Det är väl lika bra att göra en liten projekttråd som man kan posta lite inlägg i då
Det hela började år 2003. Jag hade fått min fina og 900a stulen på sommaren och åkt i en 9000turbo under vintern då jag började leta ng900a. Jag lusläste annonser ett par gånger i minuten på internet utan att hitta rätt... en svart coupé skulle det vara. Så en dag så var den där... en svart coupé med väghållning, steg 3 samt aeroinnredning. Vilket bra startobjekt tänkte jag och ringde. När killen svarade så sa han att han hade lovat den till en smått hysterik tjej som ringt direkt när annonsen kom ut. Satan tänkte jag och letade vidare. Då ringde telefonen, det var min flickvän som sa att hon hade reserverat en bil i Uplands väsby och att jag var tvungen att åka och titta på den på kvällen samma dag. Det var den hysteriska tjejen det
Efter en trip och provkörning så bestämde jag mig, dagen efter blev det affär och äntligen hade jag början till min drömbil! (den gula concept 900aeron som var med i bilsport 94-95 )
Såhär såg den ut då.
Efter någon månad så fick jag ett par 18" fälgar av min flickvän i födelsedagspresent samt att jag fick köpa begagnade däck av hennes bror. Jag sprang ut i snön som en pilsk huggorm för att testa!
Och såhär blev det
Jag höll på och småtrixade lite med bilen som tex att bygga om grillen när det dök upp en annons här på forumet på ett viggenpaket helt sprillans nytt på 8000kr! Svart var det oxå så man kunde ju inte låta bli!!
Spargrisen kastades i väggen och paketet kom med bussgods
Monterat och klart
Efter det så blev det lite småmodifieringar såsom usa blinkare, nät i fronten, cupspeglar och så.
2003 började ta slut och jag hade fått jobb efter lite diverse strul så jag fixade ett garage och tänkte renovera motorn lite. Jag ställde av bilen i november och började i februari
Här är lite bilder från den tiden i garaget http://www.900turbo.com/renoveringtrim2004/index.htm
Det som gjordes var väl i stort sett en helt genomgången motor med nya lager och packningar. Slipade vintiler och nya tätningar. Borttagen balansaxelkedja. Ny kamkedja med drev och glidskenor. Planad och portad top och grenrör. Portad TD04 15T med starkare klocka. Gröna spridare samt en x-flow intercooler. Jag böt också till en renoverad och lite preppad 9-3 låda och till hydralisk viggenkoppling. Utav bara farten så hittade en uppsättning viggenskivor med ok dit oxå
Jag fick ett bra bud på 18" fälgarna så jag passade på att uppgradera till 19"
Tänkte ha dem på vinterbilen först...
Men de passade så mycket bättre så saaben
När allt funkade som det skulle så ringde jag Jonas på maptun som jag köpt turbon av och frågade om han inte kunde fixa ett sjysst program. Han frågade lite hur jag ville ha det och sen så trixade fredrik ihop ett program till bilen. När programmet åkte i så blev det lite knuff i bitarna
Bilen kördes hela sommaren helt utan problem och tyvärr hela vintern också! När jag såg vad allt salt och skit hade gjort så tog jag ett beslut. Jag säljer 19" hjulen och lackar om bilen! Jag hade några lacksläpp samt dörruppslag som jag retat mig på så det passade ju bra. Sagt ocg gjort, jag slipade ner bilen och körde den till lack!
Jag passade på att ta bort huvemblemet när jag ändå höll på för att få en cleanare och något ovanligare front. Så här såg det ut när den kom tillbaka.
Jag köpte den inte allt för ovanliga fälgen ace dino i samma veva. För att skilja den lite från alla andra så lackade jag dem gråa
Efter det så tog jag efter två år tag i mitt slutrörsproblem och traskade till micro och köpte ett dubbelt 3"
Jag har även köpt "xenon" H4 lampor samt diod p-ljus
Det senaste ingreppet är intercoolerbyte till en nedkapad iveco ic. Efter lite rördragande och pulande så gick det rätt så smidigt att få dit den oxå Jag använde originalfästen till oljekylaren och knackade till ett plattjärn som fäste.
Det var väl lite infom om min 900SFR
Fler biler finns på dessa sidor...
www.900turbo.com
http://www.teamsfr.com/medlemmar/sfr_fredrik/index.htm
http://www.garaget.org/?car=163
http://www.maptun.com/cars.php?id=44