Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 49

Ämne: Servade bilen augusti förra året- servicelampan lyser nu?

  1. #21
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 483
    På ng9-3 är det inget "vanligt" oljefilter. Oljefiltertången lär nog inte fungera. Stor hylsa, möjligen 32 mm och förlängningsskaft. Torka rent runtikring först.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-10-16 klockan 20:23. Anledning: §7.1 Upphovrättsskyddade bilder raderade

  2. #22
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Jamendåså, 32mm hylsa ingår ju i standardverktygen
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Inte för inte som det kallas Muttersvarv
    eller i översättning från amerikanska apnyckel

    Ett verktyg som oftast inte är bra till något


    Till oljefiltret en oljefilertång

    Duger den här?

    http://www.clasohlson.com/se/Oljefil...erCookie=false

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Förra året augusti serverade jag bilen, tog den fetaste på SAAB- verkstad, tror den heter XXL 3D?

    Det är en del av historiken, inget om hur läng bilen gått mm
    Service följde tidigare ett fast schema men de har blivit mer dynamiska över senare år med 3D servicarna


    Oljan har det skrivits tusentals inlägg om. GM-LL A-025 eller Dexos2
    Köp t.ex. ett kit här för 565:- så får du rätt grejor, lägg in ditt reg.nr och kolla att det är rätt sats

    Och lite hur man gör lär du dig här


    Tjena män, tittat på videon nu men den där bilen är en 02- är det samma uppbyggnad som på en 08-?

  4. #24
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 483
    Nej och Nej och oljefiltertången kan du nog glömma

  5. #25
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Precis som Carlsson skrev så är det ingen oljefiltertång till ng9-3, inte bensinfyrorna (B207) iaf, utan ett insatsfilter under ett lock med 32mm sexkant. Så man behöver ett spärrdrag/fast drag, 32mm hylsa och en förlängare för själva oljefiltret.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Precis som Carlsson skrev så är det ingen oljefiltertång till ng9-3, inte bensinfyrorna (B207) iaf, utan ett insatsfilter under ett lock med 32mm sexkant. Så man behöver ett spärrdrag/fast drag, 32mm hylsa och en förlängare för själva oljefiltret.


    Fan det här låter sjukt avancerat, vart kan jag köpa en insatsfilter, är det ett verktyg? Oj, ett spärrdrag också, är det också ett verktyg? Finns det video på det, en polare som länkade på hur- man-gör- själv- video är för en og SAAB, behöver video för en ng.

  7. #27
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Låter snarare skall låta en verkstad sköta oljebytet om du tycker det låter "sjukt avancerat" de har alla verktyg och löser det på 10min och det borde vara billigare än att köpa verktyg som du inte verkar ha.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #28
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Det är absolut inget konstigt. Jag har en skadad och obrukbar högerarm och gör ändå detta själv i OK:s GörDetSjälv-hall. "Insatsfilter" är att själva filtret som inte är inkaplat i en plåtburk som det brukar vara, utan ett öppet filter som du köper hos SAAB-ÅF eller Maptun Parts eller valfri leverantör. Skall vara till motor B207. Filtret sitter nedsänkt i en "kopp" i motorns översida, under den stora plastkåpan.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Citat Ursprungligen postat av Noddle Visa inlägg
    Fan det här låter sjukt avancerat, vart kan jag köpa en insatsfilter, är det ett verktyg? Oj, ett spärrdrag också, är det också ett verktyg? Finns det video på det, en polare som länkade på hur- man-gör- själv- video är för en og SAAB, behöver video för en ng.

    Här har du en länk som beskriver jobbet https://www.youtube.com/watch?v=QIzBHv-7pbE
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  10. #30
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Bra länk! Där får man en rätt bra beskrivning på jobbet.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Det är absolut inget konstigt. Jag har en skadad och obrukbar högerarm och gör ändå detta själv i OK:s GörDetSjälv-hall. "Insatsfilter" är att själva filtret som inte är inkaplat i en plåtburk som det brukar vara, utan ett öppet filter som du köper hos SAAB-ÅF eller Maptun Parts eller valfri leverantör. Skall vara till motor B207. Filtret sitter nedsänkt i en "kopp" i motorns översida, under den stora plastkåpan.


    Det var inte så svårt enligt videon, kanske lite svåråtkomligt till oljefiltern. Alla verktygen har jag också förutom den där, spärrnyckel? Heter den så när han ska lossa på filtret? Vad kostar en sån att köpa med diverse hylsor? En 32a behövdes till den?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Låter snarare skall låta en verkstad sköta oljebytet om du tycker det låter "sjukt avancerat" de har alla verktyg och löser det på 10min och det borde vara billigare än att köpa verktyg som du inte verkar ha.
    De har du rätt i men nånstans vill jag också börja lära mig småsaker man kan göra själv nån gång i livet?

  12. #32
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Absolut! Det här är en enkel sak att börja med som är en av grundbultarna i bilunderhåll.

    Spärrnyckel/spärrhandtag går att köpa på Biltema, Jula, Clas Olson eller vilken butik som helst som har verktyg. Samma sak med 32mm hylsa. Fast ska du börja göra lite mera saker själv, även om det är enkla saker, så behöver man en komplett hylsnyckelsats. Själv har jag haft en Biltemasats i 20 år nu. Men det var en av de som satser som hade typ 5 års garanti. Men nu har båda lilla och stora spärrhantaget gett sig för flera år sedan tillsammans med ett flertal hylsor. Så nu köpte jag en ny höstas. Denna gången en 92-delars Kamasasats (1/4"+ 1/2", ej 3/8") som jag ändå klassar som betydligt bättre. Kan rekommenderas!

    Edit: Rättade 96 till 92
    Senast redigerat av Vfr den 2015-06-19 klockan 12:13.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Absolut! Det här är en enkel sak att börja med som är en av grundbultarna i bilunderhåll.

    Spärrnyckel/spärrhandtag går att köpa på Biltema, Jula, Clas Olson eller vilken butik som helst som har verktyg. Samma sak med 32mm hylsa. Fast ska du börja göra lite mera saker själv, även om det är enkla saker, så behöver man en komplett hylsnyckelsats. Själv har jag haft en Biltemasats i 20 år nu. Men det var en av de som satser som hade typ 5 års garanti. Men nu har båda lilla och stora spärrhantaget gett sig för flera år sedan tillsammans med ett flertal hylsor. Så nu köpte jag en ny höstas. Denna gången en 96-delars Kamasasats (1/4"+ 1/2", ej 3/8") som jag ändå klassar som betydligt bättre. Kan rekommenderas!


    Hittar den här för 169kr på Clabbe med 10 års garanti, den blir bra tror jag, sen ska jag även inneha en ledhandtag den där extra förlängaren eller vad den heter, den för 50 spänn typ, blir dom bra?

    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Han...ag-2000019623/
    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Han...ag-2000019452/

  14. #34
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av rejser99 Visa inlägg
    Jag hade tagit en hylsa som drar på alla 6 sidorna av oljepluggen. Risken är att du sabbar den med en skiftnyckel.
    En sak att tillägga, när man drar åt oljepluggar i största allmänhet, dra inte pluggen för kung och fosterland, speciellt som nästan alla oljetråg är i aluminium. Pluggen ska bara täta och sitta tillräckligt bra för att inte ramla bort.
    Senast redigerat av Långmilare den 2015-06-19 klockan 11:02.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Noddle Visa inlägg
    Hittar den här för 169kr på Clabbe med 10 års garanti, den blir bra tror jag, sen ska jag även inneha en ledhandtag den där extra förlängaren eller vad den heter, den för 50 spänn typ, blir dom bra?

    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Han...ag-2000019623/
    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Han...ag-2000019452/
    Ledade nycklar har sina poänger, men i de flesta fall är det lättare att meka med oledade nycklar.

