Hej Saabfolk,
Jag är ute efter en Saab som jag kan använda att pendla i. Min budget är 20-25k, inte så mycket men jag och tjejen håller på att bli tre och vill ha en bekväm bil att pendla med men man behöver inte oroa sig för att det är osäkert med barn i den.
Kollar efter kombi, mest pga barn samt att vi har hund och då kan man ha hunden i bakluckan... inte så kul o trycka ner han i bak på en Sedan..

Har tittat en del på dieslar men blir lite oroad över att de flesta har gått en bra bit. Om man köper en som gått ca 30k mil men med full servicehistorik borde man ju kunna köra 2-3år utan något större haveri? Hur är 2,2 motorn? Har hört att 1,9 tdi ska vara driftsäkrare, men den verkar endast sitta på nyare Saab'ar som ligger utanför min budget? Är det samma motor i 9-5 och 9-3 om man kollar 2,2 tdi från typ 02-04?

Kom gärna med tips på annonser etc. Har sneglat lite på denna själv:
http://www.blocket.se/vastmanland/Saab_ ... ?ca=11&w=2

Bör tillägga att jag är sugen på en automat, det är enkelt och bekvämt och ofta när jag pendlar så åker jag en timme tidigare från jobbet men har telefontider då, så skönt att bara gasa.
Hur är automatlådorna på bilarna inom min budget? I en standardservice ingår service av lådan med? Eller är det något man bör kolla extra efter?
Min kompis hade en V70 auto där man fullständigt struntade i att serva lådan när han lämnade in den så det blev en väldigt tråkig historia.

Vad har Saab tdi för förbrukning på motorväg? Kanske tråkigt att säga men pga att jag oftast pratar i headset när jag kör brukar jag hålla en laglig hastighet, dvs 100 och 110km/h.