Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Eftermontera ESP på OG9-5 2002-2004

Trådad visning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    82

    Eftermontera ESP på OG9-5 2002-2004

    Efter mycket klurande har jag lyckats eftermontera ESP på min 9-5:a och så här gick jag tillväga:

    Följande delar behövs:
    ESP-hydraulaggregat, 5392790
    Nytt bromsrör mellan aggregat och huvudcylinder, anpassat för ESP, 5231071
    Rattaxelaggregat, 5208343, med styrvinkelgivare, 5235783 (obs att rattaxeln verkar ha annat art.nr på årsmodell 2002)
    Girvinkelgivare, 5060710
    Konsol till girvinkelgivare, 5390265, tillhörande mutter 2 st 11900451, 2 st skruv 11900354
    Strömställare i instrumentpanel, 5241245
    Kabelskor till ESP-kontaktdon, 7 st 4466801
    Kontakthus girvinkelgivare, 1 st 5241278
    Kabelskor till girvinkelgivare, 9 st 5351747 (3 extra till bromstrycksgivaren)
    Kontakthus rattvinkelgivare, 1 st 5241286
    Kabelskor till rattvinkelgivare, 4 st 5249297
    Kabel i olika färger, 2,5 mm^2 (jag har kört med ELFAS Radox-kabel som är specad för lite tuffare miljö)
    (beskrivningen förutsätter en bil med TCS, men det bör rimligen fungera även på en endast ABS-utrustad bil med skillnaden att P-bus-anslutning behöver dras även till hydraulaggregatet).

    Moment:
    1. Dra nytt ledningsnät genom torpeden ut till hydraulaggregatet
    2. Montera girvinkelgivare i mittkonsolen under växelspakshuset
    3. Byta rattaxelaggregatet mot ett med monterad rattvinkelgivare.
    4. Dra nytt ledningsnät till rattvinkelgivaren och ansluta den till p-bus
    5. Byta hydraulaggregatet mot ett med ESP-funktion samt ansluta ledningar från integrerad bromstryckgivare och girvinkelgivaren. Byta bromsrör mellan aggregat och huvudcylinder samt lufta bromsarna
    6. Kalibrera rattvinkelgivaren med Tech2
    7. Montera ny strömställare i instrumentpanelen

    Schema över ESP-systemet med ledningar som måste kompletteras markerade i gult, övriga är gemensamma med TCS-systemet:


    Principskiss över ny ledningsdragning:


    Dra nytt ledningsnät:

    1-A. Sex ledningar behöver dras från kupén ut till motorrummet, fem till girvinkelgivaren och en till bromstrycksgivarens jordanslutning (som är gemensam med girvinkelgivaren i en krimp i kupén). Med t.ex. en lång skruvmejsel kan en tråd dras igenom gummigenomföringen ovanför pedalerna. Tråden kan sedan användas som draglina för ledningarna.


    1-B. Dra ut ledningarna till hydraulaggregatet, nu är det förberett för senare inkoppling.


    Montera girvinkelgivare:

    2-A. Demontera prylfacket under ACC-enheten genom att lyfta och dra i mitten av underkanten
    2-B. Demontera kåpan runt växelspaken (2 skruvar) och plocka loss kontakter till stolsvärme och cigguttag samt centrallås-knappen
    2-C. Demontera övre skruven i prylfacket i mittkonsolen


    2-D. Demontera bakre delen av mittkonsolen, dras rakt uppåt. Lossa kontaktstycken till 12V-uttag och stolsvärme


    2-E. Lossa antennenheten till immobiliser-systemet genom att vrida den något moturs och dra uppåt


    2-F. Lossa strömställaren till elhissarna, kan tryckas ut underifrån via hålet för myntfack


    2-G. Lossa övre mittkonsolens sex skruvar, lyft den något och klicka loss handbromsdamasken ur sitt fäste under mittkonsolen


    2-H. Vik undan mattorna och lossa de två främre skruvarna på mittkonsolen samt de två bakre. Lossa kontakten till fjärrkontroll-antennen i vänster bakkant, mittkonsolen kan sedan tas bort


    2-I. Lägg i 4:ans växel och lås växelläget med t.ex. en insexnyckel i hålet på växellådan


    2-J. Lossa klämförbandet till växelföraren med en lång förlängare på hylsnyckeln


    2-K. Lossa sedan växelspakshusets främre, mellersta och bakre skruvar (6 st). Hela huset med växelförare kan sedan plockas bort


    2-L. Under växelspakshuset är det förberett i isoleringen för montering av girvinkelgivare. Skär bort ordentligt med isolering och montera konsolen på de bultar i chassit som sitter under isoleringen. Det är viktigt att konsolen sitter helt plant mot chassit.


