Det är alltså inget fel på din bil, just NG9-3 har sjunkande pedal så som du beskriver... vet dock ej varför!
Det är alltså inget fel på din bil, just NG9-3 har sjunkande pedal så som du beskriver... vet dock ej varför!
Senast redigerat av Moderator den 2021-05-15 klockan 13:15. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Tackar för infon! Då behöver jag inte oroa mig för det mera
/Allan
Jag har fått nedslag på bilprovningen i jkpg idag på grund av sjuknade bromspedal enbart vid tomgång vid stillastående, jag försökte förklara för dem att det är helt normalt på denna bilmodell men icke enligt dem, är så trött på detta!
Jag ska tydligen fixa ett fel som inte går att fixa!?!?!?
Tydligen årets skämt , att dem inte har bättre koll på besiktningen! Är så FÖRBANNAD less!
/Emil
När jag tog mitt BE-kort förra våren så berättade uppkörningsinspektören att man fått stryka punkten i säkerhetskontrollen där man ska kontrollera att pedalen inte sjunker just för att det numera finns bilar som är precis så trots att bromsarna är ok.
Fredrik J
EmilSS - Lite jobbigt läge det där. Vet inte hur man överklagar ett bilprovningsärende men börja med att kontakta din lokala saabverkstad och be att få svart på vitt att bilen ska bete på det viset. Sedan kontaktar du bilprovningen och då deras "Tekniska frågor" på 0771-600 800. Alternativt ringer du bilprovningen först och ser vad de säger.
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
Men dom måste väl veta bättre på bilprovningen? Jag kan ju inte vara den första med sjunkande bromspedal vid tomgång/stillastående?
/Emil
Senast redigerat av Moderator den 2021-05-15 klockan 13:27. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Det finns trots allt mer än en bilmodell i Sverige som besiktigas så lite förståelse för dom får man nog ha. De kan ju inte veta allt om alla bilar. Däremot så tycker jag att du borde kunna få din bil godkänd utan ombesiktning om det är det normala sjunkandet. Har de gjort fel så kan de säkert rätta till detta.
Senast redigerat av Moderator den 2021-05-15 klockan 13:28. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
Ursprungligen postat av Stoffe #2959
Nej det förvånar mig inte alls. Experterna tillhör mycket mer befolkningen av detta forum än arbetsskaran hos SAAB ÅF och verkstäder. Gång på gång har de själva påvisat detta, om än utan flit.
SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001
Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384
Har kontaktat Saab och dem säger att det är helt normalt att bromspedalen sjunker vid tomgång/stillastående, han påpekade även att bilprovningen borde ha "papper" på att allt är normalt när pedalen sjunker!
Jag törs nog hävda att andelen okunniga förståsigpåare är betydligt större bland forumets alla deltagare än bland anställda hos Saab:s märkesverkstäder även om den senare gruppen också skulle må bra av såväl kompetensutveckling som att lära sig lyssna på kundernas behov.Ursprungligen postat av hostarn
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Pratar vi i procent så vete fan ärligt talat.Ursprungligen postat av LM
Fredrik J
I alla fall så är anledningen till att jag (som inte tillhör expert-skaran) gick med i detta forum är just att SAAB svek mig i sin kompetens och jag insåg att det är mycket bättre för mig att råd-fråga er och sedan "göra själv".
SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001
Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384
Efter att ha pratat med Saab och teknikavdelningen på bilprovningen så
konstaterar dem att det är helt normalt med bilar med vacumpump att pedalen sjunker,detta ska bilprovningen VETA i och med att det har sådana föreskrifter.
Efter det åkte jag tillbaka till bilprovningen för att klaga på deras missuppfattning o det till chefen.
Men jag tycker det är synd om dem som inte kan så "mycket" om blir och på så sätt blir "lurade" till att byta pump!!! Så SE UPP alla som får nedslag på sjunkande bromspedal, klaga direkt!
Vilket fall som helst så fick jag igenom bilen!!!
/Emil
Glatt Emil, glatt!
SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001
Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384
Gott att det löste sig. Forumet lyckas än en gång rädda en forumsmedlem från omvärldens självutnämnda experter och dess okunskap.
Skämt å sido. Det vi kan lära oss av detta är att inte ge upp när vi vet att vi har rätt, men samtidigt om man råkar på okunskap inte bemöta denna med ilska, utan med kunskap och fakta. Eller något liknande...
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
Fick samma nedslag från bilprovningen idag på Stockholm Lidingö. Han sa att det troligen var huvudbroms-cylindern vilket väl säkert varit rätt i vanliga fall. Bra att jag hittade denna tråd iaf, så kanske jag spar både mkt tid och pengar efter jag ringt upp dem imorgon. Återkommer med svar om hur det gick!
Ja besiktade tjejens bil med samma problem, gick inte igenom.
Efter massa tjaffs, besiktningar hit och dit så har den nu blankt papper
Mvh
9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95
Ursprungligen postat av EmilSS
Min gissning är Österängens bilprovning.
Jag kör aldrig en bil dit igen dom höll på att slå sönder hela bilen med sin hammare och hittar fel som inte finns.
Kör 9-5 aero -02 http://www.garaget.org/?car=216769
Såld 9-3 LTT med BSR steg 1
Det vart inte på Österängens bilprovning, däremot på gamlaflygfältet, enbart okunnig personal!
mvh
Senast redigerat av Moderator den 2021-05-15 klockan 13:30. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Jag jobbar ju på en Audi/VW verkstad och har upplevt detta bekymmer med att bilprovningen gör felaktiga bedömningar allt för ofta, Det värsta var väl läckande hjulcylindrar bak på en golf 4, men det satt bromsok på bilen och dom läckte inte.... HUR F-N kan det bli så fel? Vi släcker ju även 2:or på våran verkstad så därför kommer det in många kunder som fått sina bilar nersynade och vid såna här tillfällen så ringer vi upp bilprovningen och kräver att dom kommer till verkstad och tittar på deras felaktiga bedömning och sen får dom helt enkelt ta bort 2:an ur deras system och lära upp besiktningspersonen, och detta är aldrig några bekymmer, så i fortsättningen så skulle ni väl oxå kunna lämna in bilen till Saab ÅF som sen ringer och tar kontakt med berörd personal, fast risken med det är om ni inte får en kompetent mek utan byter delar iallafall! men i sådant här fall så kan man ju påtala bekymmret eftersom det finns viss vetskap om det.
För övrigt så finns det många Audis med samma sjunkande "luftisystemetkänsla" i bromspedalen pga en väldigt stark/effektiv bromsservo och det är inte något fel på dom heller
Senast redigerat av Moderator den 2021-05-15 klockan 13:30. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Kör 9-5aero sc aut -00