Hej!
Fick med en massa felkoder från besiktningen.
A8A400
C1928
C2450
Allt bromsrelaterat.
Pulserar i pedal vid inbromsning.
Är det nya klossar och skivor som gäller?
Vad står felkoderna för?
Hej!
Fick med en massa felkoder från besiktningen.
A8A400
C1928
C2450
Allt bromsrelaterat.
Pulserar i pedal vid inbromsning.
Är det nya klossar och skivor som gäller?
Vad står felkoderna för?
Lite info här: http://forum.saabturboclub.com/showt...vid-besiktning
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
har läst igenom det men blir ändå inte klok.
Bilen hade perfekt bromsverkan på ombesiktningen trots att den pulserar.
Inga varningslampor tänds eller så.
Dock somsagt ett jobbigt pullserande?
Vad göra?
Kolla hur skivorna ser ut, ta lite bilder närbilder och lägg upp.
Kan vara ett ok som kärvar och/eller kärvat som gjort att det gått varmt så beläggen bränts fast i skivan och det kan ge pulserande pedal.
Dåliga länkarmsbussningar (t ex) kan ge vibrationer i ratten men det är nog inte problemet låter det som?
Kollat igenom bromsarna ikväll. Hade lös alla ok och klossar. Skivorna va inget fel på men misstänker klossarna bak. Gick dåligt i glidbanan. Rengjorde, slipa smörjde men blev inget bättre vid provkörning. Hur beter sig bromsarna med luft i systemet? Vad kan vara felet?
Visserligen tänds ofta varningen med detta fel, men det känns väldigt mycket som antingen kransen eller sensorn fram
/Chrille
Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)
Har aldrig tänts någon lampa för bromsarna.
Känns som felet kommer framifrån. Från högra hållet i synnerhet. Va och tokbromsade idag. Bromsarna tar ju bra men pulserar. Ingen lampa har tänds.
Du kan ju hissa framhjulen med fullt rattutslag så bör du kunna se kransarna. Snurra däcket och se om du ser nåt uppenbart fel som spricka etc.
Mycket vanligt förekommande. Vågar nog påstå att i minst 90% av fel med pulserande broms så är det någon av abs kransarna.
Kollade kransarna nu ikväll och av de jag kunde se så var dom hela båda två.
Såg de fina ut då? Ibland är de fulla med jord/lera/rost och ibland kan kanterna på tänderna på kransen "fasas av" pga rost så att spelet mellan tänderna blir längre och då är det inte omöjligt man får felkoder och konstig ABS-funktion.
Lite smuts var ju på. Kanske få gå ut och rengöra dom för bättre inspiration.
Avständet mellan tänderna är viktigt, när kransarna spricker så blir oftast avståndet för stort mellan tänderna och då blir det galet. Smuts kan alltså ha samma effekt då tänderna helt kan försvinna
Rengjorde båda ikväll ordentligt men ingen skillnad. Tycker tänderna ser ok ut. Märkte dock att innre bromskloss vf inte va så mycket kvar av. Dock helt dugligt. Har tyvärr inget att mäta upp skivorna med men börjar misstänka att det är dom som är problemet. Vad mer kan man göra själv för att felsöka?
Vart less igår och beställde nya skivor och klossar runt om. Hoppas på en vibrationsfri broms nu.
Löste sig med nya skivor och klossar runt om!