Sidan 4 av 7 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 140

Ämne: Byta kamkedja och balansaxelkedja OG9-5 B2x5

  1. #61
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 534
    Medlem#
    9308

    Re: Kamkedja 9-5 -02

    Enligt wis skall den delas. Iaf när man byter den på plats i bilen. Tar man ur motorn är det ju en annan sak. Jag skall alltså koppla den nya kedjan till den gamla och spänna upp allting och dra runt den nya. När den nya är runt hela vägen så delar man den gamla från den nya och sätter ihop det igen. Så är beskrivningen i wis med undantag att jag kortade ner den väldigt mycket.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-05-18 klockan 15:35. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 2003 2,3T

  2. #62
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 469
    Medlem#
    6901

    Re: Kamkedja 9-5 -02

    Det är inte rekommenderat att göra ett sådant byte då alla drev är inslitna till den gamla kedjan.

    Dessutom byter du inte balansaxelkedjan om du gör ett fulbyte , den brukar vara i ännu sämre skick än kamkedjan.

    Byt komplett kedjesats eller byt inte alls är min rekommendation.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  3. #63
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 534
    Medlem#
    9308

    Re: Kamkedja 9-5 -02

    Det är ju knappast värt pengarna att byta allting. Det är heller ingenting som jag klarar av själv och tänker inte ens försöka mig på det. Lokala saabverkstaden skulle ha 40 000 kr för att enbart byta kamkedjan så då kan man ju räkna ut vad dom tar för att byta allting. Bara att göra en kontroll av kedjesträckaren skulle gå på 7000 kr. Då är det billigare att enbart byta kamkedjan. En kompis till mig bytte kedjan på det sättet jag tänkt byta och det var flera år sedan och den bilen rullar fortfarande utan problem. Värt att notera är då också att kamkedjan svetsades ihop i bristen på rätt verktyg att nita ihop den. Men jag vill undvika att svetsa ihop min utan vill istället nita ihop den som man skall göra.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-05-18 klockan 15:37. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 2003 2,3T

  4. #64
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 246

    Re: Kamkedja 9-5 -02

    På min 9-5:a som hade rasslande kedja hade inte spännaren gå ut så långt kommer inte ihåg värdet men när allt plockades när förstod vi ganska snabbt vad som skramlande och rasslande.
    Balanskedjan var tokslut och hade skrapat i bröstkåpan.
    Kedjan funkar utmärkt som en maracas, rasslar så fint så, kanske kan sälja den som ett instrument
    Rasslet på min 9-5:a började vid ca 9.000 mil

    Efter vad jag sett på min motor kan jag inte rekommendera ett fuskbyte dvs. dra in en ny kamkedja.
    Då byts ej glidbanorna ut eller balanskedjan, risken är stor för bortkastade pengar.

    Jag vände mig till en lokal mekaniker som håller på med alla märken, då jag tyckte saab ville ha för mycket för jobbet.
    Priset för jobbet blev mycket lägre, faktisk så bra att det inte längre var värt att krångla själv
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  5. #65
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 534
    Medlem#
    9308

    Re: Kamkedja 9-5 -02

    Jo visst men den smällen får jag ju ta då isf om det skulle visa sig att balansaxelkedjan är dålig också. Men till att börja med kan man ju dra runt en ny kedja. Jag skulle nog aldrig lämna in bilen till någon annan verkstad än en auktoriserad saab verkstad. Dels för att alltid när bilen varit bortlämnad till annan verkstad så har det blivit något fel. Lämnade t.ex in min bärarm fram till en mekonomen verkstad för att pressa ur bussningarna och vad gjorde dom? Jo dom hade kört med kapen en bit in i bärarmen där den främre bussningen sitter. Fick ändå betala 300kr för det. -.-

    Därför tänker jag börja med ett fulbyte av endast kamkedjan och om det skiter sig i slutändan så är det inte mer att göra än att lyfta ur motorn och byta allt om jag tycker det är värt det på en 10 år gammal bil.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  6. #66
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Eksjö/Flisby
    Inlägg
    235

    Kamkedja 9-5 -02

    Helt rätt å testa..
    SAAB 9-5 2,3t -00
    Svetsare

  7. #67
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 534
    Medlem#
    9308

    Re: Kamkedja 9-5 -02

    Ja visst är det så. Det känns ju rätt onödigt att ge sig in på ett byte av hela skiten om det hjälper att endast byta kamkedjan. Men det verkar som att jag beställde fel kedja från speedparts. Jag borde kanske beställt den kedjan som är delad. Förhoppningsvis kan jag och svärfar lista ut något sätt att dela denna på. Verkar ju inte finnas något kedjelås någonstans.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-05-18 klockan 15:38. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 2003 2,3T

  8. #68
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 534
    Medlem#
    9308

