Jag undrar dock hur Johan-99T16 (för det är väll en bild på hans bil?) har lyckats flytta kylaren så långt bak och var får oljekyl och kylfläkt plats?Ursprungligen postat av Saab Turbo Karlsson
Jag undrar dock hur Johan-99T16 (för det är väll en bild på hans bil?) har lyckats flytta kylaren så långt bak och var får oljekyl och kylfläkt plats?Ursprungligen postat av Saab Turbo Karlsson
Kylfläkten får plats framför intercoolern om man fixar en riktigt smal tryckande kylfläkt, t.ex en från Spal. Jag har för mig att Johan har en oljekyl från Saab 9-5 monterad under stötfångaren. Riktigt diskret jämfört med min svulstiga lösning.
Mvh Jonathan
Jonathan Nilsson STCS#4021
Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973
Hej! Du kan ju kolla min (99:a med frontmonterad IC) på garaget om du vil. Jag har faktisk inte fått testad den ännu, men tror det ska bli bra Fin bil du har!
Jovisst är det en bild på min bil...
Har flyttat bakåt kylaren så mycket det bara går, lutat den lite mer också.
kapade bultarna på balken nere och borrade nya hål med genomgående skruv från undersidan...tror ca 20mm. Uppe på kylarbalken kapade jag av fästplåtarna och förlängde dem lite...vet ej hur långa exakt.
Elfläkten är en tunn Spal(köpte min på Alutech)tercoolern på framsidan(tryckande fläkt). Oljekylet är från en 9-5, sitter i stötfångaren...luften tas in där normalt nummerplåten sitter...finns nog bilder på det i min tråd.
Intercoolern är 2st cellpaket från 9000 som är nedkortade och ihopsvetsade med nya gavlar...har blivit många omsvetsningar innan den passade bra men nu hoppas jag det kommer fungera tillfredställande.
Kan maila bilder på mer detaljerade lösningar för den som vill ha.
Johan Carlsson#2661
Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
Tech2 med Candi finnes
IC:n du har; är det något egenbyggt/-modiferat, eller vad för bil kommer den ifrån?Ursprungligen postat av Skjæveland
Såg även att du har multirem istf vanlig kilrem, precis vad jag tänkt fixa. Hur har du gjort? Jag antar att du behövt modifera remskivorna, hur och vilken bil kommer de ifrån?
Den lösning jag tror mest på för min del, för tillfället, är något liknande som du gjort, fast bara med ett cellpaket från 9000, nerkortat givetvs. Är det tillärckligt med godstjocklek i 9000-icn för att svetsa på nya alu-gavlar?Ursprungligen postat av Johan-99T16
Skicka gärna bilder på mer detaljerade lösningar. Min e-postadress: rallyelwood(at)gmail.com
Det där e ordnat av förra ägaren av bilen, men IC:n ska vara från en 2003 Renault Traffic, och e inte modifierad (vad jag vet iallafall).Ursprungligen postat av rallyelwood
Jag har multirem ja, men den e förra ägarens patent den med. Jag jobbar nu med att bygga en ny motor med kilrem, multiremen har bare skapat problemer:
- någon innan mej har slagit inn torpedveggen för att få plats till vannpump-skivan.
- vannpumpen står på "fel" ställe, och ekspansionkärlet e plasserat på högre sida, med en radiatorslang lika under turbon
- vannpumpen kolliderar med motorfästet på högre sida, så någon (innan mej) har kapat nedre del av motorfästet i två.
- det blev också lite klurigt med vannrör til turbo'n, eftersom alla radiatorslangar och annat e flyttat långt från där dom skulle varit..
Jag har endast en bild på hur det e löst på min bil, men kan ta andra om du behöver det (om jag inte glömmar det ) Bakre kåpan kommer ifrån en 9000, annars tror jag inte det e gjort så mycket speciellt.
http://geting.se/viewimage.php?image...8-motor012.jpg
Med ett cellpaket går det att få dit det utan att flytta kylaren, så gjorde Ragnar med sin första intercooler han monterade på sin 99T16. Men för att få "bra" plats för intercooler och kylfläkt så är det ju bra att flytta kylaren bakåt.Ursprungligen postat av rallyelwood
Min svetsare hade inga problem med att svetsa i cellpaketen.
