Jag har ett litet relativt kompakt grenrör liggandes i hyllan, har inte brytt mig om att montera det då alla säger att det vanliga gjutna duger.
Ska jag sätta dit det?
Jag har ett litet relativt kompakt grenrör liggandes i hyllan, har inte brytt mig om att montera det då alla säger att det vanliga gjutna duger.
Ska jag sätta dit det?
Do it. Passa på och byta alla pinbultar och muttrar jag byter mellan 2 original på 1 timma om inget jävlas
/Tapatalk
Saab 9⁵ Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2
Om du inte vet varför så kan du sannolikt strunta i att byta. Annars blir det bara som att montera extraktorgrenrör på en B20. Det gjorde man inte för att det behövdes utan för att alla andra gjorde det.
Såvida du inte planerar att mappa om motorn med det andra grenröret så är svaret på frågan uppenbart nej.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Min tanke var att mjukvaran ska justeras men tror du verkligen att det gör så stor skillnad?
Om man bara tänker sig att man studerar max effekt läget i mappen när turbon går för fullt och försöker uppnå mreq som ändå är lite högre så kan väl den ända skillnaden bli att om luftmängden ökas så kanske man måste öka bränslet något för att den inte ska gå snålt.
I övrigt så gissar jag att boostmapparna måste kalibreras.
Min idé är maxa setupen med den vanliga grenröret samt logga och sen byta för att se om det blir någon skillnad.
Eftersom min dyno är en asfaltsträcka så måste jag vänta på lite bättre väglag.