Hej !
Kom på tanke att kolla hur visa har lyckats med att köra .
Här sökes ju motor som gört massa med mil utan att den skadats?
OK.. även lättare fix kan man räkna som frisk motor.
Hej !
Kom på tanke att kolla hur visa har lyckats med att köra .
Här sökes ju motor som gört massa med mil utan att den skadats?
OK.. även lättare fix kan man räkna som frisk motor.
CD65R
390252 km med endast två lätta topplockspackningsbyten.
Kamkedja å allt annat är det som satt i från fabrik.
Nåja, DI-kasetten har sagt upp sig en gång också, liksom vevaxelgivaren, fast det är ju förbrukningsvaror...
2,3i -92
Still going strong!
Efter 41000mil har det börjat komma lite lagerknack ibland när motorn gått hårt och blivit riktigt varm, undrar hur länge till den håller.
t16 -85
"Det är otroligt vad mycket man inte kan om man inte försöker!"
Vad räknas som motorskada?? Toppackningsbyte? ryker den så funkar ju inte motorn så??
Min förra 9000 gick 26.000 mil sen körde den av vägen.. eller jag gjorde kanske det...
Min nuvarande gick 14.500 innan toppackningen skulle bytas, jevla sträckbultar, måste efterdras men de va ej gjort o hjälpt inte att jag gjorde....
I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO
Hej !
M.L. , tja en topplockspackning är ju knappast nått man räknar i en motor ras, eller? Här menar jag för det första HW återgärder. Rent av mekaniska delar som klarat press och friktion.
CD65R
28000 hittills. Trimmat sedan 17000 mil, och mer och mer dessutom.
Täta oljebyten och ta det lugnt innan den fått fin arbetstemp, det är viktigt. Bortsett från det har den använts ordentligt... Förundrad över det fina hantverket att det håller som det gör, det är mer än en gång man sänt en tacksam tanke till SAABs motortekniker.
Mvh /J
I´m not a complete idiot, some parts are missing...
Jag saknar alternativen:
100-200km samt 200-1000km. Ett av dem skulle nog ha fått min röst...
"Utan tvivel är man inte klok"
Motorn i min bil som jag har nu har rullat 36ooo Felfria mil
Min motor i garaget som skall renoveras har rullat 58oooMil!!!
Så visst håller de bra
Min 9000 T16 -86 hade gått 35000 när jag sålde den och den verkade inte ha några planer på att lägga av.
Här hemma i samhället har vi en kille som formligen bor i sin Toyota Camry. Den har nyligen passerat 65 000 mil och motorn är oöppnad
Den som väntar på nån' som har gått, har väntat för länge
min kära 9000 har gåt ca 39 000 mil och tickar på som den ska
//Lusse
Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen
Min förra 9000 hade gått 29200mil och det som var bytt var en bränslepump och en DI kassett.. Läkte ingen olja och tog ingen olja drack lite vatten då värmepaketet läkte..
Kör mina kombinerade sommar och vinterbilar
9-5 Aero Kombi & 9000I, OG 900 T8/T16 den sista under renovering.
För länge sedan när jag var oförståndig och precis börjat jobba så jobbade jag på ford, det kortaste (?) som jag kände till då var en motor som hade gått 200 mil och sedan skar ihop totalt.
Förmodligen hade det något att göra med att oljefiltret inte var åtskruvat och trillade bort och att kunden inte visste vad "oljekannan" i instrumentet betyder.
Med rätt underhåll / kvalitetsolja och "normal" körning så kan nog en motor hålla nästan hur länge som helst.
Jag jobbade fem månader på ford tills jag fick provköra min första Saab någonsin, en 9000Aero med "jätte sport stolarna".
Så det har varit Saab sen dess...
Då vaknade man!!!
25444mil sen gick toppackningen
my girlfriend said to me that i had to choose between her and my car!
-Well i´m gonna miss her.
www.garaget.org/street
Sålde min 9kt med 37000 mil på mätaren...fortf. med orginalturbo
Signatur...
Det vore bättre att "polla" om alla som rasat sin motor, och DÅ fråga hur långt den gick innan. Den här pollen blir mer en fråga om hur långt folk i allmänhet har kört med sina bilar.
Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.
min (gamla)pärla 9000 gick 65.000 mil utan o knorra och då var den lätt vässad sedans 89
men tyvär tog rosten henne
Nuvarande bil är 900i 16v -89 32700mil
Längsta är en 900 -82 med 40000 mil(skroten)
9000i -88b 27000(när jag sålde den)
9000 T -91 26000(påkörd bakifrån, köpt av försäkringsbolag)
99 T 22900(såld med trasig toppackning)
NG900 T -96 19000(Såld)
///Mackanized
Tillbaka
Båda mina nuvarande Saabar har gått ca 11k mil, men de fortsätter att gå som ingenting...
Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.
vinterbilen har gått 43tusen mil dock har topplockspakningen bytts en ggn bränslepump , hjullager + lite andra slitdelar bilen är en 9k 88 dock utan snurrbo..
/ Fredde
Ng 900 -96 SQR steg3 box å nu oxå 3"
aldrig är man nöjd.....(såld)
9-3ss -03 diesel