Ingen FLIR kamera på jobbet?
Ingen FLIR kamera på jobbet?
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Tvivlar på det!
Jobbar i en kall industri som tillverkar kaross komponenter till Volvo personbilar
Fler är fina grejer när man vill analysera igensatta radiatorer, läckande hus mm, fantasin är fri
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Den vil nok ikke varme i ryggen heller, da systemet egentlig bare er én slynge, med varmedynene i setet og ryggen koblet i serie. Så måler du uendelig motstand i slynga kan enten én eller begge dynene nå ha brudd.
Men feilen kan være forårsaket av temperaturgiveren, en termistor som sitter i setedyna. Er det brudd i denne (slynga) vil ACC kunne oppfatte dette som høy motstand og da gå for høy, ukontrollert oppvarming av setedynene. Så måling av motstand også i denne kretsen kan være en god idé.
Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2
Misstänker starkt att den brunnit.. ringde verkstad.. runt 1500 i delar och ca 3000 i jobb.. känns lite saftigt.. någon som gjort det och vet om det är svårt?
Det var en saftig prisuppgift på det jobbet... jag betalade 2245 för utbyte av min värmesits i min 9-3sc -08...... Tror dom tog kring 500 kr för själva värmesiten, resten var arbete + några clips dom fick byta. Gjorde detta bytet på Hammarängens bil i Skellefteå.
Tycker det verkar sjukt att du fått ett ca pris som är dubbelt så högt som det jag betalade...
Ibland funkar värmen på vänster sida och ibland på höger men aldrig på båda samtidigt. Vad kan vara orsaken?
Det är två likadana kretsar. En för varje sida. De styrs av ACC-panelen som aktiverar genom att jorda reläet i stolen.
Att båda kretsarna plötsligt blivit felaktiga tror jag vi kan glömma.
Alltså misstänker jag ACC-panelen med kontaktdon och jordpunkt.
I så fall är Vfr:s vilda gissning nära (geografiskt om ej logiskt :-) )
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Trådlyft!
Förarstolens värme har lagt av lagom till det börjar bli kallare... ng9-3 Aero SS -07
Ingen skillnad på läge 1 eller 2.
Säkringen är kontrollerad.
Finns det "lätta" fel i ACC-panelen som rör detta?
Glappkontakt/sladd som glidit ur?
Eller är det bara att köpa en beg panel och trycka dit?
Inte värmedynan som ger sig? Relät i stolen?
mvh
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Jeg vil tro at det er størst sannsynlighet for at feilen ligger ifm. varmeelement, siden venstresiden er mest belastet(?).
Sikringen, #15 i bakre elsentral (REC) er vel kontrollert. Ellers ser det ikke enkelt ut å komme til og få gjort målinger under stolen for kontroll av kontinuitet igjennom varemelementene. OM mulig skal det kunne måles (i den store, 40 pins kontakten) om reléet jordes eller ikke. En annen mulighet kunne være, i tilfelle man med (kun) tenning til "ON" kan høre reléet slå til på høyre side, og så sammenligne dette med venstre side.
Kontinuitet i elementene er nok verre å få kontrollert da dette må måles fra relékontakten gjennom disse og til en pinne i den store kontakten. Om du mener å kunne få dette til kan konkrete målepunkter påvises.
Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2
Tack - jag får börja med att lyssna efter relä.
Säkringen är kontrollerad och det fungerar utmärkt på höger sida.
/J
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Ved ettertanke er det to DTCs som kan settes ifm. varmen i stolen (og to til ifm. sensoren), én for kortslutning og én for åpen krets, så om du har mulighet for å lese ut Bxxxx-koder kan kanskje dette vise noe.
Kommer det lys for varmetrinnene i knappen på ACC-panelet når du trykker den?
Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2
Har du kollat säkring nr 15 i bakre elcentralen? Högra värmedynan matas från säkring nr 16. Det är många kontaktövergångar genom fyra olika skarvstycken inblandade samt en krimp och en jordpunkt, relät och kontakter i ACC-styrdonet. Många möjliga felkällor. Du har inte tagit stöd med knät i sätet så att det blivit avbrott i värmedynan? Relät låter även om kontakten är bränd. Koppla in Tech2 och läs felkoder om du har en sån.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Säkringen är kollad för vänster sida.
Värmen i höger sida fungerar.
Inga knän i stolen vad jag vet.
Lamporna tänds (1 eller 2) när jag trycker på knappen.
Det går inte att slå på stolsvärmen om inte bilen är startad - så det gör det lite svårare att lyssna efter relät.
Tyckte dock att jag hörde ett knäppande ljud både vid till- och frånslag.
Får kolla med Tech2an imorgon om den säger något.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Vi väntar med spänning på vad Tech2an hittar.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
God förmiddag!
Inga felkoder i Tech2an...
Kollade över värdena och funktioner på knapparna.
Som synes blir det varmt på höger men inte vänster.
Lyssnade på relän igen.
Vänster sida låter/klickar både vid till och frånslag.
Höger sida endast vid frånslag.
Så kanske har vänster hängt sig...?
Var sitter relä? Under stolen?
Om de går att komma åt utan att riva "halva bilen" så tänker jag byta plats på dem för att se om felet ligger där.
/J
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Relät är placerat i stolen enligt WIS. På bilden sitter det under främre delen av sittdynan.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Låter görbart
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Det låter som en utmaning att demontera relät utan att demontera stolen
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972