Har satt en 900-låda från -88 med stora tripoderna i en 90. Har även konverterat från Anette till Colette bormsar, alltså 900 bromsar från en -88. Mina drivaxlar hade inte de stora inre trpoderna så det blev 3mm glapp. 900 axlarna var exakt 5mm längre än min 90-axlar.
Lösnignen på detta tänkte jag skulle bli att modifiera 900 axlarna så de passar på min bil. Alltså korta dem. Enklast vberkade det att kapa axeln 5mm i yttre änden, göra ett nytt låsringsspår för den yttre knuten samt fräsa spinsen 5mm längre.
En drivaxel är inte bara en "bit rundjärn" direkt. Den består av minst tre olika bitar som friktionssvetsas ihop. Hela axeln har sedan induktionshärdats. Detta är gjort så att axeln är olika hård på olika ställen. Yttre änden är t.ex. "relativt" mjuk.
Att fräsa splines visade sig vara lättare sagt än gjort. Axeln är hård där. Det försvann ungefär lika mycket material på fräsen som på axeln. Att svarva av 5mm i änden gick skapligt med ett hårdmetallskär. Spåret var möjligt med ett specialslipat hårdmetallskär. Inte så mycket beroende på att axeln var "mjuk" utan mera eftersom det bara är nån tiondel att svarva bort.
Sen var det splinsen kvar då,,,. Efter en del funderade av han som hade firman som kan göra splines så visade det sig att om man slipade bort lite på axeln där jag ville ha splines frästa så går det att få på knuten. Jag vet inte exakt hur mycket han tog bort. men det var max en tiondel. Tillräckligt material blev då också kvar för att låsringensspår skulle bli kvar.
Att kapa en axel mera än 5mm tror jag blir svårt så det gäller att hitta en axel att utgå ifrån som är skapligt nära rätt längd.
Jag lovade tala om för Ragnar hur detta gick, men jag tänkte att kanske nån mera vill veta detta eller åtminstone skratta åt min tabbe att inte direkt inse att man inte behövde fräsa splines. Jag kan bjuda på det eftersom jag är så glad att jag fick hjälp av ett företag som verkligen ansträngde sig att lösa problemet och verkligen kunde sin sak. Det blev iofs lite overkill-företag eftersom de flesta bondsmedjor skulle klara att svarva till det hela.
/Anders