Är det inte så att på 2003 fanns bara en storlek på bromsar: 314mm, åren efter så fanns flera varianter.
Är det inte så att på 2003 fanns bara en storlek på bromsar: 314mm, åren efter så fanns flera varianter.
2008 9-3 2.0t SC Vector Aut BioPower, eSID2, Maptun steg 4+.
2005 9-3 2.0t SS Vector Aut.
1998 Yamaha YZF 600R.
314 mm är ju Aero-storlek, stämmer det verkligen att alla 03:or hade Aero-skivor?
Nej, absolut inte.
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
9-3SS Aero 2003 har 314mm bromsar. 04-05 så har de 302mm. B207E och B207L har 285mm bromsar 03-05.
Mvh
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Om man har 285mm fram från fabrik och skulle vilja gå upp till 302mm? Vad skulle krävas då?
Ok, skivor och belägg.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Större skivyta, större belägg. Annars kan man ju skippa byta helt och hållet i och med att det är anliggningsytan som avgör bromsverkan!
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Precis som Hyvens skrev så skiljer OK, skivor och belägg, även hållaren till bromsoket skiljer mellan 285 och 302 mm skivorna
Beläggen skiljer inte. Jag var otydlig. Tänkte att man byter ju ändå belägg när man byter oken och skivorna. Okhållarna skiljer också som påpekats.
285mm oken finns i 2st varianter beroende på årsmodell. De tidiga var tvådelade, i ett annat material och med en annan typ av fjäder. De senare liknar 302mm oken mer. Det är gjutet "285" eller "302" i huset så man brukar lätt kunna se vilken variant man har framför sig.
Ska man uppgradera bromsar på 9-3SS så bör man även justera bromsstorleken i TCS/ESP med Tech2.
Mvh
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Blir inte klok på detta...
Se bilden, har jag sporchassi eller inte?
Standard Chassi
http://www.thesaabsite.com/catalog/s...EF59A653503060
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Kan nån vänlig själ tyda detta?
CW-FE-J-J-40-31-AF-BC-CE-DC-
Saab 9-5 2,3t biopower 08a
Funkar inte länken för dig?
/via Tapatalk
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Nej den verkar dessvärre inte funka för mig.
Det är samma fråga och samma svar gång på gång. Läser man tråden från början finns svaret där. Flera gånger. Detta har oxo påpekats flera gånger.
Det skulle vara bra med en tabell där man kan utläsa svaret. Jag har inte koll på om det finns. Vet heller inte om det är så beroende av chassinr, VIN, och ev annat att det inte går att få in i en tabell. Då kan man skapa flera tabeller.
Är det realistiskt att samla in denna info här?
När vi sedan har all information samlad bör det kunna gå att fixa en funktion på hemsidan som läser ut allt som går om man anger chassikoden.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Senast redigerat av HeRmAN den 2017-08-07 klockan 15:47.
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Funderade på att fixa det, ja.
Men som sagt har jag inte 100% koll på detta.
Min tanke var i första hand att samla ihop denna information på ett ställe som referens, vägledning och inspiration. Att enkelt kunna avkoda chassikoder skulle oxo vara bra och hjälpa många.
Det fungerar att kolla info bil för bil på thesaabsite.
Men vill man se vilka olika varianter som fanns original på de olika modellerna genom åren och därmed är bra val vid modifiering/uppgradering är det inte till mycket hjälp.
Thesaabsite visar visserligen med ganska hög säkerhet hur en viss bil lämnade fabrik för 5-20 år och X antal ägare sedan.
Artikelnummer på delarna har jag inte sett där, det vill man gärna veta för att kunna beställa rätt.
Är avsikten att identifiera broms- & chassi- komponenter på en bil idag? Då bör väl skjutmått, tumstock och skarp syn vara ett betydligt säkrare sätt.
Dämpare och fjädrar kanske kan vara knepigare att identifiera ibland. Men bromsar och krängningshämmare skall inte vara några problem.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Ursprungsinformationen finns i EPC så vill man kunna kolla samtliga modeller och årsmodeller så skaffar man EPC. Att kopiera informationen skapar bara onödigt arbete samt riskerar att det blir fler fel än vad som redan finns i EPC och på chassikodskyltarna. För de flesta torde thesaabsite duga alldeles utmärkt.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972