Adaptern börjar ta form till kyltempgivaren som TheRealAk fixar åt mig.
Hoppas den får tillräckligt med flöde att kunna jobba.
Adaptern börjar ta form till kyltempgivaren som TheRealAk fixar åt mig.
Hoppas den får tillräckligt med flöde att kunna jobba.
Senast redigerat av Purex den 2020-05-29 klockan 14:05.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Laddade ur estimated Power ifrån min 9000 b234r idag.
Hur säker visning är estimated Power i T5-suite?
Spännande att se att vad Max laddtryck i boxen är och vad bilen gör, vilket innebär för litet WG hål och laddtrycksöverslängar på ca 0.2-0.3bar i korta stunder.
Senast redigerat av Purex den 2020-06-01 klockan 08:39.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Hahahaha, jo jag fattar att den är ”estimated” men boxen blev bänkad i Volvo till 330hk och 490nm.
Min bil slirade kopplingen vid 497nm vi fick bryta vid 5700rpm och hade 301hk, saknades lite effekt såklart på toppen
Senast redigerat av Purex den 2020-06-01 klockan 10:47.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Min visning stämmer inte i T5suite, tror den säger ~20-30hk för mycket. Maxmomentet i mellanregistret stämmer bättre om jag inte minns fel.
När jag startar upp hooden, funkar det bra att klicka i 875cc spridare (som jag ska köra på), för att kunna starta och köra lugnt?
Den ECUn kommer direkt ifrån en standard T5 maskin bara omgjord för T7 MV samt 3bars map, som också är monterad på hooden.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Det kommer nog funka väldigtd dåligt eftersom org spriader flödar 352cc. Du kommer för mer än dubbelt så mkt soppa som du ska ha. känns ganska osäkert om motorn ens startar och du fyller cylindrar, grenrör o turbo med massa soppa.
försök få ett iaf lite mer anpassat program.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Förklarade nog mig lite dåligt märkte jag, tänkte om man klickar i 875cc spridare i t5 suite där man kan välja lite olika spridare och typ trycka på save, ifall anpassningen blir tillräcklig för start och lugn testköra?
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
ECUns placering klart.
Boost mätaren klar, fatta att den måste göra minst 27hk.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Har ni någon erfarenhet av magnetventil som brummar högt, som tidigare varit tyst?
Tänker om det är el-fel fram till MVn eller om MVn är kass. Har 12v på mitten pin i MVns kontakt när relä slår till, och 0v när relä slår ifrån.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Det ska vara 12V på mittenpinnen. Sen jordar Trionic5 de andra benen efter mjukvarulogiken. Att den brummar tyder på att Trioinc jordar någon av spolarna. Det kan vara drivsteget som brunnit upp. Koppla loss MV och mät upp styrdonet när det är losskopplat från bilen.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Edit: Hittade i FAQ om resistensen i MVn.
Obs I FAQ om drivsteg dock saknas bilden på drivsteget, så om någon har en bild så tar jag gärna emot den.
Olasigge@yahoo.se
Senast redigerat av Purex den 2020-06-06 klockan 20:24.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Magnetventilen blippar till på 3,~3ohm på både stift 1-2 samt 2-3, får dock inga långvariga värden, hel/trasig?
Men Oav så bytte jag styrbox till en för T7 ventil och lödde om kontaktstycket för MV till T7 med T7MV. Blev nog bra.
Monterade MVn rejält gummiupphängd för att slippa oljud.
Lappade ihop ett hål i mittkonsolen och folierade med ”kolfiber” och satte en brytare som manuellt jordar kylfläkt vid behov och som säkerhet. Resten av panelen ska också folieras när den är färdig kapad.
(Bilder kommer imorgon).
Bränslepump på plats och matning till den fungerar utmärkt när T5 vill prima.
Kanske hinner montera kabelhärvan till spridare osv imorgon om jag får en stund över på jobbet.
Funderar också på att införskaffa mig pulverlacks prylar ifrån verktygsboden, någon som har erfarenhet av deras spruta?
