Precis när all inredning var på plats så märkte jag att värmekranens axel hade gått av, den axeln som kopplas till värmevredet och justerar temperaturen.
Så det var bara att beställa ny värmekran och börja riva inredning
Eftersom det läckte lite kylarvätska från motorvärmaren med som sitter på lägsta punkten i hela kylsystemet (dräneringen för blocket) och att jag dessutom glömde byta termostat när systemet var tomt så tömdes motorn på glykol.
Sen sattes det igång med motorvärmaren. Jag hade som tur var ett helt hus liggande (sitter ett aluminiumhus på blocket däri motorvärmaren sitter) och det hade en plugg till bilar utan värmare så den fick flyttas över.
Lossa motorvärmaren var inte jättekul, den hade suttit där ett tag och att komma åt med rätt verktyg gick inge bra men en stor svetstång fick plats och med massa våld, blåmärken och sår så gick det till slut lossa skiten.
Det var däremot så enkelt att byta termostaten att det är fånigt. Ingen tomgångsmotor i vägen eller nått, bara 2 skruv och 1 slangklämma. Kunde dock skitit i slangklämma
Såklart gick det inte byta värmekranen på plats då allt var ihoprostat och fyrkantsmuttrarna som hålls "fast" av lite skör plast bara snurrade. Dessutom rundades en av dom små små insexskruvarna. Så hela värmepaketet fick plockas ur och upp på bänk.
Väl på bänken gick det relativt smärtfritt att lossa den gamla kranen med hjälp av en svetstång som höll muttern på plats och en insexnyckel för dom 3 skruvarna där det gick. Sista skruven var ett helvete men till slut fick jag grepp med en svetstång och kunde snurra - tack gode gud så gick den av direkt. På med ny värmekran då och in med allt i bilen.
Nu är det varmkörning av motor som gäller för att se så det inte läcker innan jag monterar all inredning igen, hade vart så satans irriterande om det läckte... Jag litar inte helt på Professional Parts produkter...