Snabb fråga.
Kommer jag åt att borra luftburk ifall jag plockar av högre framblinker?
Bilen är en 9000 -96
Snabb fråga.
Kommer jag åt att borra luftburk ifall jag plockar av högre framblinker?
Bilen är en 9000 -96
Saab 9-5 2.0t
Det beror ju på borrets diameter & längd
Nej, enklast e o ta bort plastskyddet under. Då komer du åt!!
I´ll never buy a Toyota, and not a Honda of course.....
Won´t even think of a VOLVO, I might as well use a Horse........
<<<Aero>>>
Ok, ska kolla. Annars blir det att krypa under.Ursprungligen postat av Botte
Saab 9-5 2.0t
Så man behöver alltså inte plocka ner hela luftburken? man kan med andra ord åla under bilen och borra hål, TD04 satte ut en bra bild på hur hans luftburk såg ut när den var moddad, men det tror jag inte han klarade av bara med att krypa under bilen, för som jag har fattat det så skall man inte borra hål undertill för skitens skull. TD04 om du läser det här var vänlig och förklara hur du gjorde.
9-5 AERO Sport Combi -06
9000 cse 2,0 ltt -96 190hp
Hej!Ursprungligen postat av björne
Tänkte aldrig tanken ens att försöka borra burken utan att ta ner den.
Lossade alltså avtäckningen undertill och plockade ner den så att jag kom åt ordentligt.
Här är 2st luftburksbilder:
http://www.pottsork.nu/img/img/Luftburk.jpg
http://ul.zsh.net/td/1503630400tdLuftburk9000.jpg
Mvh TD04
CH43J6 m.m.
Gör det någon nytta att modda luftburken på en (i övrigt orginal) 9000 2,3 LTT -98?
Finns det nån annan flaskhals som man enkelt kan åtgärda för att få aningen bättre prestanda? (Nån luftsnok eller nåt)
/ Andreas
På burken sitter det en "luftsnok" som är mycket trång.Ursprungligen postat av Moto-XXX
Tar du bort den och borrar ett par hål i samma storlek (se bilderna ovan)
så har du förbättrat luftflödet avsevärt.
Den där luftsnoken är 45mm invändigt...
Det är en vattenavskiljare!
Saab har gjort den så liten som möjligt för att accelerera luften i början av tratten, När sen luften viker neråt i böjjen springer vattendimman in i väggen och rinner efter kanten ner i burken och ut genom dräneringshålet...
Tänk på detta när ni gör era moddningar...
Inte så kul att få filtret/turbon full i vatten när man möter en lastbil i ösregn...
I 9 fall av 10 blir det säkert inga problem.
Men om det finns två sätt att göra något på och det ena är rätt och det andra är fel...
Varför då göra fel?
Sätt dit en slang i erat borrade hål och se till att den gör en skarp böj precis innan den går in i burken.
Hoppa över "sportluftfiltret". I allafall på bilar med ett sånt jättefilter som Saaben.
/Mattias
Par i Aero
blir inte det väldigt mkt jobb om man nu har tänkt borra flera hål kanske?Ursprungligen postat av Calleberg
Hur många tusen hästar hade du tänkt ta ut????
Mer än ett xtra 3" rör är egentligen bara meningslöst...
/M
Par i Aero
Ursprungligen postat av Calleberg
så hade jag tänkt mig ungefär... vad är det för mening att bara ha en 3"? Det är nog något jag har missat, tror jag missuppfattat det hela
Vad kostar en luftburk på skroten tro?
Gör det någon skillnad om man borrat burken och använder orginal eller sportluft filter?
Saab 9-3 1.8t BioPower Vector -08 Steg 1
Tidigare bil http://www.garaget.org/show.php?car=1789
Snyft http://www.vplana.se/bmw/
Ok, är detta en teori som Calleberg har eller stämmer detta? med min tur är jag väll nummer tio av tio och kommer att få motorn dränkt av en lastbil dagen efter jag borrat burken... är det någon som har monterat dylika rör på hålen som calleberg föreslog? finns det risk att man får in vatten istället, och i så fall hur stor är den och hur farligt är det?Ursprungligen postat av Calleberg
jag har kollat flera trådar om luftburkar och filter och just denna teori verkar inte ha fått nått svar...
Fler bilder på borrade/moddade burkar vore också intressant, bortsett från dem som redan postats i andra trådar
Tjena. Jag har borrat luftburken på min 9000 t16-87:a på ett väldigt enkelt sätt. I min bil lan man se stora delar av "snoken" genom ett hål i karossväggen. Så jag bara tog ett träborr med en diameter på 8 mm och borrade ca 30 hål över hela snoken. Där jag kom åt borrade jag igenom helt, dvs så borret stack ut på undersidan.
Då kanske man kan tro att det inte räcker. Om man håller handen för insuget orginal, och gasar lite, så känner man ett kraftigt sug.
När jag hade borrat färdigt hålen (vars totala yta säkert var större än orginalinsugets öppningsyta) så finns det knappast något sug alls mot handen om man sätter den mot öppningen.
Så min enkla slutsats är att om man borrat upp kanske 5-6 hål med en diameter på 8-10 cm, så är det mycket arbete för något som nog bara blir lite bättre än det jag har gjort. Tänk själva; om det krävs en viss öppning för att motorn ska suga utan strypeffekter så andas den inte bättre av att ha jättestora öppningar. (där det för övrigt kan komma in skit o dyl.).
Kommentar?
//Freddalf
Vad säger ni?
9-5 2.3t BioPower Vector -07 automat
Hmm
Om man har ett öppetluftfilter så har man ju ingen burk alls, dvs det är mycket möjligt att det kommer in vatten och skit :-(
Hur många har öppet luftfilter?
Har beställt ett från speedparts men funderar på att skicka tillbax det om det finns för stora changser att det kommer skit/vatten in.
Saab 9-3 1.8t BioPower Vector -08 Steg 1
Tidigare bil http://www.garaget.org/show.php?car=1789
Snyft http://www.vplana.se/bmw/
Globalt sett några miljoner.Ursprungligen postat av arsson
Helt klart är att denna filtertyp inte är lika tätt som ett av papper. Hur stora mängder skit/vatten som kommer in är ett evigt tvisteämne som delar mänskligheten i två läger.Ursprungligen postat av arsson
Själv kör jag öppet sedan länge och det funkar finfint.
/jn
Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje
jag har öppet men har där emot inte tagit bort den del som sitter i skärmen utan bara tagit bortt "boxen" där filtret sitter o satt på ett filter på lmm :en.. men ja fucktig luft kommer d eju alltid in o det är den bästa o syre rikaste luften. men ja rinna in vatten lär det ju inte göra direkt.. om man inte vattnar bilen med vattenkanna de visäga..
9-3SC
Mitsubishi Evolution VIII
oki kör på det
hmm sitter och väntar på prylarna det är lite segt :-(
Saab 9-3 1.8t BioPower Vector -08 Steg 1
Tidigare bil http://www.garaget.org/show.php?car=1789
Snyft http://www.vplana.se/bmw/
men Öppet filter VS Moddad luftburk?
Vilket alternativ är då bäst?
Sitter nämligen och överväger om jag ska beställa ett öppet eller inte.
Saab 9000 T16 -88
http://www.garaget.org/?car=9517
"Att jämföra en Saab med en Volvo är som att jämföra ett Flygplan med en container"
Pratar man renhetsmässigt så är moddad burk bäst.Ursprungligen postat av Darkis
Veckans lyft av gammal tråd?