Hej på er alla!

Jag tänkte att ni skulle få lite att fundera på medan ni smälter julmaten!

Jag har precis handlat min första og900; en -88 med turbo och 8 ventiler. Dessutom har denna guldfärgade rosthög (nåja, mest dörrarna och tanklock) automatlåda. Tänkte först bara ha den som andrabil nu när jag ska laga lite på min 9000 cse (ruta och medföljande rost), men den är ju så gullig med sina gula framlampor och mysiga motorljud! Jag kommer nog behålla den...
Jag har ju fått den att gå på alla 4 cylindrar och rättat till så den ger mer än grundladdtryck (kuliga saker de däringa APC-boxarna och magnetventilerna)! Och växlar lite bättre gör den nu också (ny olja).

Men nu har jag lite frågor (och ja, jag har sökt i gamla trådar innan ):

1a. Hur vanligt är det egentligen med automatlåda till de här krutgummorna?

1b. När slutade de med T8:an? Den känns ju lite "rå" jämfört med T16, så det borde vara på slutklämmen 1988... Men ack vilket coolt motorljud! I'm in love!

2. Vad är det som gör att automaterna tydligen är ännu sämre än vanliga lådorna (detta framgår i ett antal trådar men jag hittar inget om vad som rasar eller vad man ska tänka på/åtgärda för att få maximal livslängd)?

3. Nån som kan tipsa om nån bra tråd/sida där man får lite till livs om den mekaniska insprutningen (K-jetronic)? Jag har lite trubbel med tomgången (kall=låg tomgång ~700 rpm, varm=hög tomgång >1500 rpm) och tror nog att jag skulle behöva skruva lite med prylarna. Fick för mig att man inte ska använda den vanliga tomgångsskruven utan justera nån luft-bypassventil för rätt tomgångsvarv etc.

4. APC-trimningen låter ju intressant, men hur mycket ger det? 10, 20 eller 30 hk extra?

5. Har nån micklat med en K-jetronic här och lyckats få den att prestera mer (den är väl lite flaskhals för att kunna ta ur mer hk) i en T8? På gamla Granada 2.8i kunde man byta "luft-tratten" till en större från nån gammal BMW för att ta nåt exempel. Spridare och sånt borde ju gå att byta för att få mer soppa etc... Skulle ju vara roligare/coolare att mickla lite om andan faller på, än att göra standardbytet till T16.

Ja, ni ser vad som rör sig i en nybliven og900-ägares huvud! Största frågan är väl dock:

VARFÖR HAR JAG VÄNTAT SÅ LÄNGE? De är ju supercoola, de här gamla åkdonen!

Döda mig gärna eller flytta tråden dit den hör hemma vid behov, men skriv gärna lite om varför så jag (eller mina arvingar) kan lära lite till nästa tråd!

GOD FORTSÄTTNING!