Bra jobbat!
Bra jobbat!
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Sicket tempo!
var kommer fläktarna från?
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
"2 st 10" kylfläktar från biltema får ersätta orginalfläkten som inte får plats iom extraktorgrenröret."
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
kan tipsa om att byta dom omgående.
Dom flödar rent uselt.
jag hade en 12" och en 14" på min og900 och dom orkade Precis på varma dagar om man tänkte sig för och körde lite lugnt inna man stod stil/köade.
vågar nästan lova att 2 styck 10" kommer vara för lite för dig. trist om bilen kokar.
en 10" spal kostar runt 7-800 spänn och levererar 1430m3/h vs biltemas 800 m3/h.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Jag har en Spal, på insidan /sugande, på racern. Det får plats i ng900 trots en turbo modell Stor!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Tack!
- - - Uppdaterad - - -
Tackar!
Kul att det är uppskattat iaf
- - - Uppdaterad - - -
Säger som jag sagt till alla andra.
Tack!
kul att få lite respons i tråden!
- - - Uppdaterad - - -
Tempot har de nog inte varit nått fel på iaf
- - - Uppdaterad - - -
Körde 14" fläkten från biltema på coupen.
Hade inga bekymmer med överhettning där.
9-5an har även klarat sig fint i stadskörning vid 30 grader på termometern.
Men man får ju hålla ett öga på tempen, lär ju märka om det inte klarar att kyla ner den.
- - - Uppdaterad - - -
Jag är inte sugen på att montera en fläkt på insidan faktiskt.
Tycker det blir alldeles för nära turbo/grenrör. Kan ju undvika att försöka sätta fyr på bilen iaf
Riktigt kul läsning. Vilken energi du har, och bra blir det.
Hej hopp!
Här var det tydligen ett tag sen jag skrev
Har hänt *lite* under ett år.
Kan väl säga att jag hann till förra årets tidsplan iaf, ha bilen körbar till studenten!
Men sen efter det började det gå åt skogen
Efter 40 rätt lunga mil så hörde jag knackljud från motorn,, 3ans vevlager...
Byggde ny motor igen, bytte ut allt jag kunde tänka mig kunna orsaka ett ras. Topplock,block,bröstkåpa,vev osv. Bytte allt utom en detalj som jag återkommer till.
Stoppade i den nya motorn i bilen, tillsamans med GT3071R som jag renoverat. (tog förövrigt 3 timmar att ta ur och i motorn)
Denna motor överlevde 5 hela mil, knackade satan om motorn, men var så less så jag körde hem den ändå
Efter det raset som var i juli -21 så ställde jag av bilen och lät den stå.
Både då motivationen för bilen var helt borta och att skruva på sina egna bilar inte är lika kul längre när man numera jobbar med det dagligen.
Istället plockade jag isär 9-3 Coupen och skickade karrosen på skrot, alla roliga delar är sparade. För om man nu skulle "råka" ramla över en coupe
9-3an som jag körde som brukis började vilja ha lite uppmärksamhet,
fast jag hade bara en fungernade bil vilket var den. Så jag införskaffade mig en "ny" brukis.
Mercedes 190D, fyfan säger jag bara.
72 hästars diesel, automat låda och taklucka, syrrans gamla 900 2.3i var en raket jämnfört med denna.
0-100 på 36 sek tålamodet räckte bara för o prova en gång
O med min tur min så gick ju den bilen också sönder
Hann äga den i 2-3 veckor sen tappade den all ""effekt"" (om det berode på vad jag tankade vet jag inte)
O eftersom jag avskyr och skruva diesel så slängde jag ut den på blocket för mer än den var värd, o det var faktiskt någon som nappade.
Hann iaf att göra färdigt 9-3an under tiden jag ägde Mercan.
Så jag "kitade" den för vinter
Kan säga att det var ganska skönt o köra 9-3a med steg 1 jämnfört med Mercan
I slutet på Oktober -21 så frågade mamma om jag inte skulle göra något med 9-5an, den hade tydligen stått ivägen ett tag nu
Då hästarna "tyvärr" flyttat hemifrån så rullades den in i stallet.
Rolig syn
Planen blev att bilen skulle ihop igen med mindre trim för att sedan säljas.
Jag hade haft tankar på en vis bil-typ i några år.
Iaf jag började samla på mig grejer till 9-5a
T.ex. komplett b205 för o plocka topp, bröstkåpa och div andra små delar
Blev tillomed en komplett men rostig 9-5 -02 aero för o plocka div små detaljer ifrån
Mitt i mitt letande efter delar till 9-5an, Så fick jag ett erbjudande att köpa en av mina drömbilar.
Var ett alldeles för bra pris för att avstå. Så funderar-stunden blev inte lång.
Vad är då detta undrar ni
Jo det är en perfekt bil när man har prövotid kvar på körkortet
Mitsubishi Evolution 3 GSR
Rallybil med elhissar och taklucka typ, och högerstyrd såklart
Tyvärr så har den gått igenom ett par ägare som tyck de vara roligare och leka med bilen än underhålla den, så den har fått samt behöver lite jobb!
Nämner lite vad som är gjort med den.
Renoverad/förstärkt bottendel, arp bult, extraktor, steg 1 chip osv
Ca 350hk på 1250kg samt korta växlar så går den fort upp till 160
Vad jag ska ha den till vet jag inte riktigt, provat den som bruksbil o det var inte så skoj
Men man måste prov äga nån av drömbilarna iaf.
Tillbaka till bilen som tråden då faktiskt handlar om!
Motorn togs ut bilen och började demonteras.
Då det var minusgrader när jag grejade med bilen så blev det inte så mycket bilder. Mobilen tycker inte om kyla
Med motorn ute så gick på det riktigt tråkiga istället. Rost...
Visste att det var "lite" i baljan, och jag ville fixa det innan jag besiktigade bilen
Kan säga att jag blev aningen ledsen när jag tog ur inredningen i bagaget
Såpass ledsen att jag inte ens tog bild på det
Ni får se bild på det färdiga istället.
Det som bara var ett hål i baljan blev följande
6 hål i baljan
Höger + vänster golv på sidan av baljan
Höger + Vänster hjulhus bak
Samt en plugg höger fram
Nu är det bara hundben kvar och byta
Med det jobbet gjort så började jag skruva motor.
O tanken med att ha lagt ner allt detta jobb för att sälja bilen skrämde mig.
Så efter mycket grunnande så beslöt jag mig för att behålla den och bygga den såsom jag tänkt från början, även om motivationen var rätt låg..
Skruvade isär gamla motorn o sparade det som var bra.
Jag nämnde ju att jag bytte allt utom en grej, Vad var det då?
Jo det var ju vevstakarna. Tog med dom till jobbet och mätte upp dom.
på 3st stakar så stämde inte överfall mot stake, så där var ju anledningen att den skurit lagrena.
stakarna kasserades och 3 andra monterades.
Var rätt skönt att äntligen hitta varför det rasa. Även om det blev dyrt
Borde ju ha mätt upp de första gången men tankarna var på annat..
Motorn fick sig iaf sånna här fina grejer, passade på när det kom tillbaka i lager
Motor ihop skruvad så dags o hänga ditt låda och annat krafs för o kunna stoppa i den i bilen igen!
Känns som man gjort detta förr?
Motor i och uppstartad, lite smågrejer kvar såsom tryckrör
Flyttade även bilen för egen maskin för första gången på länge. Den känslan var väldigt bra
Mitt i allt detta så råkade jag rädda en bil från skroten
En kund på jobbet som ägt den i 10 år.
Välservad och mycket trevlig bil fast han ville nu bara bli av med den, han tänkte skrota den. Så jag gav honom ett bud. O blev med en till bil
En 2008 9-5 vector 2.0t med helskinn osv.
Servade den och gav den dennes första rekond på många år!
Blev en riktigt trevlig bil
Såldes sedan till en granne som nu har den som bruksbil
April är ju lika med Elmia Motormässa
o efter sprungit runt där en dag så blev suget att få igång 9-5an stort så tempot ökade rejält!
Lyckades äntligen hitta de fälgar jag letat efter!
BBS CH-R motorsport 18x8
Brukskick precis som jag vill ha mina fälgar i
(bilen till höger i bild ska vi prata om nån gång)
Började knåpa med tryckrör och inlopp till turbon
3" inlopp till turbon tillsammans med ett AEM dryflow filter
Slutgiltiga resultatet blev såhär!
Första provturen på 10 månader!
