Kan ju vara värt att notera att polestar konkurrerar med 3 serien å andra bilar i den klassen
Kan ju vara värt att notera att polestar konkurrerar med 3 serien å andra bilar i den klassen
Nu har ju volvo äntligen skrotat gamla sensus i sina nya bilar, och gått över till en modern sw plattform byggt av branschledande google. Så då är det ju lite synd att du baserar dina intryck på volvos gamla hemmabygge.
Sedan detta med att du behöver fysiska reglage för att ständigt justera klimatet; detta betyder ju att bilens klimatreglering är undermålig? Ändrar kanske en klimatinställning max 1 gång per vecka på min enyaq.
Förr, när bilarna saknade klimatreglering, var det ju en självklarhet att det skulle fipplas med detta i tid och otid. Tror många har kvar en slags tvångstanke från den tiden om att man måste ratta lite med temperaturvredet (höja värmen för att få snabbare uppvärmning osv), som är helt irrationell idag.
Jag är helt med bollman att sportstolarna 02-10 är suveräna, och mer än marginellt bättre än alla andra bilsäten jag suttit i.
Sedan , jag justerar också temperaturinställningen ofta, det beror inte på att bilen reglerar dåligt utan för att jag helt enkelt vill ha olika temperatur beroende på omständigheterna - beroende på klädsel (korta resor sitter jag ofta i ytterkläder, långa utan dessa) och om jag känner sig frusen eller överhettad.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
"Branchledande Google" är väl ett statement som kräver källor Jag antar att åtminstone Tesla nog skulle ha en och annan invändning där.
Det skall bli intressant att se skillnaden, men det jag sett om det nya systemet har iaf jag inte uppfattat som revolutionerande mot det äldre.
Att justera temperaturen i bilen görs kanske inte extremt ofta, men såsom jag har använt bilarna och hoppat lite i och ur så kan det absolut behöva ändras temp. Har jag sprungit i trappor en stund vill jag nog ha lite svalare än när jag suttit still i bilen i 1-2 timmar. Oavsett så är det bedrövligt att temperaturändringen kräver 2 "pet" på skärmen, där man dessutom måste titta på vad man gör för att inte trycka fel, istället för en enda knapptryckning eller vred som jag kan känna mig fram till. Jag skulle vilja höra någon argumentera för att det är bättre och säkrare med pekskärmen där.
Att det dessutom är omöjligt att komma åt funktioner i HVAC om skärmen inte svarar eller svartnar, ja, då har vi ett seriöst problem.
Just utseendet/designen är väl en smaksak. Bara att inse att folk gillar olika och det är bara din personliga åsikt om designen som kan vara ett argument för/emot en viss bil. Inte andra personers åsikt.
Och i ärlighetens namn tycker jag din brorsa är en smula korkad om han beställer en bil han tycker är ful som stryk...
Det är alltid lika kul i bildiskussioner om gammalt vs nytt. Ett återkommande missuppfattning är att nya bilar skulle vara problemfria - och det resulterar alltid i upprördhet från de som har nya bilar när någon liten skitgrej strular liksom gammelbilsägare som predikar om förträffligheten på sina gamla "bettor".
Och så har det varit i alla tider. De som idag kör en välskött 20 år gammal og9-5 ägde nog ingen sådan runt millennieskiftet när de var inne på allehanda garantiärenden samtidigt som de hånades av de som då körde volvo 142 till vardags.
Jag ägde min og9-5 2000 redan för 20 år sedan - och jag vill minas att den var totalt inne för två garantiärenden, ett var den avtagbara Brink-kroken.
Just tidiga og9-5 var kvalitétsmässigt en succé, den slog några år runt 2000 Toyotas alla modeller på fingrarna hos bilprovningen. Jag skulle säga att og9-5 är den Saab som i varit i särklass mest problemfri kvalitetsmässigt vid sin introduktion.
Så i fallet og9-5 har du fel - den var lika problemfri när den var ny. (När 9000 kom var det en helt annan historia, den var inte så problemfri när den kom - å andra sidan var bilar generellt inte lika problemfria 1984.)
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Sportstolarna 02-10 kan jag bara hålla med om. Körde ca 50 mil förra veckan med en familjemedlem som har en 9-5 Aero 08 och det var mycket gnäll om stolarna i min BMW 330e 21 . Jag körde dessutom samma 9-5 en längre sträcka förra året. Till en början kändes den hopplöst föråldrad men efter 20 mil på motorvägen känner man den inte är så dum ändå, särskilt när det gäller motorvägskörning.
Jag kan också hålla med om att det inte känns helt lyckat att flytta in allt i pekskärmar. Ett komplement är röststyrning vilket jag tror Volvo/Polestar genom Google Assistant just nu är bäst på. Hur smidigt det är låter jag vara osagt men det sägs fungera rätt bra.
og9-3 årsmodell 2000 hade också två garantiärenden. Motorstyrdonet byttes i förebyggande syfte. Ett kretskort i motorstyrdonet kunde under vissa omständigheter korrodera vilket i värsta fall kunde göra att bilen inte startade. Detta meddelades i februari 2001. Det andra bytet var den demonterbara Brink dragkroken som byttes i slutet av 2002. Förutom havererande fjäderben, pixelfel och rostiga skärmkanter så har bilen varit problemfri utöver byte av sedvanliga slitdelar som bromsar och avgassystem.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Dessutom kör han så lite så bränslekostnaden är inte riktigt en faktor i hans bilkalkyl så att Aero6an är lite törstig rör honom inte i ryggen.