    Skaffa en 1/2" hylsnyckelsats istället, då får du enkelt de flesta saker du behöver till ett bra pris och en väska för att hålla ordning på sakerna. Om du bara ska göra lite enstaka enklare mekande, som serva bilen, så duger troligen kvalitéen på alla satser med krom-vanadium du kan hitta på t.ex. Biltema eller Jula. Se bara till att det är en 1/2"-sats (ev med 1/4" för de mindre storlekarna, 3/8" är bara jobbigt eftersom man måste titta 2 ggr för att skilja dem från 1/2"-hylsorna som man ändå måste ha för lite större storlekar). Denna kanske blir bra: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Han...ar-2000034884/ (den här såg trevlig ut men är inte krom-vanadium, duger bara för enstaka mekande, hylsorna slits/deformeras mycket snabbare men om du vet med dig att du bara kommer använda satsen någon gång per år kan den duga http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Han...ar-2000028415/)

    Fast tänker du spendra mycket tid i garaget så slitage eller tänja gränserna på verktygens hållfasthet blir en faktor kan du med fördel gå upp i kvalité. Men satserna ovan duger utmärkt för att doppa tårna.
    Senast redigerat av Långmilare den 2015-06-19 klockan 11:51.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #36
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Och för den som vill köpa verktyg av lite bättre kvalité så rekommenderas t.ex. Kamasa och Bacho från http://www.lindqvist-msk.se/
    kostar lite mer men man ångar sig inte i långa loppet och de har otroligt mycket bra grejor, glöm dock inte att priserna som visas är ex. moms
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #37
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Det var denna jag köpte. Tyckte den var lagom när man inte håller på att skruva i motorer och liknande. Rätt lagom bassats.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  18. #38
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Gjorde en storservice på bilen för två år sen och nu är det dags igen för en storservice. Det kostar 10 lax för den jävla servicen, är skitmycket pengar. Skulle det räcka med en liten- eller mellanservice?

    Vad görs på en storservice till skillnad en liten- eller storservice?
    SAAB Vector 9-3 -08 Biopower

  19. #39
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 235
    Medlem#
    2226
    I mitt servicehäfte som följde med bilen står det vad som ingår i services vid olika miltal. I mellanservice brukar främst olje och filterbyte ingå förutom återställning av serviceindikator. PÅ huvudservice ingår diversekontroller och om behov finns eller rekommenderas byte av vätskor, remmar och ytterligare filter.

    Hur långt har bilen gått?
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  20. #40
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Noddle Visa inlägg
    Gjorde en storservice på bilen för två år sen och nu är det dags igen för en storservice. Det kostar 10 lax för den jävla servicen, är skitmycket pengar. Skulle det räcka med en liten- eller mellanservice?
    Det kostar att ha bil. Det finns saker som måste göras då och då, om man låter alla sådana saker vara tills de ger upp (eller ger följdskador) så får man typiskt dålig driftsäkerhet. Typexempel är drivremmar, kyl- och bromsvätska samt olika filter. Därutöver ingår, eller ska ingå, ett antal kontroller som gör att man kan hitta problem innan de ger driftstopp, som att saker sitter fast som de ska eller att det inte finns läckage.

    Om du vill spara pengar så är det en mycket god idé att lära sig själv och göra grovjobbet själv, och sedan utnyttja en speciallist (vilka som är att rekommendera finns mycket info om här på forumet) för finliret. Grovjobbet är typiskt att byta vätskor, filter, kontrollera bromsar, remmar/lager och gummidetaljer, samt byta vid behov.

    Att inte göra den service som Saab bedömt som nödvändig resulterar över tiden sannolikt i en otillförlitlig bil.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Detta året SKA bilen bli fin! saab 9000 -95
    Av Slanerislana i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 17:04
  2. Servicelampan
    Av eternaltears i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-26, 09:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •