Hej,
Byter bakfjädrar. Finns det en upp- och nersida på bakfjädrarna? Lesjöfors, standardchassi. Fjädern ser lite plattare ut i änden på ena sidan (högra). Hittar i gen märkning.
Hej,
Byter bakfjädrar. Finns det en upp- och nersida på bakfjädrarna? Lesjöfors, standardchassi. Fjädern ser lite plattare ut i änden på ena sidan (högra). Hittar i gen märkning.
Brukar vara ett artikelnummer eller någon sifferkombination på fjädern någonstans. Montera fjädern så det går att läsa texten rätt.
Mvh
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Jag brukar jämföra med fjädern som sitter på bilen, brukar vara enklast. Har varit med om att stämplar, artikelnummer etc inte alltid är åt "rätt" håll, beror säkert på hur noggranna tillverkarna är.
Jag har bytt på 9-3 men kommer inte ihåg om det var någon skillnad då jag gjorde precis som så att jag monterade den nya precis som den gamla satt.
Jag personligen funderar. Spelar det någon roll?
Genomslagsgummit som är både uppe o nere är ju likadana
Funderade oxå när jag gjorde det, men valde att göra som Hyvens sa.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Jag satte dem med texten åt rätt håll. Hoppas det blir bra.
Fy helvete vad svårt det var att få loss bultarna till stötdämparfästet. Som det är bygg så sticker det ju ut en bit av bulten bakom plåten i ett svåråtkomligt utrymme som fylls av vägdamm och gojs. Drog av en bult. Får värma lite och se om den lossnar
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Usch, då hade du väldigt mycket mer otur än jag.
Mycket salt på vägarna där du är?
Mina smög ut så fint så, duttade bara lite WD40 runt skallen 10 min innan skruvandet.
Iofs körde jag med mutterknackare, blir lite annan rörelse då.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Nej jag jag körde med lång hävarm för att skruven skulle ge med sig. Och det gjorde den....allt för mycket.
Det ser så himla lätt ut i WIS men det står ju såklart inte vilka bultar som är hopplösa att lossa.
Jag gissar du skulle byta dämpare också? För att byta fjädrar bak behöver inte någon dämpare lossas.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Jag segdrog mina som sutttit där i 25k mil... gick hur bra som helst.. och bilen rullar i södra sverige med allt salt..
Skruvarna var faktiskt riktigt fina, men byttes ju självklart
Knyck är väl mest tillämpligt när det är gängor som är helt låsta?
Det var inte svårt att lossa på skruven, men efter något varv blev det trögare och trögare. Det får mig att tro att det är rost/klet/skit/salt/fanskap på utskjutande gängor som ställer till det när de ska dras igenom infästningen.
Fästet skruvas ju i en plåtbit som är svetsad i resten av karossen. Mellan plåtbiten och karossen är det ett hålrum där massa skit borde samlas. Där finns också den utskjutande skruven.
Tillägg: tips mottages gärna. Tänkte ta loss stötdämparfästet och värma med butanbrännare på bulten och ta polygrip för att skruva ut. Hoppas inte bagagerummet smälter...
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerat av masthugg den 2018-01-22 klockan 14:04.
Vet man om att det sitter fast så kan det även vara bra att vicka skruven/bulten framåt och bakåt i korta rörelser.
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
Stötdämparfästena är väl en sån sak som kan vara bra att byta ändå, beroende på miltal så klart. De kan börja klonka när bussningarna i dem ger upp. Så om du inte är rädd om nuvarande (förstår det som att det fortfarande sitter fast?) så är det väl bara att gå loss med värme och grispitt, i värsta fall får du borra ut skruven. Tyvärr är det ju inte aluminium runt skruven, annars kunde detta vara ett alternativ.
Ta en koll på var bränsleledningarna går för säkerhets skull, de bör väl vara en bit bort men jag minns inte hur det ser ut. Jag är alltid nervös när det är öppna lågor.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Tack, ja fästet är redan kört (Klykan uppe till vänster är helt bortrostad) så det får jag bort tror jag. Så jag får en bit att hålla i med polygripen.
Tack för påminnelsen om bränsleröret, men det går längre fram tror jag, ska kolla.
Om du inte lossat resterande låt det gärna stå med rostlösare över natten typ..
Om du inte redan införskaffat nya stötdämparfästen så har jag två helt nya liggandes du kan få billigt
De båda yttre hålen ska vara öppna, se bild. Så de har nog inte rostat bort (aluminium brukar inte försvinna tack vare oxidskiktet som bildas på ytan).
https://www.maptunparts.se/chassi/st...b-9-3-03-.html
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC