Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Glapp drivaxel 9-5 06

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Västerlanda
    Inlägg
    49

    Glapp drivaxel 9-5 06

    Hej!

    Jag har som rubriken lyder ett glapp i höger drivaxel. Jag har lokaliserat glappet längst in mot motorn. Någon som kan hjälpa mig med vad som kan ha gått sönder?
    Bilen är en 9-5 06 aut.

    Mvh

    Jonas

  2. #2
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Glapp drivaxel 9-5 06

    Är det tripoiden som glappar i medbringaren eller är det medbringaren som glappar i lådan?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Västerlanda
    Inlägg
    49

    Re: Glapp drivaxel 9-5 06

    Hej

    Jag tror att det är medbringaren. Jag är inte så hemma på detta så jag är lite osäker. Men jag känner glappet längst in mot motorn.

    Jonas

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Glapp drivaxel 9-5 06

    Hur stort är glappet. Min är inte heller stum. Medans og9-5 fanns på linan på Saab var jag och ryckte i ett par där med. Ingen var helt stum.
    Har du ett symtom?
    Fredrik J

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Västerlanda
    Inlägg
    49

    Re: Glapp drivaxel 9-5 06

    Hej

    Glappet är inte så stort men jag fick för mig att det ska vara helt stumt. Jag vet inte om det har med saken att göra men bilen vibrerar ganska bra mellan 110-130 km/h.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Glapp drivaxel 9-5 06

    Jag har samma vibrationer och det var anledningen till att jag ryckte i drivaxlar.
    Fredrik J

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Västerlanda
    Inlägg
    49

    Re: Glapp drivaxel 9-5 06

    Va trevligt....
    Hur mycket kan det glappa för att det ska anses vara normalt? Jag blir galen på dessa vibrationer. Har gjort allt känns det som. Nya fälgar, Bytt alla bussningar både fram och bak, nya bromsskivor fram, bytt spindelleder och krängningshämmarstag. Fyrhjulsinställning och balansering av hjulen.
    Vad kan det vara mer? Några förslag?

    Jonas

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Falun
    Inlägg
    177

    Re: Glapp drivaxel 9-5 06

    Har också dessa underbara vibrationer, drygt är det. Kommer nån med nån patent lösning vore det super. Har även klonk mellan växlingarna. Verkar ganska vanligt på 9-5 från 06 och uppåt. Har också stort sett gjort allt som Jonas gjort Mvh Greger

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
    Saab 9-5 2,0T SC BioPower

  9. #9
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Glapp drivaxel 9-5 06

    Är ni säkra på att vibrationerna kommer framifrån? Slitna A-bussningar samt slitna stötdämpare bak kan nog göra sitt också , är ju en klen bakvagn på 9-5.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Glapp drivaxel 9-5 06

    Mina vibrationer försvinner helt med 15" vinterdäck. Så har det varit de senaste 15000 milen...
    Fredrik J

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Västerlanda
    Inlägg
    49

    Re: Glapp drivaxel 9-5 06

    Tillbaka till drivaxlarna. Är det någon som kan svara på om det ska vara helt stumt eller om det är ett visst glapp. I så fall hur mycket glapp anses vara normalt?

  12. #12
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Glapp drivaxel 9-5 06

    Ett visst glapp är det i medbringarna , svårt att säga hur mycket utan att känna på det men tror inte det är där dina vibrationsproblem ligger, skulle det vara drivaxlarna brukar det känns mest vid acceleration då dom blir belastade .
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Glapp drivaxel 9-5 06

    Drivaxlarna känns inte heller i mitt fall som boven i dramat. Jag har som sagt haft vibrationerna i över 15000 mil och ett glapp förorsakat av slitage hade förmodligen blivit värre och värre med tiden. Men jag håller med dig, när man rycker i den inre knuten känns det spontant inte rätt.
    Fredrik J

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Falun
    Inlägg
    177

    Re: Glapp drivaxel 9-5 06

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Är ni säkra på att vibrationerna kommer framifrån? Slitna A-bussningar samt slitna stötdämpare bak kan nog göra sitt också , är ju en klen bakvagn på 9-5.

    bytt allt detta. kör med bilsteindämmare + hrfjädrar och powerflexbussningar.

    mvh greger
    Saab 9-5 2,0T SC BioPower

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698

    Re: Glapp drivaxel 9-5 06

    Samma problem här. Har bytt det mesta i fram och bakvagn vid det här laget.
    Vibrationerna kommer och går, beroende på typ av vägbana, lutning, slitage, kurvor. Ibland vibrerar det inget, ibland vibrerar det utav helvete. Vissa vägsträckor är värre än andra. Finns ingen röd tråd i det hela tyvärr.

