Då så. Då var det dags även för mig att försöka få mäta mig med några av de större grabbarna här på forumet.

Bilen än den 900R som det står om i min signatur.
Den inhandlades i den lilla lilla staden Oberndorf am Neckar långt ner i södra Tyskland under sommaren 2006 tillsammans med vännen Henrik (EXD).

Under 2008 köpte jag det steg 3+ som sitter på nu av Röijer,
lät Älmhultarna bygga om från Sensonic till manuell med hydraulisk koppling samt sätta dit Spec steg 3-lamell och tryckplatta.
Tänkte att det var lika bra att slå på stort ifall jag ville trimma vidare någon gång.
Satte även på en EXD IC (var först i världen med den måste jag tillägga )

Jag har haft jäkligt kul med mitt steg 3+, men känner nu att det börjar bli dags att göra bilen ännu roligare, därför satte jag mig ner och läste vad man skulle kunna hitta på för nåt kul.

Efter lite velande fram och tillbaka, pengaräknande osv. kom jag fram till att följande recept ska ge mig de ca 400 hk jag är ute efter:

Motor:
B206
GT3071R A/R 0,64
T5-stakar
JE-kolvar
2,3 liters vev
Siemens Deka 630cc spridare
EXD IC (sitter på sen tidigare)
Henko 275LPH soppapump
Ventilfjädrar från Volvo 940

Växellåda:
Tanken va att jag skulle köra på originallådan, förstärkt med Quaife-diff, stålhylsa o uppdateringssats, men nu blir det en F28 istället med Quaife-diff.
Spec steg 3 (sitter på sen tidigare)

Chassie:
Kommer nog att köra med originaldämpare och fjädrar tillsvidare.
(Det är alltså inte Saab-original utan de som sitter på 900R.
Tycker den går riktigt bra i kurvorna som det är.)
EXD bärarmar
ARB22

Bromsar:
Efter lite samråd med Röijer så har vi kommit fram till att Viggen- eller 9-5 Aero-bromsar blir ett bra och ganska billigt alternativ.
Så hojta till om ni har några till salu!

Har säkert glömt nåt nu, klockan är trots allt 05:00 och jag gick upp vid 14:30.

Förmodligen blir det MapTun som får mappa bilen för BF98, då jag är lite skraj för hållbarheten med E85, samt det priset som E85 står i just nu.
Fast å andra sidan så vet jag ju inte ens vad det är som går sönder lättare av E85
Någon som kan berätta kanske?


Tanken är att det ska bli en riktigt kul sommar-/banbil.
Om ingenting skiter sig så kommer allt stå klart till första STCS-banträffen.


Bilder kommer lite senare då jag just nu sitter på jobbet.

Ja, det var väl allt jag kan komma på just nu.
Jag hoppas kunna få lite tips under resans gång av er när saker och ting strular