Intervju med Kai Johan Jiang i Affärsvärlden bakom betalvägg, referat och länk hos Expressen:
https://www.expressen.se/motor/bilny...-manga-ganger/
Intervju med Kai Johan Jiang i Affärsvärlden bakom betalvägg, referat och länk hos Expressen:
https://www.expressen.se/motor/bilny...-manga-ganger/
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Ägarförändring i Nevs.
https://sverigesradio.se/sida/artike...SUHTIGiL786_Ik
En liknande affär kunde Svenska staten ha gjort...men med Saab då.
Då hade vi sluppit konkursen.
Till mitt garage: Garaget
Varför skulle staten smälla många miljarder för att bli ägare av en fordonstillverkare?
Innan GM kastade in handduken gjorde saab en årlig förlust om ca 3-5 mdr, ett belopp som framtida ägare skulle behöva pytsa in varje år. För det håller du knappt 5000 anställda sysselsatta.
Det skulle bli billigare för staten att istället ge alla anställda en halv miljon kronor var varje år och låta dem löka hemma än att köra saab-fabrik. Ännu bättre är förmodligen att spendera ett engångsbelopp om ett par hundratusen per person för att utbilda dem till bristyrken istället.
Senast redigerat av jellybear den 2019-01-15 klockan 15:09.
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Finns ändå en viss skillnad.
1. Ford satsade miljardbelopp 2006-2010 på att utveckla volvos nya motorfamilj VEA.
2. Geely har sedan övertagandet 2010 satsat ännu mer pengar på volvo som använts för att bygga fabriker och spotta ut modeller.
Resultatet är att volvo under 2012-2018 förnyat hela modellprogrammet med 5 nya modellfamiljer (V40, XC40, XC60, XC90, S/V60, S/V90). Hos saab körde man utvecklingen på sparlåga och utvecklingen av nya bilar skedde inte i den fart som marknaden krävde. T.ex. ng9-5 var ju initialt planerad att släppas ca 2006 (då hade og9-5 funnits i 9 år vilket är långlivat i bilbranschen) men istället klämde man in ytterligare en facelift av og9-5. Samma sak med 9-4X som tog lång tid att utveckla.
Senast redigerat av jellybear den 2019-01-15 klockan 17:50.
Ja, det är ju raka motsatsen till och med, Ford pumpade in, in medan GM mjölkade ur.
Hur SAAB hade sett ut om man fått ekonomisk hjälp att förnya flottan med med ng9-5 Sportcombi, 9-4x och nya 9-3 baserad på Phoenix på samma sätt som Volvo fått från Ford och Geely för att utveckla VEA, SPA & CMA, ja, det kommer vi aldrig att få veta..
Att det skulle snurra igång med lilla Spyker var det väl aldrig någon som riktigt trodde på...?
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Och Opel hade gjort förlust i typ 19 år under GM, gick med vinst 11 månader efter att det hade sålts.
Man ska komma ihåg att GM-koncernen hela tiden när det ägde Saab gjorde stora förluster, delvis beroende på en massa pensionutbetalningar. Så man flyttade pengar till USA på alla sätt. Ett av sätten var att alla Saab sålda i USA gick via GM som drog in all körsäljningsmarginal direkt in i GM:s kassa och bidrog inte till Saab Automobils inkomster.
Saabs bokföringsmässiga resultat sjönk ungefär med 3 miljarder när GM tog över 2001.
Om man tittar på själva verksamheten så gick GM:s Saabengagemang ganska nära nollan.
När Spyker tog över så behövdes överbryggningskapital eftersom avtalet med GM i praktiken omöjliggjorde vinst de två första åren. Hade Antonov fått investera (vilket Muller satsade på) hade det kanske kunnat gått - en av sakerna som sänkte det hela var att man saknade likviditet för att producera bilarna som fanns i orderböckerna, en annan var att försäljningen drog ut så långt på tiden att underleverantörer han skrota verktyg vilket ledde till många månaders försening i leveranser och stora förlorade intäkter.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Visst är det så. Men att ha ett operativt (inte bokföringstekniskt) resultatet nära nollan beror också på att man snålade rejält på utveckling vilket straffar sig senare. Hade man under 00-talet lagt de pengar som behövs för att ha ett konkurrenskraftigt modellprogram under 10-talet hade man ju gått ännu mer rejält back. Hur man än vänder och vrider på det hade någon behövt vräka in tiotals miljarder i saab för att överhuvudtaget ha några nya modeller att sälja men det hade ändå inte varit en garanti för långsiktig överlevnad.
Och jag är skeptisk till att använda skattemedel till en sådan osäker satsning, som i bästa fall kan säkra:
1. Att märket överlever
2. Att folk har jobb
Punkt 1 ska inte skattepengar användas till, så enkelt är det. Och för punkt 2 är det förmodligen bättre att lägga skattepengarna på att utbilda folk till bristyrken och på andra sätt skapa förutsättningar för andra företag att växa, det blir billigare för staten och bättre för individen. Tänk om staten skulle ha börjat skjuta till skattemedel i ett drosktillverkningsföretag för 100 år sedan och än idag behöva pytsa in pengar för att droskarbetarna ska kunna behålla sina jobb...
