Har nu konstaterat att Svenska Bil står för värdelös service, dåligt bemötande och skyhöga priser. Min första kontakt med Svenska Bil var då jag köpte min förra 900ng. Jag köpte den i Falun och fick omedelbart ett problem med bilen som skulle gå på garantin. Chefen på Saab i Falun sade att jag fick lämna in bilen på vilken Saabverkstad jag ville runt Sthlms-trakten utom dom tillhörande Svenska Bil, då dom enligt honom tog hutlösa timpriser. Jag lämnade den då till Saab Kungsängen.

Nästa kontakt var då jag i höstas köpte min 9-5 -01 som gått 2500 mil och fick problem med växellådan + att kylarvattnet försvann. Växellådan skulle då uppgraderas till en M02 och toppen skulle efterdragas och problemen skulle försvinna. Jag hämtade bilen men felet var snart tillbaka igen... Jag ringde efter någon månad och sade att lådan kärvade igen och jag fick återigen lämna in den. Man pulade med allehanda saker och schyssterade växellägen m.m. Jag hämtade på nytt bilen och döm om min förvåning då lådan inte blev 100%-igt bra denna gång heller. Jag orkade dock inte hålla på mer utan fick stå ut med att backväxeln och även ettan kunde strula ibland. Nu kom dock "fyll på kylarvätska" tillbaka igen... Jag fick lämna in bilen för detta igen även för detta problem!

Det ska tilläggas att mina papper de två första besöken var försvunna och det var allmänt strul. Tredje gången då jag var inne var HELA BILEN borta! Man hittade ingen nyckel och ingen bil trots att man hade ringt och meddelat att bilen var klar att hämta. Jag fick vänta i minst 45 min. medans dom sprang omkring som yra höns och letade efter bilen innan man lyckades skaka fram den. Man bad om ursäkt och mumlade något om att bilen hade stått på något konstigt ställe.... Jag har lämnat in bil på Svenska Bil i Akalla vid samtliga reparationer.

För några dagar sedan började min låda bli ännu konstigare och växelspaken gnekar då jag för den i sidled åt båda hållen från friläge. Jag ringde då idag till Svenska Bil i Akalla och sade att man nog skulle behöva titta på lådan igen. Då påstår killen att denna sak inte har något att göra med dom andra reparationerna och att det alltså inte ska gå på någon garanti från dessa jobb. Han mumlar något om någon kula under växelspaken som nog skulle ha börjat spöka i alla fall.... Jag ifrågasätter då detta och undrar om en bil för ca 250.000:- som är 1 1/2 år gammal och endast har gått 2800 mil verkligen ska ha detta fel om det inte är något fabrikationsfel eller dålig kvalitet, men han säger att jag ändå får bekosta det själv. För mej låter det helt sjukt, man tror nästan att dom ska be så mycket om ursäkt för det inträffade och åtgärda felet med en rejäl klapp på axeln för att dess kvalitetsproblem ej ska spridas ut, men istället få man ett "Sorry grabben, bara att lätta på lädret". Är det klokt egentligen??? Saabs låda är ju ökänd för sin dåliga kvalitet och sina problem och det är inget annat än ett rent hån mot oss Saabägare att man inte har lyckats komma tillrätta med dessa problem på alla dessa år. Men om man åtminstone visade lite goodwill och ställde upp för oss i sådana lägen....

Jag tycker fakiskt att det är så jävla dåligt att jag faktiskt överväger att skaffa en annat märke nästa gång, men vi får se, är man Saab-freak så är man....