. Man snålade in på material och utföranden på främst 9-5 men även 9-3. Nya modeller planerade kom aldrig. Jag undrar om man inte var dåliga på att ta betalt, mot tex audi som tar extra för varenda pryttel...

    ng9-3 var nog fin när den kom, men tex audiosystemet måste kostat en förmögenhet både i utveckling och produktkost och var ändå inte prestandamässigt så mycket vassare än de billigare systemen (om inte sämre till och med?), de fina materialen i interiören var nog fräscha när bilen var ny men sjangserade snabbt...

    Nå, nu får vi väl hoppas att NEVS lyckas med nåt... Men det är nog tufft läge...

    Ta en VW passat från 1999 och jämför med din saab, är det fortfarande en skitbil? Tror nog du kan ta en audi åxå å jämföra med.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

Liknande ämnen

  1. Repor sidorutor.
    Av AeroX i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-05, 00:30
  2. [LÖST] Skramlande sidorutor OG9-5
    Av chrilleerixon i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-10, 17:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •