Jag använde mej av den satsen Blomman rekomenderar, och den passar utmärkt
Jag använde mej av den satsen Blomman rekomenderar, och den passar utmärkt
Saab 9-3 -00 Cab b234r
Saab 9-3 -10 SS Aero 2,0t
Samma här, minns jag inte fel passar "M" perfekt.
SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
http://www.garaget.org/lingua
SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
http://www.garaget.org/lingua
Klantigt nog missade jag kolla beläggen innan beskitning, så nu blir det till att byta belägg (bak) och besiktiga om...
Är det detta verktyg som krävs för arbetet?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...ar-2000019405/
Duger inte det billigare
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...ar-2000023846/
Lite sugen att lämna bort jobbet för jag misstänker att verktyg + ombesiktning gör att det inte blir mkt dyrare lämna bort det, men jag har ingen bra och billig verkstad i närheten som släcker 2or (vad jag vet). De här nya sök/offertverktygen för bilreparationer verkar inte hitta nån verkstad på nära håll till mig... Med bök att ta sig till och från en verkstad och få en tid i semestertider är det kanske enklast göra jobbet själv trots allt. Vore det inte för detta specialverktyg så har jag ju bytt belägg på andra bilar förut och det är ju oftast skitlätt...
Vad ska man räkna med jobbet ska kosta, och vilka belägg ska man sikta på? Frambeläggen är också på upphällningen så kanske man ska köpa "bättre" belägg runt om? Jag "finkör" bara bilen på sommaren, detta är ingen bil jag ban eller buskör med. Är det original som gäller?
Äger fn. ingen SAAB.
Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
Tech2 och CombiAdapter
Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20
Jag brukar köpa Brembo belägg via nätet ifrån tyskland. Därefter lämnar jag bort det och det kostar ca 300-400 för jobbet bak och lika mycket fram. Sååå.. absolut inte mer än 1000:- bak 1000:- fram inkl mtrl.
Måste man ha specialverktyg för att få tillbaka kolven? Duger inte en tving eller nåt?
https://www.youtube.com/watch?v=qhr1Z0YoUgU
Saab 9-5 Aero 2005. https://www.youtube.com/@TechCars
En fråga till...
http://forum.saabturboclub.com/showt...%C3%A5-9-3-M04
I en länk nämns att stor torx behövs, är det ibland torx och ibland insex på okhållaren, eller missförstod jag länken? Mina stora torx ligger på annan ort, men den vanliga stora insex som används på og9-3 / 9000 mfl har jag... Eller menar man skruven som håller skivan tro, den brukar ju vara torx...
Lutar åt originalbelägg fram och bak... Greenstuff är endel dyrare och behövs kanske inte vid standardkörning? Bra val???
Äger fn. ingen SAAB.
Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
Tech2 och CombiAdapter
Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20
E14 eller E16 som håller bygeln om jag minns rätt.
Mvh
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Skruvat gav prisuppgifter på bytet, billigaste arbetskostnad var drygt 1000kr för byte belägg bak, de flesta tog 1500-2000kr för arbetet. Med tanke på namnet på verkstäderna som låg under eller kring 1500 så tror jag inte de är auktoriserade att släcka 2or (vilka är egentligen det? hur vet man?). Dessutom vill jag nog helst inte heller ha noname belägg (=skruvat), utan känt märke eller original. Iofs så kan man ju skippa använda skruvats material och be dem sätta på nåt bättre (antar jag). Ska man först betala 1500 kr för arbetet, 500 för belägg, ta sig till och från verkstan, sen själv åka och besiktiga om bilen så känns det som det går åt en halv dag för detta... Hade jag hittat en verkstad som tog 2000 för fram och bak med märkesbelägg inkl släcka 2an så hade det känts mycket rimligt.
Blir nog verktyg för 399 och ombesiktning för 250, samt eget arbete. Troligtvis det mest tidseffektiva också.
Äger fn. ingen SAAB.
Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
Tech2 och CombiAdapter
Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20
Planerar att ta isär och smörja upp bromsarna bak då det verkar börja kärva lite. Beläggen är bytta för några år sedan och eftersom jag kör lite så är de fortfarande bra. Om jag alltså bara ska ta isär utan att byta belägg är det ändå svårt att få ihop det sen om man inte pressar in kolven lite först?
/Anton
Det brukar vara mycket enklare att pressa in kolven - dessutom, om syftet är att bli av med kärvande är ju motionering av kolven (d.v.s. flytta på den väsentligt mer än det fåtal millimeter den normalt rör sig, d.v.s. pressa in den och sedan "bromsa ut" den) någonting du bör göra, inte undvika...
Jo det är ju helt sant. Lika bra att göra det ordentligt om man ändå har isär allt. Får bli att köpa ett verktyg!
Har läst på forumet och det är lite olika bud på vad som passar på vilka bilar.
Undrar om någon kan bekräfta om denna passar ?
https://www.biltema.se/bil---mc/bilv...lar-2000023846
/Tony
Törs inte svara på om den passar.
19-1255 kör jag med. Funkar kanon.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Någon som vet om 19-1255 även passar på NG9-5 (bak)?
Hej ska motionera mina bromsar bak men vilket verktyg behöver jag för att skruva tillbaka bromskolven med bilen är en saab ng 9-3 2008 mvh Viktor.
Kör en Saab 9-3 1.8t biopower 2008.
Nej ska bara ha den själv och kunna fixa bakbromsarna själv.
Kör en Saab 9-3 1.8t biopower 2008.
Finns det inte något verktyg som passar saab 9-3 eller måste man köpa en helt set för att man ska använda en platta som passar.
Kör en Saab 9-3 1.8t biopower 2008.