Tjena!
Jag har en lite fundering kring hur ni gör med försäkringen efter ni har trimmat bilen. Nu snackar jag såväl chiptrimm som Turbo uppgradering.
/Jonaz
Tjena!
Jag har en lite fundering kring hur ni gör med försäkringen efter ni har trimmat bilen. Nu snackar jag såväl chiptrimm som Turbo uppgradering.
/Jonaz
9-5 SC 2.3t Vector big T by Nordic
min andra last t955i.net som också vill ha turbo
Kör vidare med en snabbare bil.
Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
2 st og900 cab
vilken försäkring menar du ?
om du menar den vanliga "bil försäkringen" så bryr sig iaf inte Länsförsäkringar om du har chippat eller ej.
okies... det var bil försäkringen jag menade... men om du byter turbo till en större då?
Jag menar då lär de ju se det vid skadebesiktning elle?
/Jonaz
9-5 SC 2.3t Vector big T by Nordic
min andra last t955i.net som också vill ha turbo
när jag frågade saabs(dial) vad dom sa om chip trimming så sa dom det var ok och att det kvittade
men om man ska fråga sin bolag så få det på papper för man vet aldrig om dom ändrar sig
Fredrik Engdahl
9-3 aero -00
jo det bör man nog...
ingen som har gjort mer än chip?
/Jonaz
9-5 SC 2.3t Vector big T by Nordic
min andra last t955i.net som också vill ha turbo
ingen som har någon hypotes iaf om hur man kanske skulle kunna tänka sig att göra
/Jonaz
9-5 SC 2.3t Vector big T by Nordic
min andra last t955i.net som också vill ha turbo
Ursprungligen postat av z
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
tänkte väl det... men ingen vill visst dela med sig..
ska jag tolka det som att köra en struts är det enda rätta?
/Jonaz
9-5 SC 2.3t Vector big T by Nordic
min andra last t955i.net som också vill ha turbo
När jag frågade Länsförsäkringar, pratade jag med deras tekniska / undersöknings avdelningen. De sa att chiptrim,avgassystembyte och annan modifikation inom "rimliga" gränser är inget att bry sig om. Hastigheten som stället till det iaf ej om du har 200 lr 250 hp. Däremot sa han att det inte blir trevligt om de hittar t ex NOS tuber i bilen efter olyckanUrsprungligen postat av z
Tror inte det finns ngn mega specad regel typ "turbo till 18T är ok, icke mer etc etc", utan det blir från fall till fall.
okies...
då är jag med
Frågade nämligen lite anonymt ett försäkringbolag igår och det enda de svarade hela tiden var:
Förs: "Vi får informationen från bilregistret"
Jag: "men om jag vill betala för en dyarare försäkring då för att vara säker"
Förs: "Vi får informationen från bilregistret"
Jag: "jo sa jag du har sagt det men får jag inte betala en dyrare försäkring om jag vill?"
Förs: "Vänta lite så ska jag fråga en kollega"
*vänta vänta vänta*
Förs: "Hej är du där?"
Jag: "Ja?!?"
Förs: "Vi får informationen från bilregistret"
Undrar om de kan någon annan fras?
/Jonaz
9-5 SC 2.3t Vector big T by Nordic
min andra last t955i.net som också vill ha turbo
alltid lika lätt att få svar ifrån ett försäkringsbolag
Fredrik Engdahl
9-3 aero -00
jo skoja inte
/Jonaz
9-5 SC 2.3t Vector big T by Nordic
min andra last t955i.net som också vill ha turbo
Frågade If som hävdade att de inte letar efter trim i skadefall. Killen jag pratade med tyckte inte alls att det var något att hänga upp sig på. Men det är väl olagligt? I så fall går det knappast att komma runt att det finns en teoretisk risk för försäkringsproblem. Strutsen är nog bäst om man ändå har bestämt sig.
9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch
okies.. tack för alla svar då
/Strutsen
9-5 SC 2.3t Vector big T by Nordic
min andra last t955i.net som också vill ha turbo
Mig veterligt är det väl med maskinskadeförsäkringen man KAN få problem med om man trimmat. T.ex med chip. I övriga försäkringsfall också, men inte alls på samma sätt tror jag.
Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5
Frågade DIAL en gång i tiden angående T16-konverterad 99, efter visst tjatande kom försäkringskillen fram till att det inte var samma försäkring till 99T16 som till 99-förgasare.
Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic
Varför tjatade du vidare då? Självklar skall premien för förgasarmotorer vara högre än turbomotorerUrsprungligen postat av poh99
Tja "z"
Det finns två sätt:
1) Man ringer sitt försäkringsbolag och berättar att man trimmat.
(inte bara jag vill betala en dyrare försäkring...) De vet då vad som gäller.
En del föräkringsbolag bryr sig inte, andra gör det...
2) Man gör som 99,99% och kör på som det regnar. Det verkar inte vara nån här som haft bekymmer med det iallfall. Eller???
///Perr
Saablös Polestar BST230 förare
Perr, ungefär som jag trodde då
/Jonaz
9-5 SC 2.3t Vector big T by Nordic
min andra last t955i.net som också vill ha turbo