som rubriken lyder
frågan gäller vid byte olja filter,tycker att om man inte kör mer än typ 1500 lugna mil/år o byter minst en gång per år kan det väl inte skada o köra på delsyntet istället för sviiiiindyr helsyntet,el ??
som rubriken lyder
frågan gäller vid byte olja filter,tycker att om man inte kör mer än typ 1500 lugna mil/år o byter minst en gång per år kan det väl inte skada o köra på delsyntet istället för sviiiiindyr helsyntet,el ??
Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04
Klart man kan, men inte något som är direkt rekommendabelt.
Rätt klassning & viskositet är specificerat av motortillverkaren. Så det är lämpligt att hålla sig till detta. Helsyntet är det bästa valet.
Lite bas info;
http://www.castrol.com/castrol/secti...tentId=6008153
Varför använda delsynte på swedol finns en helsyntet olja som inte kostar skjortan. Den är enligt mig själv och några andra tillräckligt bra för din bil. Sen förstås vill man ha det bästa/dyraste för att det känns rätt och uppfyller rätt klassificering, är det ok för mig.
MOTOROLJA
Swedol Helsyntet SAE 5W-40.
Syntetisk motorolja för bensin och dieselmotorer. Turbo godkänd. Fullt blandbar med andra motoroljor. Avsedd för året-runt-bruk .
Spesifikation: API SL/CF, ACEA A3/B3, CCMC G5, PD2.
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
Ännu billigare om du köper på dig ett par liter från tyskland då får du även rätt klassning på oljan till din motor.
Du får 25L olja för runt 1000:- med frakt från www.oeldepot24.de
https://oeldepot24.de/motoroel/motor...2-5-liter.html
Mvh
Opel Astra J OPC 2012
What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?
hittade detta på nätet,någon som vet nått om den oljan ?? billig är den 242 kr 5 lit
Motorolja 5W40 C3 - 5 Liter
DELPHI - Ref: H6316
Flytande5w40 c3
Innehåll [liter]5 litres
BränsleFör bensin och diesel
Teknisk informationFör fordon med partikelfilter
Teknisk informationMotorolja - syntetisk
specifikationAcea: c3
specifikationApi: sm / cf
specifikationVw 502.00 / 505.00 / 505.01
specifikationMb 229.31/229.51
specifikationBmw longlife 04
specifikationGm dexos 2
tilläggsinformationSkydd av avgassystemmetsdelar (partikelfilter, katalysator ..)
Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04
Den du hittade på nätet är ju GM Dexos 2. Kör på den
/Fred
För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.
Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04
Prisexempel, Mobil1 5-50w helsyntet
4 liter på Jula 550:- idag.4 liter.
Delsyntet Mobil1 (tror det var 10-40W) 329:-
4 liter.
Mellanskillnad 221:-
3 starköl på puben eller 4 dosor Generalsnus,
eller 3 Big Mac & Co plusmeny.
Varför snåla med det viktigaste för en på
sikt välmående motor??
kanske det,men nu är det ju så att 4 lit räcker ej till oljebyte,sen vill min bil ha ca 1 lit olja på 150 mil så det blir många öl el burgare som jag kan handla för mellanskillnaden,sen är ju oljan jag pratar om Dexos2 klassad dessutom.10 liter helsyntet dexos2 = 484 :- , vad får du ge för samma mängd mobil1 el castrol el liknande märkesolja ?? själv är jag ingen märkesnörd utan kan handla på erikshjälpen istället för på harods o få liknande saker där
Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04
Istället för att skapa en ny tråd, så glider jag in på denna. Nyligen köpt mig en 9-5 2.3t MY00, där jag nästan ville börja gråta när jag kollade oljenivå och skick. Kolsvart och ville knappt leta sig upp till minimistrecket. "Min pappa har vårdat den här jättebra innan jag tog över den förra året", "men lilla gumman det har inte du gjort". Hitta sen i bakluckan en halvtom flaska OKQ8 delsyntet, vilket fick mig att gråta lite till. Nåväl, tömde ut all olja, eller det lilla som fanns kvar, ca 2 liter, satte på nytt filter och skicka i 4 liter Castrol Magnatec 5W-40. Nu till frågan, nu har jag väl fått iväg en 50-60 mil sen dess. Bör jag tömma ur och byta olja igen? Nu när nya oljan har fått leta sig in överallt och förhoppningsvis dragit loss skiten som fanns innan helt? Låta första bytet stå för rengöring, och sen skicka ner "bruksoljan"?
Extra notiser var ju rostigt filter som bokstavligt smulades sönder vid kontakt med tången och BCPR6ES-11-stift som jag gissar suttit där sen Hedenhös pinka för första gången, dvs inte ögongodis direkt. Borde finnas ett organ som man kan anmäla människor till som i sin tur delar ut ägarstopp av bilar...
SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019
Det kan nog vara en bra sak att byta oljan igen. Precis som du säger så har det säkert dragit loss en massa skit. Plus att du inte får ut all olja när du byter.
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Tackar, alltid bra med bekräftelse. Gör det i samband med byte av EVAP-slangkitet som läcker, dassiga backventiler gissar jag på (felkod P0455) och även vevhusventil med slangar, bara för att i helgen. Tycker bilen som annars är i fint skick, ska få lite "ta hand om misshandlad hund"-vård så här på ålderns höst.
SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019
Om din bil drar 1 liter olja på 150 mil så är nog den bästa besparingen du kan göra att renovera maskin!
Låter acceptabelt, min drar 1 - 1,5 per 50 mil
En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.
Här är de oljor som är Dexos2 licensierade
http://www.centerforqa.com/gm/dexos2-brands
(Verkar finnas två Castrol 0w-40 numer, förutom den tidigare Mobil1 ESP 0w-40. Bra för TTiD ägare)
Original GM Dexos2 5W-30 5L dunken & Delphi 5L dunken är väldigt lika rent fysiskt.
Nu tänkte jag på dunken för 242kr om den är skit eller ej. Är ju NÄSTAN halva priset mot vad saab tar för original dexos 2 dunken. Då kanske man även kan passa på att "skölja motorn" till samma pris som ett byte
Denna länken syftar jag på:
http://www.mister-auto.se/sv/motorol...a089H6316.html