    Konsol för montering av givaren:


    2-M. Komplettera med en extra ledning för strömförsörjning (här röd) ungefär från huvspaken bort till vinkelgivaren och fixera ledningsnätet.


    2-N. Pressa kabelskorna på respektive ledning och anslut till kontaktstycket. Skruva sedan fast givaren och montera kontakten.

    Girvinkelgivaren:


    Ledningsnätet förberett och fixerat samt konsolen monterad:


    Givaren monterad och klar


    2-O. Montera tillbaka växelspakshuset och se till att växellänkaget går in i växelstångsknuten. Lägg i 4:ans växel och placera en insexnyckel i växelspakshuset.


    2-P. Dra fast klämförbandet runt knuten på växellådan och ta bort insexnycklarna. Kontrollera att växlarna går i som de ska.
    2-P. Resterande delar monteras i omvänd ordning

    Montera rattvinkelgivare

    3-A. Ställ ratten rakt. Se till att tändningen är av och nyckeln urtagen Ta bort de två gummipluggarna bakom ratten samt innanför liggande skruvar.


    3-B. Vicka fram airbagen något så att kontakterna kommer åt att lossas. Ta loss övriga kontaktstycken från kardborrefästena och dela kontakterna. Airbagen kan nu plockas bort


    3-C. Lossa på rattmuttern men ta inte bort den helt innan ratten ruckats något från rattstången.


    3-D. Ta loss muttern och dra bort ratten så långt att kontakten till coil-spring-enheten kan tas bort (coil-spring:en låses automatiskt mot rotering när kontakten lossas).


    3-E. Ta bort panelunderdelen, lossa spaken till rattjusteringen och demontera kåporna runt rattstången (3 skruvar).


    3-F. Demontera rattspakarna


    3-G. Dela de två kontakterna till coil-springens anslutning


    3-H. Ledningarna till ratten löper i en skena vilken sitter med snäppfäste upptill och nedtill


    3-I. Demontera coil-spring:en, sitter med två skruvar


    3-J. Lossa rattställets nedre skruv och de två övre (knäskyddet i skumplast behöver inte tas bort, tvärtemot WIS instruktion).


    3-K. Rattstället kan sedan dras rakt ut genom damasken (klämman runt styrväxeln behöver inte demonteras, stället är delbart nedanför knuten)


    Rattställets delning (de berömda splines:en):


    3-L. Själva rattvinkelgivaren sitter monterad på rattstången med en vågbricka och låsring (med fördel skaffas en rattstång med givararen redan på plats, då slipper man detta moment).


    3-M. Montera tillbaka allt i omvänd ordning. Se till att nya rattstället monteras med markeringen uppåt, ratten kan nämligen bara monteras på ett sätt.


    Installera ledningsnät till rattvinkelgivaren:

    4-A. Rattvinkelgivaren har fyra ledningar ansluten till sig, plus (röd/blå), jord (svart) och P-bus High (grön) resp. P-Bus Low (vit). Pressa kabelskorna på ledningarna, anslut röd/blå till stift 2, svart till stift 1, grön till stift 3 och vit till stift 4 på kontaktstycket vilken ansluts till givaren. Dra sedan ledningarna under instrumentpanelen till utrymmet innanför huv-spaken där anslutning finns både till 12V och p-bus.


    4-B. Demontera tröskeln med t.ex. en plattmejsel (den sitter endast med clips). Demontera golvmattans monteringsclips och vik undan mattan.


    4-C. Innanför mattan finns tre kontaktstycken varav det vita kontaktstycket längst in (H43-1) innehåller p-bus samt spänningsmatning till rattvinkel- och girvinkelgivaren från säkring 29 (som på originalutrustat ESP).