    Re: Kamkedja 9-5 -02

    Yes då var kedjan bytt. Förhoppningsvis håller alla glidskenor och balanskaxelkedjan ett tag till så jag slipper ge mig in i att byta det.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  9. #69
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    18
    Hej, tänkte göra det där själv dra runt kedjan jag har däremot en delad kedja med nit länk och en låslänk. Undrar bara var man ska bryta kedjan och ska man placera den gamla kedjan i något speciellt läge innan. Kan man dra rund kedjan precis så som kedjan är när man öppnar ventilkåpan om den nya kommer exakt i samma läge efter ett varv? Har en kedjeverktygssats för nitning och kapning, men tyvvär fanns det ingen som passade för kedjan verkar vara för liten. Hur gjorde du när du nitade?
    Senast redigerat av Moderator den 2024-05-18 klockan 15:39. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  10. #70
    Citat Ursprungligen postat av daekol Visa inlägg
    Bara att göra en kontroll av kedjesträckaren skulle gå på 7000 kr.
    Ursäkta, men det låter ju helt sinnessjukt..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  11. #71
    Grundladd tintin81s avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    111
    oj wow kontroll av kedjesträckare kostar inte i närheten av 7000

  12. #72
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    88
    Gjorde de rent silen i oljetråget när kedjepaketet byttes? Går bilen bra efteråt?
    Frågar p g a att jag ska lämna in min 9-5 på eventuellt kedjebyte.

  13. #73
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 469
    Medlem#
    6901
    Silen ska göras rent vid kedjebyte, sen om dom gör det eller inte vet bara din verkstad som ska göra jobbet , du kanske ska påpeka detta för dom?

    Går bilen bra? Klart den ska gå bra vid ett kedjebyte , går den dåligt har dom satt ihop det fel.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  14. #74
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    88
    Funderar eftersom jag är osäker om det är fler felorsaker än bara kedjan på min. Såg att oljan har en mörkgrå ton samt att den ryker lite vid kallstart.

  15. #75
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 469
    Medlem#
    6901
    Kanske har en trasig topplockspackning , försvinner det vatten?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  16. #76
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    88
    Nej, inget vatten försvinner & det bubblar inte i kärlet så hoppas inte på det...men man vet ju aldrig. Är det komp prov som gäller för att utesluta toppen?

  17. #77
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    88
    Har bilen inne på verkstaden nu. När de mätte oljetrycket så var det för lågt (oljelampan har dock aldrig lyst). De ska nu ta ner tråget och rengöra. Får sedan veta om missljuden/rassel försvinner och om oljetrycket förbättras.

  18. #78
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 455
    Medlem#
    9481

    Hur mycket bök är det att byta kamkedja? OG9-5

    Hej.
    Har en og9-5 SC vector 2,3t -03 som jag kom över till skrotpris.
    Lite defekter på den, stötdämpare och bussningar i bakvagnen, men det värsta är att jag upplever att det väser från kamkedjan, bilen har gått 20000mil, enbart långkörningar 10-40 mil enkel resa när den använts.
    Tanken är att rätta till bilen då den är helt rostfri sånär som en fläck på tanklocket och det har nästan all utrustning som gick att få, saknar takluckan och navi.

    Men då oros momentet Kamkedja, hur mycket bök är det att byta den?
    Jag överväger att plocka ut hela motorpaketet, byta koppling och lite annat jox när det ändå skruvas, fixar man att plocka ut motorn hemma i garaget på en 9-5a?
    Hur knepigt är det att byta kedjan på en lös motor?
    Fixar man det hemma i garaget med en hyfsat komplett verktygssamling?
    Har ingen tidspress på mig då bilen står avställd och jag har annan bil att köra runt i.

    Kommer givetvis mäta innan jag går vidare, men den motorn har ett speciellt ljud som jag aldrig hört på några av mina tidigare saabar, låter som nått skaver, minskar en del vid varm motor.

    Vad mer bör man se över om jag nu tar ner allt?
    Senast redigerat av Pumba den 2015-05-15 klockan 23:21.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  19. #79
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 140
    Vitala delar i din frågeställning ser jag som, Har du lyftmöjligheter för bilen för att släppa motorn nedåt som är det smidigaste? Eller har du motorlyft eller lyftblock i taket?
    Saknar du båda skulle jag säga att det är grymt mycket bök.
    Men ingenting är omöjligt om man är envis som en norrman
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #80
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 455
    Medlem#
    9481
    Jag har möjlighet med lyft i taket, kompletta 1/2, 3/8 och 1/4 hylsnyckelsatser, kompletta blocknyckelsatser 5,5-32mm och komplett för tum med, men jag har aldrig gjort något liknande, har plocka ner och renoverat fjäderben bromsar osv tidigare, men pysslar i huvudsak med billjud framför att skruva motor.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •