Kamkedjebyte då den hoppat lite.
Inte så vackert under ventilkåporna, krävs en del rengöring.
Vad skitigt det var? Borde verkligen inte oljan hålla bättre rent.
På mina bilar som jag har haft bort ventilkåpan har det inte varit så smutsigt på nån.
Ha det gött, Sven
VVFB (Våga vägra facebook)
99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007
Hur är det med mekvänlighet?
Trångt? Omständigt?
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Relativt enkelt men väldigt mycket jobb.
Mest trångt är det vid servopumpen samt ventilkåpan närmast torpedväggen.
Irriterande med kablaget som hänger över ventilkåpan där.
När man ska ta lös remhjulet från vevaxeln så är det svårt att få plats med en normal avdragare, jag fick låna en rejäl av en kompis.
Rören från tillsatsluftpumpen är lite bråkiga men jag följde inte riktigt wis utan behöll nedre delen av insuget samt spridarna kvar så det krånglade till det lite.
Såg ut som en välbehövlig storservice! Bra jobbat.
En tanke som slog mig: bör man byta olja efter ~50-100 mil efter att den nya kedjan är på plats? Eller är det lite overkill?
Tänker på att det är blandat med nya delar och befintliga i motorn nu. Kanske lite flummigt ställd fråga/fundering, men hoppas du förstår.
Saab 9000 -98 Classic 224 hk med aerostolar och träinredning
Helt riktigt, jag kommer att göra en motorskölj och byta. Vevdrevet samt dom ovanför är nya så det är bara dom fyra kamdreven som är gamla.
Mina ventiler till vevhusventilationen kommer att bytas, den som sitter på den högra ventilkåpan(torped) är ansluten till insuget och har backventil när turbon genererar övertryck. Den andra ventilkåpans backventil är kopplad till turbon inlopp och ska med backventilen täta vid låga varv(undertryck) då den andra ventilen generar vacuumet medans när turbon genererar övertryck så ska denna öppnas och den andra stängs.
Min vänstra främre vid turbon är dålig vilket gör att det blir dåligt undertryck i vevhuset samt luften tar en genväg runt spjället. Eftersom den främre är isolerad så är det inte så lätt att se om plastslangen spruckit.
Ska nog bli ordning o reda på gamla Saaben med lite Fordolja :-)
Kommer bli besvärligt att svetsa fjäderbenstornen men skam den som ger sig.
Ujuj. Passa på att kolla bakaxeln, många får den sönderknackad av besiktningen numer...
Hmm, varför rostar dom just där ? känns inte som ett logiskt ställe ?
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Ujujuj.
Hur långt har den gått?
Har du gjort något förebyggande skydd där tidigare?
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Bilen har gått ca 32000mil, tror att dom rostar där p.g.a det sitter någon form av underredsmassa som släpper från plåten och skapar en "ficka" där däcksprutet lägger sig.
Det sitter 2mm plåt i fjädertornen, måste åka och handla det idag.
Köpte mig en mig svets för några månader sedan som är hyffsat lättanvänd, en kina/polsk synergi typ men det svåraste blir att komma åt vid AC rören.
Bilen fungerar i övrigt så känns märkligt att skrota den för detta.
Väääääldigt många ng9-3 är kexiga i tornen, ojoj vad många som får nerslag på besiktningen. Det är mycket lätt att se för besiktningspersonen.
Men som jag sa, lika vanligt börjar nu bakaxlarna bli, på FWD, de knackar helt enkelt hål i bakaxelbalken, de rostar himla bra de med.
Det var så jag uppfattade det, men det har även hänt att de knackat hål mitt på balken :O