Klokt beslut!
80k kronor skvallrar om ett fint exemplar, du får gärna ladda upp någon bild, eller kanske t.o.m starta en projekttråd?
Mvh
Klokt beslut!
80k kronor skvallrar om ett fint exemplar, du får gärna ladda upp någon bild, eller kanske t.o.m starta en projekttråd?
Mvh
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Nu är motorn ur i alla fall och ska iväg
Bilen är en 900 T16 Lux 1986. Vit 3d i princip rostfritt orenoverat skick.
Taklucka, elspeglar osv. Röd plysch-inredning.
Liten uppdatering här!
Motorn är helt isärplockad. Killen som renoverar bedömer att kolvringarna var slut/satt fast och därmed orsakat problemet.
Blocket ska honas och i med nya ringar.
Byter vev, ram och axiallager. Motorn får även nytt kamkedjekit.
Toppen ska rengöras, ventilsäten fräsas och i med nya tätningar.
Kommer samtidigt passa på att balansera tryckplattan ihop med svänghjulet.
Förväntar mig en fantastisk motor när detta är klart
Tråkig vändning blev det.
Vid noggrann rengöring av kolvar inför montering av nya ringar visade det sig att två kolvar är spruckna (3 och 4)
Försöker nu få tag i nya eller begagnade kolvar men verkar vara omöjligt?!
Tråkigt, men heller kanske inte helt ovanligt, på bonntrimmade eller misskötta exemplar. Du kan nog förutsätta att detta problem redan fanns då du tog över bilen, om du är säker på att du inte "överladdade" den under din testrepa..
Inte lätt att få tag på, men det finns allt, m.h.a köpesannonser här på forumet, saabklubbens forum o.s.v så kommer det nog att dyka upp något.
Du får nog räkna med en tusing eller två för en uppsättning begagnade kolvar skulle jag tro.
Alternativet är att köpa en motor från en 900S eller en hel 900S som är redo för skroten, dessas brukar man kunna få loss för 2-5000:-..
Mvh
Senast redigerat av flaset den 2020-06-22 klockan 09:27.
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Felet fanns garanterat redan vid köp eftersom symptomen var likadan vid köp som efter turbobyte/wd40 metoden
Det mesta tyder på att bilen gått som original hela sin tid. Jag tippar på en dålig turbo som släppt massor med olja under en längre tid. Det har sedan tagit knäcken på kolvarna närmast spjället som fått mest.
En reservmotor är absolut en utväg sålänge jag får tag i en hyfsat smidig. Har gjort en annons här på forumet så hoppas på napp. Annars slutar det väl med b201 kolvar och lite lägre komp :/
Motorer och kpl bilar går fortfarande att hitta men det kan ta lite tid.
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Nu är jag på banan igen!
Fick bli nya T8 kolvar i första överdimension (0,5). Mättes upp och borde leverera ungefär samma komp som original. Eventuellt en gnutta lägre men skall vara marginellt.
Dessutom toppdeckas blocket en smula och toppen riktplanas så bör bli bra!
Motorn är nu hemkommen och montering börjar när tid finnes.
Något bra klet som rekommenderas mellan motor och låda?
Stålpackning:
https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...ng/125946.html
Samt Saabs röda tätklet.
Den har jag
Denna dyrgrip?
https://shop.speedparts.se/sv/prod/f...-90297970.html
Senast redigerat av Timez den 2020-08-04 klockan 09:05.
Loctite 518 går även hitta i mindre förpackningar till lägre pris
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07