Skulle det övht gå att köra med?
Har hittat ett par med 245/30 däck.
Jag har k-spot monterat på bilen som är skruvade rätt långt ner
Skulle det övht gå att köra med?
Har hittat ett par med 245/30 däck.
Jag har k-spot monterat på bilen som är skruvade rätt långt ner
Saab 9-5 Aero -04 Lazer Red Sedan
Garaget sida: http://www.garaget.org/?car=297458
Det beror ju på vad du har för ET på fälgen samt vilken bredd du tänkt dig.
Spontant tror jag att 245/30 blir för brett. Körde själv med 225/30 20" och ET35 på förra kombin och det gick precis in bak.
Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
VW Golf Cab -91 på sommaren
Hur funkar ET? ju högre destå längre in hamnar fälgen eller är det tvärt om?Ursprungligen postat av Saneringa
Blandar alltid ihop det.
Tex. ET 35 är det 35mm från centrum? hur räknar man på det?
Saab 9-5 Aero -04 Lazer Red Sedan
Garaget sida: http://www.garaget.org/?car=297458
Et är måttet som anger hur långt ut från anliggningsytan som centrum på fälgen hamnar. ET35 betyder att centrum på fälgen hamnar 35mm innanför anliggningsytan
http://www.willtheyfit.com/ Smidig sida om man har nått att jämföra med, tex originalhjul.
The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Kör 9-5 aero -02 och 900 T16 -91
mao om jag ska ha fälgen längre ut från navet så ska jag ha lägre ET?
Saab 9-5 Aero -04 Lazer Red Sedan
Garaget sida: http://www.garaget.org/?car=297458
Du kommer knappast få plats med 20"-fälg bak om du ska ha lägre ET. Tror Saab's standardfälgar hade ET45 om jag inte minns alldeles galet.
Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
VW Golf Cab -91 på sommaren
ET49 är det som standard till 9-5.Ursprungligen postat av Saneringa
20" är väl i sig inget problem. Allt handlar om att ha rätt rullomkrets, lagom däcksbredd samt passande ET i förhållande till fälgbredd. Det kan bli lika galet med 19", 18", 17", osv. om man har fel mått.
Tack! Då har lite att gå på nu när man ska köpa fälgUrsprungligen postat av Fredrik / 1941
Saab 9-5 Aero -04 Lazer Red Sedan
Garaget sida: http://www.garaget.org/?car=297458
Mja... detta blir ju en sanning med viss modifikation.Ursprungligen postat av Giorgos81
Var ytterkanten på fälgen hamnar beror på kombinationen av bredd och ET.
En 9.5" fälg med ET35 sitter en halv tum längre ut än motsvarande 8.5" ET 35
För att få 9.5" fälgen att ha ytterkanten på samma plats som 8.5" ET35 krävs således ET48 (47.3 för att vara mer exakt).
Så det är bara att leta efter fälgar och börja räkna....
Jag har själv inte sett någon på vare sig 19" eller 20" som fått sina bilar speciellt låga. Vad det beror på vet jag inte, ointresse eller fel fälg/däckval.
Sen har jag aldrig förstått förkärleken för breda däck, oavsett fälgbredd. Men å andra sidan förstår jag inte förkärleken till 20" heller. Men det är jag det, och det är ägaren som ska vara nöjd. Inte betraktaren.
- Först bestämmer du dig för om du kan tänka dig att rulla skämkanter, eller göra andra små modifieringar för att få hjulen "där du vill ha dem". Här ska du även ställa dig frågan om det är värt att åka i en hög bil bara för att du ville ha stora hjul.
- Sedan pluggar du på vilka bredder och vilka ET som passar utifrån vad DU vill åstakomma. Notera att detta inte är ett definitivt mått, men många talar om att ET35 på 8.5"-bredd funkar.
- Till sist; Välj däck med omsorg. Olika däckfabrikat och däckmodeller är olika breda oavsett vad de är märkta med. Detta kan vara skillnaden på däckskrap eller ej.
Som kontrast mot många andra trådar:
Jag kör för tillfället på 7.5x18" ET20 med 215.
Dessa sitter ca 2mm längre ut än 8.5" ET35 som ofta rekomenderas eftersom många kör utan däckskrap.
Jag kör med rullade skärmkanter och hade lite däckskrap innan bitarna nött in sig. Men min bil är LÅG och har cambervinklar som får Volvo C30 STCC att se normal ut. Ska man köra så extremt som jag gör funkar INTE 8.5" ET35 utan småmodifikationer.
Därtill så ska jag dit med 9" ET22 utan att behöva höja onödigt mycket..... så allt är bara en fråga om uppoffringar.
Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
Det där lät intressant, har du någon bild på det?Ursprungligen postat av Rodder76
Mvh Marcus
Inget värt att visa än.Ursprungligen postat av Slender
Först åkte jag på originalfälgar bak i väntan på nya däck som fick plats.
Mindre än 50 mil efter att de sattes dit fick jag punka fram, och väntar nu på två nya däck.... och kör således på originalfälgar fram.
Men när de nya däcken kommer så ska jag kanske kunna få fram någon bild med de smala skämmsfälgarna. Finfälgarna tar nån månad till.
Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
Jag kan väntaUrsprungligen postat av Rodder76
Nyfiken på hur det ser ut med så lågt ET, och ska du få på 9" fälgar med den ET'n så lär du ha rätt kaxig camber för att det ska gå fritt
Hur mycket är bilen sänkt?
Mvh Marcus
Lite väl OT nuUrsprungligen postat av Slender
Fälgarna sitter "bara" 2mm längre ut än 8.5" ET35 som alla andra åker runt med... så det är inget att se.
Men jag åker inte 9-5X-högt som de flesta andra utan har en rätt mastig sänkning.
9"arna som ska sitta bak kommer nog tyvärr kräva mer camber än jag helst vill ha..... Men det justerar vi då!
Provsmak
http://www.oijoij-hd.com/images/h6TLm.jpg
Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
Ursprungligen postat av Rodder76
Så hög är ju inte en 9-5'a original?
Men med den sänkningen är det bra finlir att få det och gå fritt!
Med andra ord går det att ha stora fälgar och rejäl sänkning bara man väljer rätt grejer. Plus lite massage av hjulhus då.
Mvh Marcus
Bilen till vänster är en 100% original 9-5SE -98 Launch.Ursprungligen postat av Slender
Att bilarna dessutom står i en lutning förstärker dramatiken i bilden.
Men visst går det att åka lågt även med en 9-5. Varför skulle det inte gå?
Men jag har rullade skärmkanter bak och massiv camber
Fram hade den massiv camber när bilden togs. Får se om det går att ha mer normalt med de nya däcken.
Att köra såhär måste nog vara en livsstil. Bilen är snorlåg och det har sina nackdelar.
Störta nackdelen kanske är att det är tjejen och min femmånadersgrabb som har denna bil.... själv får jag bara vila ögonen på den ibland.... Men det har inget med sänkningen att göra
Ursprungligen postat av Snabbe@STCS