Johan Carlsson#2661
Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
Tech2 med Candi finnes
Ok. Jag skall även passa på att byta till en 900-alu-kylare, så jag behöver ändå modifera balken. Det är då lika bra att flytta t-baks kylaren, man jag kommer att ge plats för en oljekyl bakom H2O-kylaren. Har nog bestämt mig för hur jag skall göra nu... Vad tog din svetsare för att svetsa nya gavlar (inkl. el. exkl mtrl?)?
Tack för bilder förresten Johan, kommer nog till nytta.
Du får gärna ta fler bilder, Skjæveland, och skicka till mig. Jag hade dock tänkt att byta till multirem utan att att byta kåpa, det betyder ju bl.a. att man "måste" ha vattenpump från 9000, och det skall jag försöka undvika. Men i gengäld måste jag förmodligen modifiera remskivan från 9000 till original-900-vattenpumpenUrsprungligen postat av Skjæveland
Jag fick ge 1400kr för svetsningen inkl materiel. Sen tog han 1000kr för att svetsa tryckrören exkl materiel.Ursprungligen postat av rallyelwood
Jag är nog inne på att byta till og900 alukyl jag med, men det får bli en senare fråga.
Johan Carlsson#2661
Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
Tech2 med Candi finnes
Har det hänt något med bilen på sistone då? Nä, ska jag vara ärlig sniglar sig arbetet fram.
Bussningarna är nästan alla bytta, kvar är de som sitter i bakaxeln. Sedan skall ju allt monteras tillbaka på bilen.
Det kommer att monteras ställbara dämpare från AVO runt om, nya fjädrar är inköpta på biltema, men egentligen avseeda för två olika modeller av Mercedes-bilar. Varför undrar ni då kanske? För att få en styvare upphängning har jag kommit fram till att den odämpade egenfrekvensen ute vi hjulen bör vara ca 2Hz fram, och helst 10% högre bak. Sedan har jag räknat lite m.h.a. fjäderdata, Excel och MatLab och kom fram till de två olika mersa-fjädrarna.
Läs mer på min hemsdia och se fler bilder, ett axplock nedan dock.
Kommer bli sjysst med avo damparna ( ar i australien sa inga prickar) har sjalv ett par till min 99a. stallbara i 15 lagen om jag minns ratt!! fint bygge! drar upp en trad pa min sen nar jag kommer hem! da ska den in i fas tva!
Saab 900S T16
Mitsubishi Evo 6 tme 600hk 700nm
Jaha, då har man byggt höghus och kraschat vevaxelgivare...
1. Monterade de sista nylonbussningar vid kristihimmelsfärd. När bussningshållarna i bakvagnen (främre fästen för länkarmarna) samt framvagnen (fästen för undre länkarmar) skall monteras upptäkte jag att det var tumgänga (7/16"~11,1mm) fick flänga iväg och köpa rätt muttrar och passande hylsa (11/16"~17,5mm). Fick dock inte tag på låsmuttar så jag använde istället fjäderbricka och vanlig låsvätska. Tror ni det kommer hålla?
2. Jag kapade mersa-fjädrarna så ett mer varv än jag räknat ut var kvar för att ha lite marginal. Tanken var att behålla höjde fram mot tidigare och sänka motsvarande bak. Dessutom räknade jag med ca samma egenfrekvens bak/fram. Resultatet blev en mkt hög och stum framvagn och en lite lägre och framför allt mjukare bakvagn.
3. Skulle byta oljepumpshus för att kunna montera vevaxelgivare för DI och upptäkte att motorn (M91) redan hade hus med fäste för givaren. Bytte iaf till ett rengjort hus och satt dit ny packning samt packbox. Dum som jag var monterad jag sedan den vanliga remskiva och krasch, givarens aluminiumhus sprack. Jag behöver få tag på en remskiva och vevaxelgivare från en 900 med EZK, vilka åsrmodeller/motornvarianter fanns detta på?