Vad du helt förbiser är att GM bestämde vad SAAB fick och inte fick göra.
GM var ju i princip konkursfärdigt och räddades av den amerikanska staten 2009 med lån och andra ekonomiska stöd.
https://en.wikipedia.org/wiki/Genera...reorganization
Exempelsvis fick saab betala mycket mera för sina motorer än opel behövde göra trots att det var samma motorer, då ser det självklart ut som att saab gör förluster.
Cadillac BLS är ju ett annat exempel alla kostnader belastade saab medans intäkterna hamnade hos gm i usa.
Jag kan tycka att det vore bra med mer fakta istället för generellt tyckande när det gäller saab.
Ha det gött, Sven
VVFB (Våga vägra facebook)
99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007
Låter logiskt. Nu när man fått en tillverkningslicens behöver man inte det statliga och regionala ägandet från Kina längre. Samtidigt har värdet på bolaget gått upp och då är det dags att casha in.
Det har jag misstänkt varit planen hela tiden. Köpet av Saab var en del av att uppfylla dom kriterier kinesiska myndigheter ställt för att få en licens. Det har varit syftet hela tiden. Resten är en kullis.
Frågan är ju vad man gör nu?
Fredrik J
Jag tror vi säger samma sak fast på olika sätt. Att saabs utveckling gick på supersparlåga under 00-talet beror självklart på att de inte tilläts göra något annat av ägarna. Det jag säger är att för märket/företaget saabs överlevnad behövde någon satsa mångmiljardbelopp. GM gjorde det inte under sin sista tid som ägare.
Saab gick med förlust långt innan GM kom in i bilden, så att ständigt skylla Saab's konkurs på GM börjar bli väldigt tröttsamt.
Visst, GM hjälpte inte Saab, men Saab hade inte överlevt utan GM heller.
Jag älskar Saab lika mycket som er andra men lite verklighetsförankring skadar ändå inte.
Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
Saab 9-5 2.3t -00 Saab 9-5 2.3t -99
Saab utvecklade flera bilar efter 2002, det var bara att det inte blev Saabar: Alfa Romeo 159, Subaru Tribenca och Cadillac BLS. Man kan till stor del räkna dit Opel Insignia, det blev visserligen 10000 Saab 9-5 också, men förseningen och den fatala förseningen av kombin gjorde att Saab inte fick njuta frukterna av nerlagt arbete. Hade kombin kommit ett år tidigare (för att inte tala om samtidigt som Insignia-modellerna) hade saker Saab ekonomiska situation antagligen sett annorlunda ut
Ja, men beloppen var betydlgt mindre, de allra flesta år var det niosiffrigt. Det var först när GM blev ensam ägare 2000 som förlusterna skuttade upp till 3-miljardersnivån.
Saab akilleshäl har alltid varit marknadsföring. När GM kom in -90 så hoppades jag att detta skulle fixas, men grymt besviken blev man, GM införde ju t.o.m. begreppet "Silent Launch" (tala inte om för någon att bilen finns att köpa): https://www.goauto.com.au/news/cadil...-27/21289.html
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Samtidigt är det ju så att VÄLDIGT många bilmärken, specieltl europeiska har räddats av staten i det landet, kommit på fötter och sedan levt vidare och genererat pengar till landet.
Så det är ju inte riktigt så enkelt, med samma logik borde vi göra oss av med all industri ? ..Det blir liksom inte så bra långsiktigt.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
FEL.
SAAB behövde en kapitalstark ägare, men ingen kan väl säga att GM gjorde ett bra jobb (inte ens dom själva), nu kanske det inte direkt fanns många att välja på men saker hade kunnat se annorlunda ut om en annan ägare hade klivit in och gjort vettigare saker.
GM mjölkade saab på lösningar och kunskap, satsade inget på utveckling och lät andra europeiska tillverkare skörda frukterna istället. Det är ju nästintill ett skolboksexempel på dåligt skött.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Jag vet inte om du misstolkade vad jag skrev eller om du bara vägrar ta in det.
Saab var konkursmässigt, man hade gått med förlust i princip varenda år sedan starten. Det fanns inte en chans att få ut nya modeller eftersom det helt enkelt inte fanns kapital och resurser för att ta fram dom, och dom modeller man hade var utdaterade och sålde dåligt. Hade inte GM klivit in hade Saab konkat rätt snart.
Som jag sa, GM hjälpte inte direkt Saab, men utan GM hade konkursen kommit tidigare.
Visst, en kapitalstark ägare som var villig att plöja in miljarder i Saab hade kanske kunnat rädda Saab, men någon sådan fanns inte. Ingen var intresserad av att köpa ett bolag som i princip aldrig gjort någon vinst och alltid gått med förlust, så det fanns två alternativ. Skjut upp konkursen med hjälp av GM eller konka direkt.
Att saker hade kunnat se annorlunda ut med en annan ägare är rätt självklart, men någon sådan fanns inte det så det är enbart fantasier och spekulationer. Det är ungefär lika relevant som att diskutera vad som hade hänt om Saab hade byggt rymdraketer istället för bilar.
Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
Saab 9-5 2.3t -00 Saab 9-5 2.3t -99