Tyvärr så luktade det mycket bränsle om avgaser/olja
Jag hade mina misstankar om spridarna.
Lämnade spridarna hos Trollspeed, fick en dag senare denna bild
Gött o hittat felet iaf, men det blev dyrt
han som köpte spridarna nya verkar inte ha köpt flödesmatchade..
Då dessa var perfekta i sprutbild osv! förrutom mängd..
så det blev 4st nya bosch 980cc flödesmatchade!
O det löste bekymret!
Provade mammas sommarhjul till hennes 9-3X. Sånna fälgar skulle man haft
Fast då utan suvdäck förstås
Även syrrans turbiner provades
Skruvade loss inloppet till turbon och såg då detta, gjorde rent och har kört typ 150 mil efter det. O det är fortfarande rent??
nån som kan ha en ide om varför det såg ut så?
Åkte in o besiktigade!
kunde gått värre, hon undrade om jag grejat lite
Bromsljuset var att jag tydligen plockat ur säkringen
Lamda var mycket avgasläckage
O toning var att hon inte var lika epa-raggare som jag
Så det var ganska lätt fixat!
Bara åka in o släcka 2orna så rullar vi 14 månader till
Efter lång väntan så dök mina däck upp!
Blev 215/35-18R
Så äntligen kunde jag sänka bilen lite mer, för o få stuket jag vill ha!
Upptäckte då att jag behöver bygga om avgassystemet, hänger lite långt ner
Ursäkta röda faran i bakgrunden, det är min nya vinterbil
Bjuder på lite bilder på pannrummet
Jag har ju tydligen bytt frambromsarna med
4-kolvs Brembo ok med Brembo belägg. Samt 330mm Brembo skivor, mycket brembo här
Samt stålomspunna slangar!
Bettar rätt bra! Nu behöver jag bara montera 300mm kitet jag har liggandes bak
4.5" utblås o på sniskan man äger ju trots allt en jdm bil så det borde vara okej
Första "längre" turen gjordes med. Spontan cruising i Lidköping så man åkte ditt o kollade läget
Vi fick dock inte vara med på Crusingen.. fattar inte varför
dom pratade om att man skulle ha jänk o v8?
jag har bara vågat mig 2 mil hemifrån med den
men detta klarade den galant!
Förrutom att den inte riktigt tycker om att bli avstängd och startad flertal gånger på kortstund
Var ute och tog en vända, kände doften av glykol o ja detta är resulatet
Nu är detta andra kylet som går sönder i toppanslutningen, bara smular sig.
Någon som provat de alu kyl som finns till 9-5?
Tycker det är svårt o hitta fina kyl till 9-5.
Blev ett fint spår efter bilen iaf
Vart ju tydligen dags för Saab Festival med!
4 st bilar från familjen fick följa med!
Vi var där rätt tidigt (kl 6) Mest för att jag inte ville bränna min koppling i köerna
Mammas 9-3x, Syrrans sambos 9-3 vector med lite extra på, Syrrans 9-3 linear med också lite extra (hennes bil har en detalj som jag saknar stort på min)
Mycket folk framme och kikade och pratade med mig om bilen, vilket alltid är skoj
Var några st som hajade till på centrumkåporna med
Tyskarna undrade dock hur bilen kunde vara laglig
Det var väl allt jag hade med att komma med denna gång!
Ska försöka att inte vänta med att uppdatera om ett år igen
Hare gött!
Bra jobbat!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
kul uppdatering!
Men jag reagerade lite på däcken, 215 och hur många hästar !? :| jag tyckte 215 var lite på 300hk/400nm och 1200 kilo og900, hur funkar det med stor tung 9-5 och massa power? ja menar du får ju plats med bredare
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Tack!
- - - Uppdaterad - - -
Stuk före bruk ju
Vad den bör ha för effekt har jag dålig koll på, jag hade väl dock förväntat mig lite mer av dessa grejer.
Den skulle väl behöva sig en mappning igentligen.
Få kika med Mackan om det går o lösa.
Jag har en uppsätning Federal 595 Rsr 225/45-17 när man ska ut o leka, de betar rätt bra o så slipper man börna sönder 18" däcken
Stuk före bruk... jo jag känner igen det där från när jag körde 215 breda däck
tog i lite mycket, så jag gick ner till 205or..
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08