De 2(3) Aero6or som min polare bytt på hade alla gått under 6000 mil med service enligt bok eller bättre. Sämst var nog 9-4an för den hade väl knappt rullat 2000 mil när kedjan var tvungen att bytas.
De 2(3) Aero6or som min polare bytt på hade alla gått under 6000 mil med service enligt bok eller bättre. Sämst var nog 9-4an för den hade väl knappt rullat 2000 mil när kedjan var tvungen att bytas.
det låter ju värre än oilsludgeproblematiken... Sitter inte motorn i någon annan GM konstruktion? Opel?
Äger fn. ingen SAAB.
Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
Tech2 och CombiAdapter
Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20
Massor av GM-bilar har samma motor, och alla har samma problem.
Här har du 29 sidor av folk med problem med 3,6-varianten:
http://www.gminsidenews.com/forums/f...roblems-99141/
Till mitt garage: Garaget
Fattar inte hur man kan släppa en sådan motor, detta MÅSTE ju vara känt från utvecklingssidan??? Sludgen var ju ändå nåt som kanske inte uppstod när man körde motorer i cell eller i bil, då det ofta händer efter många starter och dåligt skött intervall... Men om det med fräsch olja och "normalt" med kallstarter uppträder efter 1500 mil???
Äger fn. ingen SAAB.
Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
Tech2 och CombiAdapter
Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20
Detta var i samma veva som GM konkade, så jag kan tänka mig att räknenissarna hade ganska stor makt över budgeten...
/Johan
GM konkade väl ändå inte?
Senast redigerat av HeRmAN den 2016-03-05 klockan 09:25. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04
Åjo, det gjorde de redan 2009:
https://en.wikipedia.org/wiki/Genera...reorganization
Vet du om det är "lätt" att kolla om kedjan är sträckt?
Jag har hört att det är jättesvårt och att man i princip måste lyfta ur motorn för att mäta.
Den delen som brustit går den att byta med motorn i?
Är det något som bör/måste bytas i förebyggande syfte?
Till mitt garage: Garaget
Samma motor i 9-3 Griffin, ja.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Lägger upp denna info både här och i tråden Blocket annonser;
http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1494895
Kan vara bra att ha som konsumentupplysning.
-Saab Aero XWD Turbo6 med tidigare problem, känner inte till om de är åtgärdade eller ej men ställ fråga om Ni är spekulant:
KXJ660
https://www.grondalsbilmotor.se/bila...xj660-saab-9-5
Senast redigerat av Loffe den 2018-09-29 klockan 12:32.
Till mitt garage: Garaget
>amazingjoey, stämmer.
Till mitt garage: Garaget
ingen som har en beskrivning av hur ett kedjebyte på ng 9-5 t4 går till?
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Uppdatering ang KXJ660
Bilförsäljarbolaget GBM (Gröndals Bil & Motor) fick den inte, som tur var, såld.
De mörkade kedjeproblemet och satte ut den på annons igen.
Efter som den inte gick att sälja samt flera mail från Saab entusiaster lämnades den på verkstad som konstatarade, åter igen, att kedjan behövdes bytas.
(Den första verkstaden som konstaterade kedjan var Bilkompaniet i Luleå).
Verkstaden köpte loss bilen, GBM gjorde en förlust.
Vet inte namnet på denna verkstad (som nu ska åtgärd kedjan).
Kanske kommer den ut på annons igen men då förhoppningsvis med ny kedja.
Senast redigerat av Loffe den 2018-11-20 klockan 11:36.
Till mitt garage: Garaget
Ramlade på denna från en verkstadsägare på Youtube om V6:ans kamkedjor.
De intressanta punkterna var dels att de, enligt honom, som kom inför kamkedjebyte nä'stan alltid hade låg oljenivå (i praktiken en uppmaning att se till att oljenivån alltid är nära max), dels att GM kommit med en modifierad packning i vevhusventilationen som ska minska oljetörsten (bra?):
Why GM 3.0 and 3.6 V6 Timing Chains Fail
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Jag har aldrig varit under ventilkåporna på 2,8 liters V6’a i våra Saabar, är det samma design på vevhusventilationen där som i den 3 liters som är med i Pete’s garage?