En liten fråga eftersom jag har begränsad erfarenhet av äkta stenåldersteknik.

Grenröret på bilen blir väldigt lätt rött, även vid normal körning. (Eftersom jag lämnade puberteten för många, många år sedan innebär normal körning att man inte försöker köra ifrån sina medtrafikanter så snart tillfälle ges)
Det märkliga är att grenröret först och främst glöder vid 2:ans och 3:ans avgasportar. Det är bara lite rött vid avgasturbinen. Stannar man bilen så fortsätter det att lysa, om än lite mindre. Bilen går för övrigt bra och många tänddelar i systemet är utbytt.

Så till den första frågan: Har T8-motorerna så här lätt att glöda?
Om inte, vad kan då vara knas?

Jag har kontrollerat tändningen. Ca 20 grader före ÖDP, vacuumregulatorn bortkopplad. Vacuumregulatorns funktion är dessutom kontrollerad. Man kanske skulle tidigarelägga tändningen ännu mer, bara för att spara grenröret?

Bilen är en T8 med slackomatic.

MVH
Carl