Ska mest pulverlacks bromsok och förmodligen allt annat som går in i en vanlig hushållsugn (nej inte den vi lagar mat i) också för den delen Hehehe, en våt dröm att få ut fina färgade saker att sätta på bilen, hojarna u name it.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Min T7-MV lever om en del, det har den alltid gjort men den fungerar som den ska. Känns som nån T5.5 regleringsgrej, kanske går att stänga av?
Bättre att maila bilder till saabturboclubforum@gmail.com så kan vi återställa FAQ tråden så alla får del av informationen.
Är det denna FAQ du syftar på? Mäta upp drivsteg Trionic
Antar att FAQ tråden handlar om Trionic5 ECU men det är ju inte uppenbart för den oinvigde så det är bra att få det bekräftat.
Resistansen berörs i en annan FAQ T5 Magnetventilens funktion och uppbyggnad (Bilder tappade)
Detta inlägg städas senare då det egentligen inte hör hemma i projekttråden men det var ett bra ställe för att fånga upp frågan.
/Moderator
Kanon, bra tanke! Ja den länken jag syftar på.
Idag blev det lite gjort, grannen kom med ett troligt kabelbrott i en modul som satt i en gräsklippare. Så det blev felsökning och reparation av den.
Mätarhållaren blev nu folierad lite halvdåligt då jag inte hade mer folie som räckte runt hela så sitter det lite taskigt i kanterna, men ändå bättre än svartmålad Mdf, hela panelen kommer bli folierad, samt resten av det plåterena inne i kupén.
Edit:såg på bilden nu att folien vid brytaren för kylfläkten är vänd på fel håll Hahaha, det var ju rätt störigt. Tyvärr har jag limmat dit locket jag satte dit som ersatte en gammal mätare.
Blev extremt trött i hjärnan då kabelhandsken som delar kabelhärvan åt såg vi en orange kabelstrump hänga löst. Å va drygt var första tanken att försöka pilla dit en i handsken igen. Men jag hittar inte dess position. Plingade med multimeter på alla handskar, kontakter men hittar inte andra änden, så kanske en av dom som jag sorterat ut som leder till original instrumenthus eller nåt, ingen aning. Verkar inte sakna nån funktion ännu Hehehe.. återstår att se.
Men kan jag sova inatt nu? Det är frågan. Kommer drömma mardrömmar om den kabeln.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Alla spridarinställningar som finns i T5/7/8Suite är uppåt väggarna, alla har fel batterikompensering då man missat att räkna med tryckkompensering osv för tiden. Men det fungerar förmodligen för att hanka fram den dugligt.
Äntligen har jag lite tid igen.
En kväll i veckan ska avsättas för mek med bil.
Efter en himla massa studier är jag snart klar med min kompetensutveckling och känner nu att jag är i slutet av mina studie och har instuderad tid att avsätta för lek.
Snart har 2år gått av studier och äntligen kan liten mer fokus läggas på annat mer kontinuerligt.
- - - Uppdaterad - - -
Har funderat mig sömnlös på detta fenomen eftersom jag också får min T5 MV att ”brumma” likadant som min T7 MV.
Kan det ha å göra med att hela härvan sitter i annan bil och längd på kablage och inte samma jordpunkter om det nu handlar om eventuella motstånd i sakerna som kan spela roll?
Jag är absolut ingen el snubbe så detta är en vilda västern tanke.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Surt när man inte skruvat på ett tag och inte märkt upp.
Finner inte hemmet till två kablar, kontakt avklippt men jag har gjort fina presshylsor så nåt värde har dom nog.
Gul pin 58
Orange pin 59
Båda sitter i gråa handsken som delar till Trionic och div mätare osv in i kupén.
Ingen kan pipas till H70 handsken.
Har dock ett kul fenomen.
Den orangea kabeln kan pipas från kabel - handske och sen kommer den orangea ut igen löst vid handsken.
Så antingen har jag låtit den löpa tillbaka när jag tejpade härvan eller så ska den tillbaka ner till nåt.
Den gula är helt spårlöst i andra änden.
Mången hjälp tackar jag eder som vet var pin 58-59 tar vägen.
Senast redigerat av Purex den 2021-02-02 klockan 07:52.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Om pin nr hänvisar till T5 så är 58 rpm signal (ut) och 59 A/C (in). Den sistnämnda kanske är overkill på en Seven