    Jag skiter i det nu och låter bilen vibrera tills jag införskaffar en Mercedes som nästa bil.
    Ids ändå inte lägga ner en förmögenhet på en 10 år gammal bil. Det jag tycker är att bilen uppenbarligen lider av en bristfällig konstruktion eftersom detta verkar vara slitagebetingat. Om marginalerna är så små att man efter 15k mil får leva med en vibrerande bil såvida man inte byter ut hela chassit i princip så anser jag konstruktionen vara skit. När man bytt ut bussningar och dämpare runt om, samt drivknutar och drivaxlar för tusentals kronor som vissa här på forumet gjort, men ändå inte får bukt på problemet.


    Vibrationerna uppstod någonstans efter ca 15-16000 mil i mitt fall.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Västerlanda
    Inlägg
    49

    Re: Glapp drivaxel 9-5 06

    Var inne och besiktigade bilen igår helt utan anmärkningar. Om en drivknut skulle vara dålig så förmodar jag att dom hade anmärkt på det. Eller? Jag ska i alla fall göra en ny hjulinställning och balansera om hjulen på fredag så får vi se om det blir bättre.
    Man kan ju alltid hoppas

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Glapp drivaxel 9-5 06

    Provat andra däck ?

  18. #18
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Glapp drivaxel 9-5 06

    Ja dessa vibrationer är ju något lömskt, vad är det som orsakar dom?

    Är det någon som har bytt hjullager runt om men fortf har vibrationer?
    Har funderat lite ifall om det kan vara kassa hjullager som gör att hela bilen börjar vibrera "känns mest i sätet"

    Även ja har bytt det mesta i chassi väg utan något vidare resultat, trodde ja vart av med dom efter ja böt spindelleder fram men det kom tillbaka efter ett tiotal mil.

    Har nog ett kasst hjullager bak som ja funderar på att byta men ett lager får man ju ge strax under 2000:- för vilket är DYRT. Har hittat en komplett bakvagn på skroten som rullat 3000mil för 3700:- funderar på att köpa den

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Glapp drivaxel 9-5 06

    Om vibrationerna är relaterat till slitage kanske en bakvagn från skroten inte är lösningen...

    Jag tror det handlar om ett resonansfenomen vilket också skulle förklara varför jag inte har problem med vinterdäcken och inte heller i andra hastigheter. Vad som dock är lite skumt är att vibrationerna är helt oberoende av last. 9-5ans bakvagn är ju lite skum och jag tror inte man har koll på vad som inträffar i alla lägen.
    Fredrik J

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Falun
    Inlägg
    177

    Re: Glapp drivaxel 9-5 06

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Ja dessa vibrationer är ju något lömskt, vad är det som orsakar dom?

    Är det någon som har bytt hjullager runt om men fortf har vibrationer?
    Har funderat lite ifall om det kan vara kassa hjullager som gör att hela bilen börjar vibrera "känns mest i sätet"

    Även ja har bytt det mesta i chassi väg utan något vidare resultat, trodde ja vart av med dom efter ja böt spindelleder fram men det kom tillbaka efter ett tiotal mil.

    Har nog ett kasst hjullager bak som ja funderar på att byta men ett lager får man ju ge strax under 2000:- för vilket är DYRT. Har hittat en komplett bakvagn på skroten som rullat 3000mil för 3700:- funderar på att köpa den

    Mvh


    hjullager har man ju funderat på men som sagt dom är dyra. och jag känner då inget glapp på något av min hjul men man vet ju aldrig dom kanske är boven. drygt är det ivf.

    mvh greger
    Saab 9-5 2,0T SC BioPower

Liknande ämnen

  1. Glapp i drivaxel
    Av Roper i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-29, 19:52
  2. Glapp Drivaxel + Klonk ljud
    Av Pontaaa i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-03-17, 18:51
  3. Glapp i drivaxel OG9-3
    Av Eman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-05, 10:57
  4. HJÄÄÄLP!!!! glapp i drivaxel!!
    Av johan123 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-08, 00:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •