Har upplevt ettt fenomen ett bra tag nu, när man smyg gasar så tvekar bilen till precis innan den går upp på övertryck, alltså mellan vitt&gul på org mätaren. Nån som har nån terori om detta eller samma fel?
Bilen en 9000 2.3T -94'a
Har upplevt ettt fenomen ett bra tag nu, när man smyg gasar så tvekar bilen till precis innan den går upp på övertryck, alltså mellan vitt&gul på org mätaren. Nån som har nån terori om detta eller samma fel?
Bilen en 9000 2.3T -94'a
ingen?
jag hade ett liknande fel och då bytade jag bränslefilter...... Det var mitt problem!
1,4 Bar ÄR Kul......
Har samma fenomen jag också men jag har upptäck att om man kört gansk hårt med bilen innan man börjar "smygköra" så gör inte bilen så. På min bil är det bara på tvåan den beter sig så.
Skall forska lite i detta, när du säger det så e det 2'an för mig oxåUrsprungligen postat av 170KJ
Min 9-5 2.0t-99 beter sig exakt likadant, tydligast på 2an.Ursprungligen postat av pumpe3
Den rycker ibland o ibland så tappar den liksom laddtrycket.
Har maptun steg 4 nu, men den var likadan orginal fast då märktes det självklart mindre.
Behöver tips!!!!!!!
Danne
Köra bil utan turbo e som o ha sex me kådis..
Har nu bytt bränslefilter och det blev inte bättre för de!
Hur är dina symtom?Ursprungligen postat av 170KJ
8:or i bilen?
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Bilen "tvekar" lite på tvåans växel precis när det börjar bli övertryck i insuget (0). Ja det sitter 8:or i med 0,9 i gapUrsprungligen postat av RZ
I min sitter det orginal stifft, och har identiskt symptom.
Skall testa 8'or i morgon.
Min bil är precis likadan, en 9000 Aero -94.
Fast den tvekar, rycker och har sig vid exakt 0.3 bars laddtryck.
Efter lite telefonerande med Fredrik på Maptun som jag nyss handlat Steg 4 av så sa han att jag skulle dra ur lambdan och testa en sväng. Då ryckte den minsann inte det minsta!
Så imonn ska jag köpa en ny lambdasond för 2398.- på Saab i Vetlanda... svettigt svettigt...
Men även jag misstänkte lambdan för bilen har dragit onormalt mycket bensin när jag kört lugnt. Har aldrig fått den under en liter per mil, lugn som medelhård körning.
Så testa att dra ur lambdan på era bilar och kör en sväng.
Kontakten sitter strax bredvid röret till oljestickan på 9000.
Ha en bra turbodag!
9-5 2.3 2007
Spännande, jag har nyligen bytt lambda och mitt fel kvarstod efter det iaf
Har ni inga läck nånstans då?
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Min dricker väll ganska normalt om man ser på hur jag kör men jag har däremot hittat en lambda som sitter uppspänt med buntband precis ovanför original katten ska sitta men om den är inkopplad vet jag ej!?. Har givetvis en sittande i främre röret också.
Ingen som kommit på någon lösning?
Har problem med höga avgasvärden, därför har jag lusläst det mesta om detta på forumet.
Jag lyfter denna tråden igen därför att jag också har småryckningar på samma sätt som beskrivs här.
Jag har tidigare gissat på DI-kassetten och planerat att byta den vid ett bra ekonomiskt tillfälle, även om den inte är defekt så kan det va skönt att ha det gjort eftersom bilen nu rullat en del.
Läser här att rycken kan bero på bränslefilter eller krånglande lambdasond. Bränslefilter var ganska längesedan jag bytte
och lambdasonden kan ju vara orsak till de höga avgasvärdena.
Vore kul och höra om ni som skrivit i denna tråden fått rätsida på ryckproblematiken.