Ojojoj, den lever än?
Jag är lite putt på att han som skrev om bilen när det hela uppdagades aldrig återkom. Jag mailade faktiskt honom och frågade om han inte kunde avsluta tråden med hur det gick, och det skulle han, men det har inte hänt.
Ojojoj, den lever än?
Jag är lite putt på att han som skrev om bilen när det hela uppdagades aldrig återkom. Jag mailade faktiskt honom och frågade om han inte kunde avsluta tråden med hur det gick, och det skulle han, men det har inte hänt.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
ELE905
NU säljs den av "Prütz Bil" i Fleninge. På hemsidan står att de har 81 bilar i lager och "Prütz Bil i Fleninge startade 1971 av Björn Prütz som ett familjeföretag och drivs idag av bröderna Tommy Prütz och Peter Prütz. Vårt mål är att leverera fräscha bilar till förmånligt marknads pris."
Men enligt allabolag.se verkar det bolaget inte existera längre. Så man kan ju fortsätta undra hur det kommer sig...
Bilen ägs av en firma: Björktrasten Handelsbolag, Org.nr: 969606-8932 med verksamhet "Försäljning av begagnade bilar och reservdelar samt reparation av bilar". Eftersom det är ett handelsbolag är alla delägarna personligen obegränsat ansvariga för företagets alla åtaganden. En snabb koll på dessa och personer i deras bolag tyder på att de äger fastigheter och så fina bilar som Aston Martin, Lotus, Land Rover och Porsche.
Om detta är korrekt är nuvarande ägare en firma som rimligen har resurser att stå för ev reparationskostnader om de säljer en defekt bil. Det är nog en helt vanlig seriös familjeägd bilfirma. Dvs om man behöver reklamera ett köp är möjligheterna att få ut ersättning ganska stora. Undra om det stämmer? Och undra om nuvarande ägare har koll på om krockkuddarna på bilen finns/fungerar?
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Fats i praktiken så måste man ju isåfall ta firman till tinget om dom konstrar, vilket är tämligen jobbigt.
Men visst, bättre med större firma än nån liten enskild firma i nån sjaskig förort.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Fast jag tänkte snarare att risken att de konstrar är mindre om man köper från ett HB. Eftersom ägarna går in om inte bolaget kan betala.
Det gäller inte ett AB. Det finns AB med 25000kr i aktiekapital, varav hälften är borta...
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Man blir ju nästan lite sugen på att köpa den bara för att plocka isär den och undersöka hur man har "löst problemet" med all säkerhetsutrustning..
Någon som haft med denna bilfirma, "Prütz Bil" att göra?
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
"En kompis" som inte ville att denna bil skulle säljas vidare innan man vet om airbags mm är OK har pratat med Peter på Prütz Bil.
Firman gav ett seriöst intryck. De hade ingen aning annat än att det var en import. Men nu är de medvetna om vad som skrivs här på forumet om denna bil. De skall lämna den till verkstad för koll. Peter höll med om att firmans rykte är värt mer än 99000kr...
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Om bilen nu inte är lagad på ett korrekt sätt så får vi väl hoppas att några delar återvinnas innan den möter pressen. Och inte går direkt dit.
Senast redigerat av Moderator den 2021-02-22 klockan 19:13. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Jäkligt tragiskt om en såpass fin bil utseendemässigt skrotas..
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Fast med tanke på att varenda airbag i bilen, inklusive rullskyddet löst ut och airbagsystemet blivit "bortkopplat" så undrar man hur seriöst lagad den egentligen är.
Bilder berättar sällan hela historien och man har ingen aning hur den ser ut om man synar den mer noggrant, den kan vara helt kass under det senaste lagret färg.
Nu är annonsen på ELE905 borttagen utan att ha bytt ägare. Det visar ju åtminstone att Prütz verkar ta seriöst på infon de fått. Återstår att se vad som händer med bilen, hoppas en sammanfattning från den omnämnda verkstadsbedömningen hittar hela vägen till det här forumet!
$675 gick den för. Ca 40-50000 får man väl lägga på priset för att få den till Sverige och inregistrerad. Sen delarna som behövs för att laga den, ser inte ut att ha varit så illa dock så det borde inte varit tok-dyrt att fixa den.
119000 känns inte som ett orimligt pris, bara lagningen är gjord vettigt.
En liten skråma i fronten...
154754 miles = 249052 kilometers = 24905,2 svenska mil , som i annonsen blivit 15 000 - 15 499 mil...
Ur annonsen: "Mätarställning är endast enligt Mätare". Försök till friskrivning?
9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
9-5 Aero 2009 Kombi
Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987
För framtida referens så är det BYK94W som diskuteras.
Känns som det borde gjorts en del, i carfax så anges transmission till manual, i annonsen är det automat....
Skickat från min iPad med Tapatalk
Är dock automat på bilderna från bidfax.
Senast redigerat av Moderator den 2021-03-05 klockan 13:15. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Återfallssaab: 9-5 2.0t BioPower -07
Har dom målat eller tejpat över det tre orangea US-LEDarna?
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Kalles cabbar är bra, visserligen registrerade som vrak i USA men det betyder nödvändigtvis inte att det är några direkta fel. Igår kollade jag och provkörde de två cabbarna som nämns i ett tidigare inlägg av Loffe. WWH80L kunde lika gärna rullat av bandet i Trollhättan igår, bortsett från några små stenskott i huven. Det var ett skadat stag till motorn som är bytt. Laddar man hem rapporten från Carfax så ser man USA-historiken.