Har råkat ut för ett problem med en 9000 2.0i 88b med kat. Den har Mats chip för etanol och öppet luftfilter. Ren E85 i tanken.

Problemet är det att när man försöker starta den så varvar till till 2000varv i 2sekunder sedan dör den. Man kan hålla den igång med att pimpla med gasen och sedan försöka komma över 3500varv och varva den, då går den som en klocka.
Saken är den att bilen gick redigt i ca 100mil med ren E85 för att sedan bli sämre. Startproblem, samma fenomen som nu fast när den gått några minuter så gick den klockrent. Även motorlampan ska ha lyst några gånger sedan problemen började.
Nu blir den alltså inte redig när den är varm heller utan bluddrar och baktänder hela tiden och går knappt att hålla igång. Ingen motorlampa som lyser.
Saker som jag bytt eller testat med:
Bytt Bränslepump
Höjt bränsletryck (Ej mätt upp trycket) Bra flöde dock
Bytt rotor+fördelare, tändkablar
Bytt tändstift NGK+ändrat gnistgap
Bytt tändslutsteg+tändspole
Bytt Lmm
Bytt tomgångsmotor
Bytt spjällagesgivare
Provat med mindre E85 i tanken
Kontrollerat vackumslangar, och ev läckage.
Norsk reset

Verkar vara ett rent bränsleproblem då stiften är vita till gråa. Väldigt magert.
Mina funderingar är ju då, lamdasond (eftersom motorlampa har lyst). Bränsletrycksregulator kass. Ev bränslestyrdon kass. Ev utebliven varvtalssignal som ligger fel en stund för att sedan försvinna(borde stämma till baktändningarna) Motortempgivare.
Spridare eller brända ventiler borde det inte vara för då skulle det bara ge dålig eller ingen gång på en cylinder först, inte alla.
Nån som råkat ut för samma problem men inte kört med E85 säg någonting snälla, ännu bättre någon som kör med E85.
Min kompis dödar mig snart, då det är jag som sagt att det inte blir problem med att etanolkonvertera (förutom svårstartad, högre bränsleförbrukning) och jag tror dessutom inte att det är detta som är problemet, utan är ett elektriskt fel.