Långmilare/TCarlsson: Ja, millenieskiftessaabar var högst pålitliga bilar redan då. Om jag inte missminner mig utsågs og9-5 till "bästa begköp" under andra halvan av 00-talet för att den hade både låg felfrekvens hos bilprovningen och bra säkerhet.
Men trots det var de inte helt förskonade från garantiärenden, och det är precis min poäng - det är ytterst få fabriksnya bilar som aldrig behöver besöka verkstad annat än för service under garantitiden. Men vissa verkar förvänta sig helt krångelfritt ägande med en fabriksny bil.
Bollman:
Absolut, och alla har sina skäl till varför de väljer en viss bil. I din brorsas situation är säkerligen en topp-ng9-5 ett ypperlig val.
Till saken hör att bilpriser allmänt har gått upp något ohyggligt på sistone. Det går inte att få en mindre familjefraktare 300kkr längre, t.ex. Peugeot 308SW kostar från 315kkr. Ska man dessutom ha lite finare märke så ska man upp ytterligare en bra bit, det är mycket mycket lätt att spränga halvmiljonkronorvallen för en svenssonbil idag.
Senast redigerat av jellybear den 2022-05-09 klockan 14:39.
En fin lågmilad 9000 av sista modellerna är en trevlig vägbil o dessutom nästan gratis samtidigt som den är lätt att hålla igång även för en icke proffsmek.
Har nu för första gången åkt en elbil, en ID.4, och vilket plastskräp till bil! Klumpig, ful, dålig ergonomi och interiörkvalité (nylon). Mådde dessutom illa av den "seglande" gången. Absolut inget tilltalande (förutom den inte helt oviktiga driftskostnaden). Elbilarna idag känns fortfarande som beta-produkter vilket är förvånande.
JB, Enyaq och ID.4 är syskon och tråden handlar om den förstnämnda. Förhoppningsvis är en Taycan lite mer tilltalande (förutom inköpskostnaden, men tveksamheten är fortsatt stor).
Möjligtvis en 500e i enklare utförande.
Senast redigerat av turbo4ever den 2022-05-09 klockan 18:09.
Du är rolig du... Menar du applicerar dina intryck från inredning, ergonomi, utseende och körkänsla från en enda modell på samtliga bilmodeller med samma drivmedel?
Det är ju ungefär lika relevant som att uttala sig om en saab og9-5 efter att ha rattat en Mitsubishi Carisma.
Fast det _är_ rätt symptomatiskt för elbilar att inredningen är tunnare, plastigare, isoleringen är tunnare, materialval fokuserar på vikt (syntet istället för skinn). Elbilar väger redan väldigt mycket på grund av batteriet, och tillverkarna försöker lätta bilarna bäst de kan för att få ut mer räckvidd.
En Tesla Model S batteri och drivlina väger ca 800kg. Trots det väger den bara 200kg mer än en Aero6. Visserligen väger drivlinan en hel del i en Aero6 också, men jag är tveksam till att den väger 600kg.
Model S är ju byggd i aluminiumskaross. Sedan består en drivlina i en bensinbil av rätt mycket mer kringutrustning (transmission, kylning, avgasrening, bränslesystem), som du ju bör räkna in i samma vikt, då detta saknas i elbilen.
Oavsett resonemang så är elbilar betydligt tyngre - titta bara på vilka belastningsindex däcken är på elbilar. Däck till elbilar är rätt mycket dyrare än "vanliga" bilar av den anledningen - en liten dold kostnad där f.ö.
Visst är elbilar framtiden, men det finns en hel del kvar innan de är bäst på allt. Finns inte många märken som säljer fullvärdiga elbilar som inte är SUV:ar på marknaden än.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Ja, visst är elbilar tyngre p.g.a. batteriet. Batteriet (det stora på 77kWh) på min Enyaq väger 493kg. Som av en händelse är det nästan på grammet hur mycket mer den väger än min og9-5a, 2223kg (Enyaq) mot 1710kg (og9-5 SC).
Tidiga elbilar, ja, eftersom tillverkarna då fokuserade på eldriften framför allt, det var inte så skinkigt med t.ex. inredning. Men det har börjat förändras i takt med att fler modeller når marknaden.
Jag kan ju på daglig basis jämföra min og9-5 aero med min Enyaq och tycker inte den ena är märkbart bättre än den andra inredningsmässigt, båda har sina starka sidor. T.ex. är Saabens stolar är hacket bättre (föga överraskande) men Enyaqen har bättre ljuddämpning. Båda har inredning gjord på kossa.
Jag noterar för övrigt att Enyaqen väger 40kg mer än sitt koncernsyskon id4 som den delar chassi och drivlina med. Kanske är det en indikation på skillnaderna i inredningsmaterial?
Är du säker på att det är "äkta kossa"? Väldigt många bilar av idag kör med olika typer av konstläder, både såklart med tanke på djurhållning, men också för vikt.
Sen, det är _väldigt_ intressant hur extremt lika alla nya bilar är på insidan. Det är små, små variationer på exakt samma tema.
Är det ingen tillverkare som har designers och ergonomer anställda längre?