    4-D. Lossa H43-1 och anslut rattvinkelgivarens gröna kabel (P-bus High) till kabel på stift 10 i H43-1, vit till kabel på stift 9 (P-bus Low) och röd/blå till kabel på stift 7 (plusmatning). Anslut även röd kabel med plusmatning från girvinkelgivaren till denna kabel, de matas från samma säkring.


    4-E. Montera tillbaka kontaktstycke H43-1, det blir ganska trångt.


    4-F. Kontakten kan nu anslutas till rattvinkelgivaren på rattstången.


    4-G. Jordkabel (svart) från rattvinkelgivaren ansluts till t.ex. befintlig jordpunkt ovanför elcentralen i instrumentpanelen.

    Byta hydrualaggregatet:

    5-A. Lossa och vik undan el-centralen i motorrumet (2 skruvar upptil, 1 nedtill)


    5-B. Lossa bromsledningarna och kontaktstycket från aggregetet och demontera sedan det (två bultar på vardera sida)


    5-C. Nu ska de fem ledningarna från girvinkelgivaren samt två från bromstryckgivaren anslutas till ESP-enhetens kontaktstycke. Lossa skalet runt kontaktstycket med en skruvmejsel.


    5-D. En kabel i kontakten måste stiftas ur och byta plats. Kabeln från strömställaren (rosa) i panelen har nämligen olika position på TCS- och ESP-bilar (allt annat är tack och lov gemensamt). För att stifta ur kabelskon från plats 31 gjorde jag ett eget verktyg av en bit tunnplåt. Anslut den rosa kabeln till plats 27 istället. På plats 31 ska istället en kabel från bromstryckgivaren anslutas.


    Egenhändigt urstiftningsverktyg:


    5-E. Eftersom jag inte lyckats hitta rätt kontaktstycke till bromstryckgivaren använde jag samma kabelskor som till girvinkelgivaren och anslöt dem direkt på stiften på tryckgivaren.


    Integrerad bromstryckgivare på hydraulaggregatet:


    5-F. Med det kan kabelskor pressas på de nya ledningarna som ska anslutas i kontakten till aggregatet. Befintliga tätningspluggar på de tomma platserna i kontaktstycket kan användas om man gör hål igenom dem för kabeln med något vasst.

    Färdiga för inkoppling:


    Alla sju nya kablar inkopplade:


    Det är lätt att se vilka stift som kompletterats i efterhand:


    5-G. Då återstår att montera det nya ESP-aggregatet och ansluta kontaktstycket med de nya ledningarna. Dessutom behöver ett bromsrör mellan hydrualaggregatet och huvudbromscylindern bytas (returröret är grövre på ESP-bilar för att hantera ett större flöde av bromsvätska).

    Gammalt samt nytt bromsrör i grövre dimension:


    Slutresultatet:


    5-H. Lufta systemet med hjälp av t.ex. en Luftman. Lufta sedan i tur och ordning vänster fram, höger bak, höger fram och vänster bak. Om det var ett tag sedan bromsvätskan byttes kan det vara en bra idé att även lufta kopplingen för att få fräsch vätska där. Nippeln sitter på växellådan, under övre kylarslangen.

    Vänster fram:


    Luftning av kopplingen:


    Om nu allt är rätt kopplat och rattvinkelgivaren är begagnad (dvs. varit kalibrerad tidigare) bör ESP-lampan slockna efter att tändningen slagits på. Om inte rattaxeln monterades i exakt samma position som på bilen den satt i tidigare kommer ESP-lampan att tändas och felkod sättas efter en kort tids körning. Detta eftersom systemet märker att rattvinkeln inte stämmer med bilens uppträdande (sidoacceleration och vridning runt sin egen vertikalaxel). För att kalibrera rattvinkelgivaren, dvs. tala om för systemet när ratten står rakt fram, behövs en Tech2:a. Tack Risig9000 för hjälpen!

    Leta upp ett lagom halt underlag och kolla att systemet griper in och reglerar som det ska.

    Slutligen, pricken över i:et: Den nya strömställaren! Byte sker rakt av.

    1 användare gillar detta inlägg


    VW Passat GTE, 9-5 Vector 2.3t SC-04 *såld*, 9k 2.3T-93 *såld*

Liknande ämnen

  1. Eftermontera ORIGINAL xenon till bil med halogen OG 9-5 2004
    Av Lundin2000 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2022-12-01, 18:34
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-02-25, 19:59

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •