Jag och fästmön kommer att köpa en ng900 2.0T inom ett år då vi flyttar ihop. Eftersom jag är en riktig inbiten projektmänniska som älskar elektriska prytlar så har jag redan börjat kolla runt på saker man kan göra (OBD-II, carputer osv). Jag skulle vilja ha en skärm i mittkonsollen där stereon och SID-enheten sitter, men jag gillar informationen man får från sidden också. Ett alternativ är givetvis att ha en skärm som man fäller upp, men jag har börjat leka lite med tanken att helt enkelt ta bort sidden och skicka informationen till datorn som sedan lägger ut det relevanta på skärmen.

Jag har kört en hel del i farsans og9-3 och om jag inte förstått det hela fel så ska det vara samma SID i og9-3 och ng900 (turbon gjordes väl bara med SID 2/3?). Det finns en del funktioner som jag inte känner att jag behöver, men jag vill t.ex. ha varningen för spolarvätskan, bränsleförbrukningen och lite sådant.

Jag har sökt lite men inte hittat den information som jag vill ha. Den mest uppenbara frågan är huruvuda SID-enheten faktiskt har någon intelligens, eller om den bara är en display med några knappar. Om den styr något system i bilen vill man ju inte riktigt ta bort den. Sedan undrar jag hur ingången ser ut, är det ett knippe sensorer av olika variant (och finns det någon specifikation på dessa) eller är det bara en databuss som är ett rent h-vete att koda av (och om det är så, har någon gjort det)?

Jag antar t.ex. att bränsleförbrukningen mäts med hjälp av tiden som spridarna är öppna och att spolarvätskenivån helt enkelt är en förstärkt koppling som mäter resistansen på en plats i tanken men jag kan vara helt fel ute.

Är det någon som vet något eller har några bra länkar jag kan kika i?