Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Startproblem, ingen kontakt med ECU NG9-3 B207

Hybridvisning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2020
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tack för bra info. Ska läsa av med Tech 2 senare i veckan.

    Vad som är gjort nu är:
    Säkringar 2 och 4 är hela och båda får ström. Jordpunkt okej. Däremot sluter inte relä R4, alltså då jag vrider på tändningen och mäter mellan 85 och 86 finns ingen spänning. Tyder på att ECU ej får ström. Har också lagt märke till att då tändningen slås på lyser inte motorlampa som den normalt gör. Har även mätt resistansen mellan pin 1A i ECU och 85 i relä R4 och kabeln verkar hel.

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 895
    At motorlampa (CEL) faller ut er det rapportert 15+ tilfeller av her på forumet, men dette gjelder 9-3 diesel MY06-09. For disse er det også rapportert tilfeller av startproblemer, sammen med meldingen "Antisladd ur funktion". Ref. ett eksempel (som igjen inneholder referanser til flere tilfeller): [LÖST] NG9-3 -07 vill inte starta, "antisladd ur funktion" relä R7 drar inte.. (saabturboclub.com).

    Nå har jo din bil en B207 motor og jordledning ECM/hovedrelé er kontrollert, men CEL er koblet opp igjennom H24-2 som er lokalisert på samme sted som H24-3 for dieslene: https://saabwisonline.com/images/944...f4/f4e16-4.jpg. I tillegg går det en spenning fra tenningslåsenheten pinne #3/ECM (og TCS/ESP) via samme kontakt/kabelstamme, ref skjema. Denne skal aktiveres når nøkkelen settes i tenningslåset.

    Så kanskje er det en tanke å ha disse tilfellene i bakhodet - gitt hvordan videre feilsporing går.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2020
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tack Norrbagge för bra återkopplingar. Det har hänt lite sedan sist. En kille med Tech-2 var och läste felkoderna på bilen, och vi fick ingen kontakt med ECU men inte heller med TCS/ESP. Däremot fick vi kontakt med både CIM och ICM. Det tyder på att det aldrig ens kommer signaler till ECU då nyckeln vrids om i tändningslåset, eftersom dessa går via P-Bus som jag förstått schemana.

    Har även mätt strömmen från tändningslåset till ECU:n (via H24-2) och där är 12 volt då nyckeln vrids om.

    Att det skulle vara ett kabelbrott före TCS/ESP känns lite osannolikt då dessa kablar ligger så pass skyddat. Alternativet är en dålig TCS-enhet. Har googlat och letat på alla möjliga forum men nästan alla med liknande symptom är dieslar och då med ett kabelbrott i motorrummet, och det känns inte relevant i detta fallet.

    Tar gärna emot ytterligare hjälp. Tack på förhand!

  4. #4
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 895
    Siden du har søkt på forumer har du kanskje også funnet tråden til joH900: http://forum.saabturboclub.com/showt...ontakt-med-ECM. Dette også gjelder en diesel, men med lignende symptomer som din B207: Ingen start etter å ha vært parkert en tid, med antisladd/antispinn varsel.

    P-bus skjema 9-3 TiD (EDC-16) MY05: https://saabwisonline.com/images/944...5/f5i04b-2.jpg og 9-3 T8 MY04: https://saabwisonline.com/images/944...3/f3i04b-1.jpg. Selv om P-Bus er konfigurert ulikt kan det være verdt å se feilsøkingen/-rettingen som joH900 har utført; det kan være gode tips å hente der.

    Om du også fikk kontakt med vinkelgiver YRS og det da er kun modulene fom. TCS/ESP og utover det ikke oppnås kontakt med, er én mulighet problemer med "looping" av bussen der. Dette til tross for at du mener kabler ser godt beskyttet ut. Selve kontakten til modulen er jo også en kandidat. En skulle tro at om det er feil med elektronikken i TCS/ESP modulen som forårsaker manglende kontakt med modulene på P-Bus, så ville dette forplante seg også mot modulene mot OBD-uttaket.

    Så kan jo ett forsøk være å ta av TCS/ESP-kontakten og så "loope" P-Bus der for å se om det da oppnås kontakt med enhetene videre utover.

    Du nevner ikke hvilke feilkoder dere har funnet, noe som kunne være interessant å se .

    Automat eller manuell?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2020
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Är manuell växellåda. Har läst den tråden ett antal gånger också men jag tycker att det skiljer sig lite då han kunde starta bilen emellanåt, vilket pekar på ett glapp.
    Själv har jag aldrig under denna tid fått bilen att starta. En annan skillnad är att motorlampan aldrig tänds på min då tändningen vrids om.

    Glömde också att nämna att jag har testat att koppla förbi TCS/ESP via stift 2-14 och 1-13 men med samma resultat. Därför borde det inte göra någon skillnad om jag byter ut denna?

    Killen som hjälpte mig med Tech-2 verkade enbart söka efter kontakt med modulerna och jag fick därför inga direkta felkoder eftersom han sa att man inte kunde få kontakt med enheterna. Men i efterhand har jag sett att man borde få ut felkoder på vad som saknas i P-Bus även om kontakt inte finns. Har jag rätt? Vinkelgivaren YRS fanns inte med i listan så huruvida det fanns kontakt med den eller inte det vet jag ej.

    Igår kväll började även ABS-lampan att lysa och inte bara antispinn, som tidigare, ska nämnas.

  6. #6
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 895
    Første steg i WIS feilsøkingsprosedyre når ingen enheter kan nås på P-Bus er kontroll av 2,4-2,6 V buss +/-: https://saabwisonline.com/b1/9-3/200...-be-contacted/. Kontrollér at du finner spenningen på pinnene #6/-14 i OBD-uttaket, for referanse. Mål så for tilsvarende ved ECM, kontakt A, pinnene #5/6.

    I tilfelle spenning mangler der utføres tilsvarende målinger ved enhetene framover på P-Bus mot OBD, for sporing av manglende kontinuitet på bussen.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Liknande ämnen

  1. Ingen kontakt med ABS styrboxen OG9-5 -07
    Av kindis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-02-02, 01:17
  2. [LÖST] Ingen kontakt med ECM NG9-3 1,9TiD -05
    Av joH900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2018-09-23, 13:27
  3. Ingen kontakt med OBD 9-5 -00
    Av Sword i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-10-05, 00:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •