tänkte jag skulle testa om man kan byta lampor men hur får man bort färddatorn?
är det bara att bända försiktigt eller?
tänkte jag skulle testa om man kan byta lampor men hur får man bort färddatorn?
är det bara att bända försiktigt eller?
Man skruvar bort locket över instrumentpanelen och antingen lyfter ut hela mätarhuset eller byter lamporna på plats (pilligt).
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
9000 CC 2.3T -91
9-3 SS 1.8t BioPower -08
Triumph Speed Triple -04
Sitter 3 st ofärgade lampor. Kostar ~50 kr hos Saab
Färddatorn är bara att dra rakt ut, edu:n får man göra som Garfield skrev.Ursprungligen postat av Tias
"Kan man få lite vanlig allmän lagning"
Är det inte lika bra att reda ut begreppen innan förvirringen är total?
EDU - Sitter i instrumenthuset under varv- och hastighetsmätare. Visar momentanförbrukning, batterispänning, yttertemperatur, snittförbrukning etc. Instruktion för lampbyte i denna finns bland annat här
SCC - Även kallad "musbion", sitter till höger om ratten i instrumentpanelen, alldeles till vänster om knappen för varningsblinkers. Visar tid, snittfart, beräknad ankomsttid etc.
Lycka till!
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Ett annat tips: Ta med er en lampa till en märkesoberoende bil-el-verkstad (konstigt stavat) o köp lite starkare lampor av samma typ. Sen skruvar ni ner effekten på de nya med reostaten. Det innebär att ni förlänger brinntiden avsevärt, när lamporna ej behöver lysa med full kräm. Jag har instrumentbelysning som eg skall sitta i Mercedes. Har funkat kalas! Dessutom mycket snyggare belysning de gånger jag väljer att ha fullt ljspådrag i instrumentet. Jag betalade ~6:-/st.
Placering: cluster_bulbs.jpg
Ett antal lampor kommer ni för övrigt åt genom att plocka ur AC-panel o SCC o sticka in handen o söka er fram m hjälp av bilden ovan. Ytterligare ett par andra kommer min dotter åt med sina smala fingar o handled.
Mvh
Senast redigerat av Moderator den 2020-07-30 klockan 10:15. Anledning: Fixat trasig bildlänk
Lampan som lyser upp färddatorn i min kära mors 9000 CS har lagt ner verksamheten.
Jag hade tänkt att byta den, men hur gör man det enklast?
Kan man komma åt den underfrån eller måste man plocka bort hela instrumentpanelen?
900R 2,3T Projekttråd
VW Passat Variant -12
"Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h
Vad menar du med "färddatorn"?
EDU som sitter i huvudinstrumentet eller SCC/DCC sk "musbion" som sitter till höger om huvudinstrumentet, där den analoga klockan sitter på bilar utan SCC/DCC?
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Inte musbion.Ursprungligen postat av LM
900R 2,3T Projekttråd
VW Passat Variant -12
"Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h
Du måste ur med huvudinstrumentet.
9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5
Men crap.Ursprungligen postat av Slättabjörnen
Aja, får väl ägna en heldag åt den där lampan då
900R 2,3T Projekttråd
VW Passat Variant -12
"Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h
Låt den vara en vecka och se om den hoppar igång. Har du tur kan det vara glapp bara.
Vid två tillfällen på två olika 9000 har jag varit med om att dom lamporna "självlagat" sig..
Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+
Den har varit trasig i nåt halvår, så tyvärr lär den nog inte laga sig självUrsprungligen postat av Kongo
Iochförsig så kan det ju ändå vara glapp, kan testa att dunka lite underifrån.
Är det någon som har en guide över var alla skruvar sitter och så?
Jag känner inte för att köpa en Haines-bok bara för att byta den där lampan.
900R 2,3T Projekttråd
VW Passat Variant -12
"Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h
http://townsendimports.com/Web/elect...eplacement.htmUrsprungligen postat av Travis
Snåljåp.
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Lyfter tråden lite...
Har en 9000 98 med SCC där belysningen i SCC och EDU funkar ibland, ibland inte. Har testat med två andra SCC och det är samma problem, tror inte det är ljussensorn som sådan då den reagerar som den ska när det funkar. Har en teori om att det är glappkontakt någonstans på vägen då den under färd kan "vakna" och funka igen. Har någon annan haft samma problem och hittat en lösning ?
Det är visserligen ett mycket gammalt inlägg, men förtjänar ändå kommentar.
Om man inte ser något på dagen (i EDUn och SCCn) men belysningen fungerar så man ser på natten så är det i 99%+ av fallen ljussensorn i SCC:n som lagt av. Det är nästan standard att själva fototransistorn gått sönder med tiden (troligen slits ut - halvledarbaserade sensorer förbrukas även om de rätt dimensionerade kommer att hålla apparatens livslängd) med resultat av att den signalerar kolsvart natt hela tiden.
Problemet är unikt för SCC:n (klockan och den äldre DCC har inte problemet), och lösningen är att antingen byta till den analoga klockan (där jag aldrig sett något ljussensor gå sönder) eller att byta ut sensorn - men tyvärr finns det inte en klockren ersättare. Mer här: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1510266
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Skulle behöva fixa det där och trodde jag hade passande SCC men det visade sig att 92-93 har en annan SCC.
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Det är en överhängande risk att den SCC:n också är trasig, om den inte legat mörkt.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Man kan nog utgå från att den inte legat mörkt. Mer troligt att den suttit i bil
Noterade häromdagen att belysningen fungerade normalt en kort stund. Ungefär som det skulle vara glappt men det är väl inte på det viset ljussensorn pajjar, eller ?
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Jag vet inte i detalj hur den kan bete sig när den lägger av, jag har sett SCC efter de fått problem, har en bil med SCC (reparerad), jag har plockat ett antal på skroten och aldrig hittat någon hel.
Däremot vet jag att det i reostaten är vanligt med att både potentiometerns löpare och lödningarna till kontakterna i bakkant ger sig. - det senare är öppna och löd om, det första är lite pilligare eftersom det är minskad kraft, korrosion på löparen och sliten resistansbana som ställer till det.
Jag har reparerat min genom att vinkla om löparens bleck så att den gör kontakt på ett antal tiondels mm närmare vridningscentrum samt naturligtvis bockat om den lite lätt för att återfå lagom tryck mot banan.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96