Det beror såklart på vad du använder för spackel.
15 minuter för det jag använde senast http://www.hagmans.se/produktinforma...blad/11000.pdf
Det beror såklart på vad du använder för spackel.
15 minuter för det jag använde senast http://www.hagmans.se/produktinforma...blad/11000.pdf
Scotte är effektiv, är man noga så får man bort all rost, jag har iaf lyckats med det typ 85 ggr!
Detta förfarande används även vid billackeringsutbildningar..man gör "by the book" så att säga
Som jag skrev så gör man detta ordentligt så håller det länge!..jag har ju som sagt jobbat med billackering i 10 år innan jag började köra lastbil så detta har jag gjort många många gånger
uj, det där såg ju inte så latjo ut. Det är ju ingen enkel fix med lackstift. Hur fixar man en sådan skada? Där räcker väl varesig bläst eller scotte?
Som tur är sitter rosten på yttertröskeln. Innertröskeln är oskadad vilket förenklar arbetet avsevärt. Jag kommer kapa ur motsvarande tröskel från en fräsch kaross, kapa bort de delar som är skadade på min bil och sen svetsa i nya bitar. Inget överdrivet komplicerat arbete, men tidskrävande och det ställer krav på att man har rätt verktyg.
Jag kan ju passa på att fråga, vet någon om tröskeln är likadan även på årsmodell 05 och framåt?
Nu har jag kikat på rosten som uppstår på hundbenen. Vid hundbenet finns det i huvudsak två problem som jag identifierat. Dels möts innerskärmen och ytterskärmen precis innanför själva hundbenet. Tätningen mellan dessa två plåtar lämnar en del att önska och en bil som har några år på nacken har antagligen ännu sämre tätning. Det jag gjort är att jag tagit bort en del av innerskärmen, se den blå ringen på bilden. Detta gör att man kan komma åt att rostlaga bakom samt att rostskydda ordentligt. Problem nummer två är att tröskeln och innerskärmen formar en hylla som lagrar smuts och är en källa för rost. Jag har helt sonika kapat bort denna hylla och svetsat ihop innerskärmen med tröskeln, se röd ring på bilden. Förhoppningsvis minskar detta risken för framtida rostangrepp. Dessvärre tror jag att ni som bara lagar rosten utan att modifiera hundbenets konstruktion har åtgärdat symptomen men inte problemet.
Jag fortsätter på denna tråd som innehåller mycket bra information gällande rostlagning av hundbenet.
Har haft en obehaglig känsla de senaste veckorna och valde idag att ta ner sidokjolen och kolla läget. Jag har liknande angrepp som AndersJoh i inlägg #25 baktill (kanske inte lika aggressivt), inget på mitten men lite framtill, jag tror det går att rädda utan svetsning.
I och med att vädret i Stockholm inte tillåter att börja laga rosten så har jag lagt på rostkonverterare Neutrarust 661 som jag hade kvar från när jag fixade plåttaket. Se bild hur det ser ut nu (tror ni de går att rädda?).
Rost hundbenet.jpg
När vädret blir bättre tänkte jag börja med arbetet.
1. Skotte: Tänkte börja med denna och kolla hur det blir.
2. Rostomvandlare ifall jag inte får bort allt, Hagmans Carosol.
3. Washprimer/etchprimer
4. Finspackel med separat härdare
5. 2 komponent grundfärg filler
6. 2 komponent lack (färgkod 170 dvs. ej metallic)
Självklart ska det slipas och fixas emellan varje steg.
AndersJoh & TCarlsson: Ni får gärna återkoppla hur det gick med er rostlagning, har förvisso gått några år
Senast redigerat av Joabor den 2019-03-19 klockan 18:13.
Saab 9-5 2.0t Svart Sportcombi Biopower Vector -06, manuell, 26 000 mil. Att göra: laga rost, ventilkåpspackning, A-bussningar
BMW 220d X-drive Gran Tourer -18
Skit att det inte finns ekonomiplåt till den här delen! (eller finns det?) man får alltså knacka till ny plåt själv och byta. Brukar vara ett rejält hål bakom innerskärmen också tyvärr. Tips till att få bort plastmuttrarna utan att skruven går av är att klämma hårt på varje mutter först med en polygriptång. Brukar knaka lite av rosten inne i muttern då och sen så lossar dom bra.
Det är jäkligt synd att det i princip inte görs ny ekonomiplåt, eller snarare det görs (nästan) inga nya formar för att pressa längre då det är för dåligt betalt.
Det hade mycket riktigt varit fint med den biten som ekonomiplåt..
..Hur svårt är det att få bort tröskeln hel f.ö ? Min Aero hade ingen synlig rost på hundbenen när jag köpte den, nu såhär 5-6 år senare så pang bara.. massor av rost, uppenbarligen var det hyfsat bra åtgärdat men nu släppte ytskiktet..
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Svenska saabklubben sålde ekonomiplåt (hel skärmkant), men hittar den inte på hemsidan nu. Kanske är slutsåld.
Kolla inlägg #4 och #11 som beskriver bra hur man gör. Jag lyckades inte 100%:
- Hade av pinnbulten i skärmen i bakre hjulhuset, men kommer att laga enligt inlägg #11.
- Förstörde den främre fästet i kjolen, där det sitter en bult som du kan nå inifrån hjulhuset efter man lossar innerskärmen och viker undan den. Får laga med något plast tjofix.
Efter borttagning av sidokjolen får du vara beredd på en mindre shock
Saab 9-5 2.0t Svart Sportcombi Biopower Vector -06, manuell, 26 000 mil. Att göra: laga rost, ventilkåpspackning, A-bussningar
BMW 220d X-drive Gran Tourer -18
Infästningen i framskärmen är svår att få loss hel. Det är en rostfri pinnskruv i kjolen och en eloxerad mutter som så gott som alltid sitter bergfast.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428
Eller kläm runt om med en rejäl tång för att få lite rörlighet på muttern. Går inte det klipp sönder muttern det är mindre jobb att köpa nya än att fixa ny fastsättning.