4. Ni som har Volvo-valpkuddar i era 99or har ni bara monterat dit kuddarna (med större hål och 1/2" UNF-muttrar) eller har ni tillverkat någon distans? Valpkuddarna är ju hälften så höga som original? Växellådan lär väll slå framvagnsbalken och drivaxlarna lär väl inte få någon gynnsam vinkel?
5. Lite fler bilder och text finns på min hemsida: http://hoftware.com/erally/99an.php
Bilen står på egna ben med tillfredställande höjd. Det blev att montera tillbaka sänkfjädrarna fram och kapa lite till på mersa-fjädrarna bak. Resultatet: en tillräckligt låg bil och 24% styvare (odämpat och teoretiskt) bakvagn än framvagn.
Jag skulle gärna ha synpunkter på punkt 1 och 4 i mitt förra inlägg. Någon?
Fler bilder finns som vanligt på min hemsida.
Fick hem min EZK-remskiva idag (dyrt som f-n på skroten). Upptäkt direkt att DI-bländarskivan inte passade. Enligt 900aero.com skall centrumhålet i DI-bländarskivan vara mindre än det i EZK-bländarskivan, men i mitt fall var det tvärt om
Verkar således finns olika varianter av både DI- och EZK-bländarskivor (samt remskivor). Vad göra? Någon som har lite mer info om detta?
En sak jag upptäckte vara att min EZK-bländarskiva har pressningar i mitten precis som DI-bländarskivan på 900aero.com och samma skillnad finns på EZK-skivan.
Innerdiametern på min DI-bländarskiva är 63 mm och på EZK-diton 58mm. Är det säkert att sätta dit en svarvad distansring?
DI-remskivan till vänster och EZK-remskivan till höger
DI-bländarskivan i EZK-remskivan.
Det ser ut som att du har fått tag på en av de allra första EZK remskivorna. Du skall kolla efter -91, då vet jag att Di skivan passat bult on (63mm).
Ja, remskivan kom från en 89:a. Men då måste det också finnas "tidiga och sena" varianter av DI-skivan? Mad tanke på hur mina bländarskivor skilljer sig åt tvärtom mot de som beskrivs på 900aero.com.Ursprungligen postat av Realpower
Det kan inte vara så att även turbo-modellerna (inkl s) hade en remskiva som bländarskivan passar på, efter -91? Min 900s -91 hade nämligen iaf oljepumpshus/lock anpassat för vevaxelgivare...
min remskiva kommer från en 900i16 - 88 och på den passade DI bländarskivan rakt av, dvs inge modd. dock har jag tidigare testat med nyare remskivor från 91 och 92 vilket den inte passade på. så det här med att man ska leta remskiva på nyare 900:or dvs 91-93 stämmer inte, utan man kan hitta på en äldre också.
Som jag tolkar det (utifrån mina bländarskivor och bilderna på 900aero.com) så finns det två varianter av båda. I båda fallen (EZK och DI)...
...finns det bländarskivor som har två pressade cirkulära spår i mitten. Dessa har en innerdiameter på 58 mm och en höjd på 12 mm.
...finns det bländarskivor som har en slät mittendel. Dessa har en innerdiameter på 63 mm och en höjd på 13 mm.
Min EZK-remskiva med bländarskiva kommer från en 89:a. Mer osäkert vilken årsmodell min DI-remskiva med bländarskiva kommer ifrån, har för mig att den kommer från en 92:a.
Som synes, är de som visas på 900aero.com tvärtom mot mina skivor. (DI t.v., EZK t.h.)
Detta är mina slutsatser, hur det är med årsmodeller, låter jag var osagt...
Ursprungligen postat av Saaben
Då hade du väl förmodligen hittat en DI skiva med den mindre innerdiam? Då ska man ha den äldre EZK skivan, men han hade ju hittat en DI skiva med den större innerdiam...