Hej ny på forumet här..
Har bytt batteri i fjärren men fungerar inte,
Behöver man programmera om ?
Hur gör man ?
Var sitter säkring för centrallås?
Eller andra tips tack..
index.jpg
Hej ny på forumet här..
Har bytt batteri i fjärren men fungerar inte,
Behöver man programmera om ?
Hur gör man ?
Var sitter säkring för centrallås?
Eller andra tips tack..
index.jpg
Sätt i den i tändningslåset så synkar den ihop nyckeln med bilen. Ev. får du "bryta upp" dörren genom att använda nyckelbladet så att larmet går. Efter att du stoppat i nyckeln i tändningslåset så ska det gå att återställa larmet igen.
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Har provat det fungerar inte.kan nämna att det inte finns något larm
Det är alltså centrallåsen som inte fungerar
Centrallås och larm är samma sak i det här sammanhanget. Det är samma sändare/mottagare som styr det hela. Skillnaden är bara om det sitter larmkontakter mm i bilen och att larmfunktionen är aktiverad.
Fungerar det andra fjärren/nyckeln eller är båda två ur funktion?
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Var sitter mottagaren för fjärren?
Hej,
Min 2004 hade mycket strul med att nyckelfjärren slutade funka, det gjordes ett antal sw uppdateringar på tidiga 9-3 och när jag uppdaterade berörda styrenheter så har fjärren funkat perfekt efter det. Dock började mina fjärrar alltid funka efter att jag hade stoppat dem i låset, men jag har inte behövt byta batteri på dem ska tilläggas. Jag har tech2 som man kan uppdatera dessa styrenheter med.
Om du har EN nyckel som funkar, och har en ny nyckel, så bör man kunna gifta in den nya nyckeln. Funkar ingen nyckel alls så är det värre.
Förstår jag rätt,
1 nyckel fungerar som den ska med fjärr och allt
1 nyckel fungerar inte fjärren på efter batteribyte, men nyckeln går att starta med
du har en ny nyckel som du inte "fått in" i systemet (men då bör ju saab ha försökt gifta in den och då borde de inte kunna ta 800kr i felsökning på ett jobb de misslyckats med?!?)
Du skulle behöva skriva EXAKT vad som funkar/ inte funkar för att få bättre hjälp... Typ korrigera ovan...
Var befinner du dig?
Äger fn. ingen SAAB.
Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
Tech2 och CombiAdapter
Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20
Det går inte att låsa upp bilen med den gamla eller den nya fjärrkontrollen, alltså bara låsa upp förardörren manuellt med nyckel
- - - Uppdaterad - - -
Finns i Nynäshamn..
Du hade altså bara en fjärr vid batteri bytet, precis innan funkade fjärren? Vad säger displayen eller sid på saabspråk.
Äger fn. ingen SAAB.
Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
Tech2 och CombiAdapter
Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20
japp hadde bara en fjärr vid bytet,den fungerade, displayen säger ingenting
fjärr nummer 2 har du lämnat in bilen till saab och fått "ingift"?
du kan starta och köra bilen med båda nycklarna?
Men ingen fjärr funkar?
Om du håller inne en knapp när den sitter i låset (bagageknappen har jag för mig), så ska displayen tala om hur många nycklar den har osv. Står i instruktionsbok hur det funkar... Vad visas på display?
Ju mer du beskriver här exakt vad som hänt och vad som funkar / inte funkar, desto större chans vi kan hjälpa dig...
Tyvärr bor jag i sollentuna, annars kunde jag hjälpt dig med en enkel felsökning med tech2 innan du kastar ut 800kr.
-edit-
Jo, kolla förresten att det inte kommit smuts i själva nyckelkontakten mellan sätena, att den går att vrida och att det "klickar" till när du sätter i nyckeln. Är det nåt strul med denna så misstänker jag att insynkningen av fjärr inte kommer funka. Tyvärr är delarna CIM (rattrullemodul) och ISM (tändlåsmodul) drabbade av vissa problem. Googla hur man rengör ISM om det visar dig det inte funkar som det skal.
Det borde komma antingen nyckel ej accepterad (om bilen inte går att starta) eller klicka till och om du trycker bagageknappen komma upp hur många nycklar det finns.
Läsa ut antal nycklar, samt insynkning av fjärr, finns beskrivet i instruktionsboken...
Senast redigerat av risig9000 den 2015-03-20 klockan 14:48.
Äger fn. ingen SAAB.
Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
Tech2 och CombiAdapter
Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20
Bara som information. Det är jättedumt att bara ha en fungerande fjärr till bilen. Skulle du bli av med den också så blir det dyrt. Det är inte bara att köpa en ny fjärr. Man måste ha minst en fungerande fjärr för att kunna koda in nya.
Nu är det ju inte det du råkat ut för här. Det var bara nyttig information.
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Fjärr två är ingift på saab,båda går att starta och köra,ingen fjärr fungerar.
Ska prova bagagelåset..
Konstigt att saab gift in en nyckel utan fått fjärren att funka. Har du betalt för det arbetet så tycker jag du ska be dem felsöka utan kostnad.
Viktigt här är ju att förstå om allt detta hände samtidigt.
Dvs batterier tog slut. Du bytte direkt batteri, då funkade inte fjärren. Då (direkt efter) åkte du till saab och fick en ny nyckel ingift. När du fick tillbaka bilen funkade ingen utav fjärrarna.
Har du ett fel i ISM tycker jag att SAAB verkstan borde uppmärksammat detta vid ingiftet.
Ett troligt scenario kan ju vara att din fjärrmottagare gått sönder, du tror att det är batterierna som behöver bytas, byter dessa och det "hjälper" så att säga inte. Kom det upp i displayen att batterierna på fjärren var dåliga? Iofs så kanske det inte gör det om fjärrmottagaren är trasig, detta vet jag inte, någon annan med bättre kunskap får säga hur detta funkar...
I vilket fall tycker jag det är konstigt att saab gifter in en nyckel som man inte får fjärren att funka i och inte läser ut felkoder (enklaste felsökningen) samtidigt, för att sen offerera vad som behöver bytas. Men det beror ju på vad du "beställt" för jobb ifos...
Tror det finns en tråd om trasig fjärrmottagare, var den sitter osv.
Äger fn. ingen SAAB.
Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
Tech2 och CombiAdapter
Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20
ISM=Vad är det?
Har inget bagage lås..
Var sitter mottagaren för fjärren?
Kom inte upp på displayen att dom var dåliga,bytte ändå
En rätt omfattande beskrivning finns här;
http://saabworld.net/f146/bus-diagno...-2006-a-25524/
Jag har faktiskt inte koll på hur detta funkar, läste om detta när mitt larm/lås strulade, men har glömt nu...
ISM är tändningen. CIM (column integrated module?) är det som blinkersspakar sitter i. Rattlås tror jag heter SCL (stering column lock). BCM (body control module) har också funktionalitet för detta. ISM har inte någon mjukvara som jag minns.
Äger fn. ingen SAAB.
Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
Tech2 och CombiAdapter
Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20
Skulle vilja veta var mottagaren till fjärren sitter.och säkringen till den,och vad säkringen heter?
Siden du ennå ikke har fått svar på dine tre spørsmål om hvor mottakeren til fjernkontrollen sitter, så hopper jeg inn og forteller at den er en integrert del av CIM. Denne modulen er sikret med sikring #2 i elsentralen i instrumentpanelet (IPEC), sammen med tenningslåset, så den er ok.
Sentrallåset har ikke én egen sikring, men er sikret (delvis sammen med andre moduler/enheter) med sikringene #5, -8 og -15 i IPEC, samt #6, -7 og -21 i elsentralen i bagasjerommet (REC).
Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2
Du har svaret i inlägget från risig9000 kl 17:55. Klicka på länken och läs på. Mottagaren sitter alltså i CIM, modulen bakom ratten som rattspakarna sitter i. CIM är märkt 703 i bilderna i länken. Inte helt lätt att se vad det föreställer men det är rattspakarna som sticker ut åt höger och vänster.
Det finns en lista över alla säkringarna i instruktionsboken. Sid 240 i min bok men den gäller 2005 års 9-3. Nr 1 är till rattlås. Nr 2 är till rattställsenhet (CIM) och tändlås, skulle börja med dom.
Hittade lite felsökningsinfo i Wis. Prova och gör så här:
Sätt i nyckeln, vänta 2 sekunder och ta sedan ur nyckeln.
Genomför funktionskontroll.
Nästa steg:
Demontera säkring nr 2 i instrumentpanelens säkringscentral (den på sidan av instrumentpanelen innanför förardörren)
Vänta 10 sekunder
Montera tillbaka säkringen
Genomför funktionskontroll.
Längre än så här kommer man nog inte utan Tech2.