tja, är väll lika bra att lägga upp en tråd, om inte annat för att sätta lite eld i baken på mig själv

Bilen ifråga är en 9-5Aero -01 Kombi Automat som jag köpte med motorhaveri av jobbet i höstas (dom hade bytt in den, och när dom skulle köra den till en annan anläggning så rasade den )


(enda bilden jag har på själva bilen i helhet ^^


maskinrummet. efter en ordentlig tvätt... det var riktigt skitigt, samt att det hade tryckt olja ur oljepåfyllningen...


tändstiftet på ettans cylinder var inte riktigt som det skulle...


nämen, har man sett, oilsludge


här vare oxo oilsludge

http://www.garaget.org/video/1twckcqqe5of
en första undersökning, å ja, mina misstankar stämde


honing av det "nya" blocket, B234R

mao så blir den nya bottendelen helt och hållet T5, dock så letar jag fortfarande efter en vevaxel, då denna bottendel råkat ut för vevlagerhaveri


blocket nyblästrat.


Grundmålat, förts med etsgrund, och sedan washprimer.


basfärgen lagd, en vinröd-lila metallic från toyota avensis.


klarlackat, dock så ska jag lacka om det efter att all bearbetning är klar, då jag ej är nöjd med kulören, den nya kulören blir mest troligt saabs MerlotRed.


varför grejja med så oväsentliga saker som motor, när det finns viktigare saker att göra, tex. montera Xenonljus?


extraljusen var ju redan Xenon, så det blev ett jävvla ljus


ett annat lysande exempel på min prioriteringsförmåga
så självklart inköptes en inredning från en -06a


ännusålänge så är bara baksätet bytt. Integrerad barnkudde

men så tog jag mig i kragen och bestämde mig för att riva ur den gamla motorn ur bilen.


sagt och gjort, bilen fraktades till jobbet en fredag, helgen var uppbokad


Till min hjälp hade jag Niklas "folke" Folkesson, han hade inget att säga till om, för han har lite hjälp att ta igen, se hans projekttråd...


Dessutom så kom Andreas "xor" Åman och hjälpte till ett tag, jag var dock lite skeptisk till en del av deras arbetsmetoder, tex. att lossa på skruven till strålkastaren


motorn på väg ner, lr rättare sagt, bilen på väg upp.


motorn i frihet


ujj va det blev tomt

motorn togs hem och väl hemma började jag dissikera den, dels för att se vad som hänt, dels för att se hur stora skador det var på topp och vev.


nämen, inte ska väll dethär titthålet vara här?


och här saknas det oxo nånting... hmm...


och ventilerna ser ut som om dom har sniffat på nått olämpligt, kolvrester kanske???


lagren var inte heller så fina....


det var inte så mysigt i tråget heller...
dessutom var kamkedjan helslut, balansaxelkedjan MER än helslut... och bilen har inte ens gått 17000mil... så, BYT OLJA I TID!!! enligt serviceboken så var inte denna bilen servad på 4500mil och 2,5år...

hursom, toppen är lämnad till aero4ever så han ska få lägga sina magiska fingar på den, ventilerna och styrningarna är beställda och jakten på en vevaxel fortsätter...

framtidsplanerna är iaf att få den att gå, få någon användning av 630cc spridarna som ligger och samlar damm och en del hemligheter vad gäller utsidan